Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kan man selv udskifte et forhjulsleje?

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af Lasse, 10 September 2007.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Mit venstre forhjulsleje har fået en tør pibende lyd når hjulet drejes rundt, som en rustskal kører på bremseskiven -men det er det ikke.. Har fundet ud af at lyden kommer inde fra selve lejet; det kan også høres som om noget svagt kører på, når man kører moderat fart ud af vejen..

    Så er mit spørgsmål, om jeg selv kan skifte forhjulslejet?
    Jeg har godtnok adgang til presse og lidt forskellige aftrækkere; men hvordan gør jeg og er der noget jeg skal være opmærksom på? :wink:
     
  2. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Lasse

    Jeg har selv lige skiftet på min. Det var ikke så svært. Jeg klarede det bare herhjemme i indkørslen. :) Hvis du smider lejerne i fryseren dagen i forvejen krymper de lidt og er nemmere at montere. Jeg brugte ikke presse, bare en god dorn og hammer. Du skal selvfølgelig have fat på nyt fedt, hvis det ikke er med, når du køber de nye lejer.

    Se link for opspænding af leje. http://bgjohansen.eu/w124/forum/viewtop ... rhjulsleje
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Basse

    Det lyder da nok til at skulle kunne lade sig gøre så :)

    Tak for svaret!
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er ingen problem at skifte det, det skal bare spændes rigtigt sammen når man montere det igen, ikke for stramt og ikke for løst.
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Rigtigt sammen, mener du så det hvor man spænder lejet ind?

    Tak for svar :)
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    ja
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er lidt tricky :(

    Et forhjulsleje må ikke spændes for hårdt, og ikke for lidt.
    Det er faktisk ret vigtigt at tilspændingen passer.

    Der er desværre ikke noget særligt tilspændings moment, eller andet nyttigt man rigtig kan støtte sig til -
    Det er derimod lidt en fingerspids vurdering. :?

    Opskriften lyder nogenlunde som følger.:
    Spænd lejet op til der ikke længere er slør overhovedet, og så lige lidt tilbage.
    Håber at det hjalp dig bare en lille smule.
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    -Jeg må lige se det an, det må jo kunne fixes :wink:

    Men pibelyden har forladt bilen, så ser lige om det ændrer sig her i nær fremtiden :) Ellers tak for jeres hjælp!
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    -Jeg må lige se det an, det må jo kunne fixes :wink:

    Men pibelyden har forladt bilen, så ser lige om det ændrer sig her i nær fremtiden :) Ellers tak for jeres hjælp!
     
  10. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    udskiftning af forhjulsleje

    bare et hurtig spørgsmål, hvordan for man det gamle ud???
     
  11. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    udskiftning af forhjulsleje

    jeg mnr hvordan får man det gamle leje ud???
     
  12. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Med en hammer og er dorn, det er ikke svært. :) Lidt svært at forklare, men det giver sig selv når først har skildt det ad
     
  13. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    stammer Lasse ?
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Re: udskiftning af forhjulsleje

    Lejerne går af når du tager navet af. På bagsiden sidder en pakdåse (plastikring) der kan holde lidt på det, den skal bare brækkes ud med en skruetrækker, mejsel eller lignende.
    De gamle lejeskåle (den yderste del af lejet) der sidder i navet skal også skiftes. det skal slåes ud fra "bagsiden" med hammer og dorn. Du er ikke i tvivl når du ser det.

    Rengør nu ALT meget grundigt.

    Når de nye skåle skal bankes i navet skal du være forsigtig. Du må ikke slå direkte på lejeskålen, jeg plejer at lægge den gamle lejeskål oven på den nye og så slå forsigtigt på den, det giver et jævnt tryk. Pas på det ikke begynderat køre skævt. Du kan med fordel lægge en passende træklods ovenpå når du slår, så går det mere lige. Når den er helt i bund, vil den gamle ofte også hænge lidt fast, men den slåes af fra bagsiden ligesom før.
    Når ringen er på plads skal der masser af fedt på den bagerste ring inden du lægger lejet ned, derefter skal pakdåsen på. Det kan også her være en god idé med træklodsen, men slå meget forsigtigt.
    Når den bagerste er samlet sætter du navet på spindlen, smører fedt på den yderste lejeskål og sætter det yderste leje, fedt igen, skive og møtrik på plads.

    Pas på med at spænde for hårdt. Det er bedre at der er lidt slør end at det bliver for stramt.
     
  15. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    udskiftning af forhjulsleje

    hvor meget, om noget, skal afmonteres fra front akslen.
    jeg har vedhæftet et billed fra reservedelskataloget. skal jeg have den del der er nummerereett med nr. 23 af eller er dr kun tale m forhjulet og så kan jeg klare dete hele derfra*????
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nej jeg stammer ikke.. :p Computeren valgte bare at modsætte sig min vilje, da jeg postede indlægget :mad:
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Først hjul, derefter bremsecaliper og bremseåg. De er ikke på billedet, men sidder med 2, vistnok 17mm, bolte fra bagsiden på del nr. 5.
    Derefter fjerner du 50 og 47, løsner 44 så du kan skrue 41 af, og tager 38 ud.
    Nu tager du fat i 23 og trækker den af. Det er den lejeskålene skal bankes ud af. 32 er skålen fra det bagerste, og største, leje. Der bør også være én fra ydersiden der hører til leje 35.
    Når du samler er det bare omvendt rækkefølge. Det er skrue 41 du IKKE må stramme!! Når 41 er som den skal være, spænder du 44, der så låser den og sørger for den ikke går løs igen

    Godt tip. Hvis du samler alt inkl bremser men på nær 47 og 50 og sætter en stålfælg på, kan du meget let mærke om der er en anelse slør i lejet som der helst skal være, hvis du vil være sikker på ikke at overspænde.
    Tip2. Når du har bremsecaliper og åg afmonteret, så hæng det op med en strip så det ikke hænger i slange og evt. ledninger...

    God fornøjelse...
     
  18. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    udskiftning af forhjulsleje

    super Larzen, vil straks gå igang. tak for hjælpen
     
  19. krabbe

    krabbe New Member

    Joined:
    7 September 2007
    Indlæg:
    100
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Den der nr. 47, hvad dælen er det til??
     
  20. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Den skal modvirke statisk elektricitet.
     

Del denne side