Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Klar til sommer ?

Emne i 'Ordet er frit' startet af Bendix, 25 Januar 2020.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så skal 'vi' i gang med nye bremserør, fikse utæt bagtøj, service af motor og gearkasse, nyt rat, rustfri antenne og hvad jeg ellers finder på.

    Havde tidligere lidt knirken fra venstre forhjul, når jeg drejede, det er der så ikke nu, så det bliver spændende, om jeg kan finde synderen.

    Den startede fint efter 2 års stilstand, dog skulle strømfordelerne, som sædvanlig, lige tømmes for kondens, fed feature på disse 119-motorer.[​IMG][​IMG]

    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt. Jeg har allerede købt mig så mange dele til at jeg snart skal finde mig et par uger til og gå og få det hele monteret.
    Bagtøj er dejligt nemt og om pakke.

    Har også rustfri antenne klar samt noget soltag der skal ses på og 2 nye døre foran.

    Og bagerste bremser opgradees til ventileret. Med nye lejer og ankerplader osv.

    Nyt laderelæ og facelift bagklap.

    Der nok og rive I

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    rustfri antenne ? Hvad er det for en ?

    Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Bare til en pisk i rustfri, så man slipper for udfordringer med ir, så den fx. kun kører halvt op.
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så blev det skilt lidt mere ad.

    Boltene i bærearm/spindel måtte skæres af, og de bøsninger var godt nok også færdige.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 2 Februar 2020
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Er det poly-bøsninger og kødben fra TE'er? Hvor gamle og hvor meget er poly?
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    De fire arme er poly, de blev monteret i 14 og fejler ingenting. Overvejer at skifte til polyer i bagbro, bærearme, spindel mv.

    Ja kødben er fra TE, bøsningen er bare skåret lidt ned, så den passer.

    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    I formiddag fik jeg afmonteret parkeringsbremse, en genstridig trækaksel, boltene sad godt nok fast, de sidste arme, spindler og mellempotten.

    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Godt arbejde8)
    Kan måske huske noget med, at I var et par stykker, der skiftede til poly i en tråd nogle år tilbage. Bliver den ikke lidt hård?
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det håber jeg ikke, men mere stram må den meget gerne blive.

    De polyer jeg har i armene nu, er 80 shore, jeg har ikke fundet ud af, hvad hårdheden er i Mercedes standard eller sportline, har dog set nogle mene, at standard er 65 shore. Så hvis nogen ved det, så sig frem.


    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 2 Februar 2020
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Var det dem vi montere de sammen hos Søren dengang der er 80?


    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeps

    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Kan læse at du overvejer poly i bagbroen. Det vil jeg ikke anbefale. Det er den sidste barriere mellem undervogn og chassis, og
    polyurethan absorberer ikke vibrationer og lyd. Forstår godt ideen med mindre fleksibilitet andre steder, men jeg tror at lyd og vibrationer fra vej gennem chassis til dig bliver meget anti-mercedes.
     
  14. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja det er jeg med på, derfor skifter jeg fx. heller ikke motorophæng til poly.

    Men jeg mener, at i hvertfald de bagerste bøsninger i bagbroen findes i Sportline, som er lidt hårdere, så hvis 80 shore er standard, så er der ikke så langt til 90 shore - men ja det er en overvejelse.
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, overvej det lige. Shore-skalaen er et mål for modstand mod indtrykning. Lyd- og vibrationsforplantning afh. også af densitet og den molekylære opbygning. En shore 80 poly-bøsning overfører mere lyd og vibration end shore 80 gummi-bøsning.
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Men jeg forstår godt forvirringen. Det er et salgsargument med shore-grad. Pointen er poly er mere slidstærk (shore-grad) og stivere (E-modul). Tåler også UV og noget kemi, som gummi ikke gør. Varme er så ikke så godt. Men lige præcis forbindelsen mellem undervogn og chassis vil alle OEM foretrække i gummi, selv hvis de havde carte blanche. Også derfor man ikke laver bildæk i poly, selv hvis hårdheden osv. var den samme.
     
  17. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Og samtidig er det et sted, hvor man ikke rigtig gider prøve sig frem. :oh:
     
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, specielt hvis man starter med at prøve dem af i trafikken om vinteren:shock:

    Tilføjelse: Ved godt at man kan få poly-dæk til trillebøre osv. og bildæk med tilført poly, men jeg mener naturligvis 100% poly-dæk, der også fungere ved høj hastighed under diverse forhold etc.
     
    Sidst redigeret: 4 Februar 2020
  19. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg ved ikke, hvor stor forskel poly og gummi giver i bagbros ophæng på en Mercedes 124. Der er jo 2 polyer mere ud til hjulene og differentialet hænger også i yderligere bøsninger.....

    @Djarnis82
    Har du konkret erfaring med polyer i sådan en bagbro med multi-ophæng eller er det seriøs teoretisk viden ?

    @Marsk
    Du har skiftet det hele til polyer i 80 shore, har du oplevet ændringer i støj og vibrationer i forhold til de originale gummier ?
     
  20. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Der gøres klar, i morgen kommer der en nylakeret bil i løsdele. Fælgene er klar til maler
     

    Attached Files:

Del denne side