Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Klima vil kun køre på AC off!

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af tconradsen, 1 Juni 2012.

  1. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej.

    Ved godt dette ikke er et W211 forum, men ville lige spøge alligevel.

    Har lige kørt en klima service på min bil, altså tømt og påfyldt. Nu virker det ikke, kan ikke slukke for "AC off" knappen. Den blinker bare et paar gange og går på "AC off" igen. :-?

    Har læst mig frem til det skyldes en sikring/beskyttelse af kompressoren, skyldet det lave tryk under klima service. Man skal så gå ind og slette denne sikring i computeren igen.

    Har været i den "hemmelige menu", og kigge lidt runde. Eneste resultat indtil nu: kom til at "comfirme" et ikke foretaget olieskift!!! :oops:

    Mit spørgsmål til alle jer kloge er, kan jeg gøre det selv eller skal der værkstedstester på?


    På forhånd tak.
     
  2. NielsOle

    NielsOle Member

    Joined:
    5 Juli 2011
    Indlæg:
    231
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Haslev. Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E
    Km:
    197600
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    160 CDI
    Bil nr. 2 Km:
    101500
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hmm måske det kunne være luft i kredsløbet.
     
  3. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det burde der ikke være, da servicet er lavet med et helt nyt Waeco 2500 anlæg.
    Det kører helt automatisk med trykprøvning, tømning mv.

    Og anlægget har været på andre biler også.
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har du givet den rette mængde?

    Det er ikke altid man kan regne med de påfyldnings anlæg..
    Manometer og en vægt er den mest sikre måde
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Waeco apparaterne afmåler netop mængden, både efter manometre og en indbygget vægt.
    Så hvis ellers vægten er kalibreret korrekt, bør det ikke være der problemet ligger.

    Huskede du at løsne transportskruen i bunden af apparatet ?
    Jeg antager her, at i naturligvis husker at spænde skruen, hver gang apparatet flyttes :)
    Hmm, ved nærmere eftertanke... mon ikke apparatet giver en akustisk alarm, hvis skruen er spændt ?

    Er du sikker på at påfyldningsmængden er korrekt ?
     
  6. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    På anlæget vi brugte taster man bilmodel ind, og påfyldningamængde. Påfyldningamængden står på låget til pollenfilteret. Bagefter printede vi kvittering ud med data for servicet, stod med vakum/tryk i 24 min, 950 g påfyldt og 20 ml olie (mener jeg det var).

    Kom i tanke om at, vi under servicet også rensede "den anden side" af anlæget. Altså sådan en røgkanon man sætter ind i bilen, og så skal klimaanlæget køre på recirkulation. Med andreord har tændingen været slået til under næsten hele servicet.
    Kan bilen dermed have registreret for lav mængde i airconsystemet, og så lavet en elektronisk blokering for at skåne kompressoren?

    Har desuden lige haft strømmen pillet af i ca 30 min, men uden held :cry: (dog ikke på ekstra batteriet i motorrummet!).

    Håber på endnu flere indput, og tak for dem som allerede er kommet.

    PS: vi løsnede ingen skrue i bunden så vidt jeg ved (Waeco 2500 anlæg)
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lyder som at du nok lige skal have tester på.

    Skruen i bunden bliver nok aldrig spændt :cool:
    Den bør altid spændes når man flytter på apparatet, netop for at skåne vægten... vistnok :oops:
    Tror dog ikke at det er det der er problemet... tror mere at den er blevet fornærmet over at stå med tænding på, som du selv er inde på.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen som du selv også er inde på, så er der jo en hvis tvivl om apparatet. Med en vægt og et manometer på den gammeldags metode, slår jo aldrig fejl 8)
     
  9. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    OK, tusinde tak for input.

    Der er da vist ingen vej uden om et værksted med en MB tester :|

    Men håber så også på et klimaanlæg som virker :?

    Vielen dank
     
  10. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så virker klimaanlæget igen. :)

    Var omkring værksted i dag, tester på, udlæse fejlkoder, slette, og vupti, så virkede klimaanlæget igen.

    Hust: tænding af når der laves klimaservice på W211
     

Del denne side