Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

kan man sætte turbo på en 200 D

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Sternkwist, 6 November 2008.

  1. Sternkwist

    Sternkwist New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej jeg ville høre om

    kan man sætte turbo på en 200 D
    og hvis man kan, hva skal der så til ?


    venter på svar fra alle experterne herinde

    mange tak

    Sternkwist
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Uden at være ekspert på lige den løsning til din motor, så er svaret ja selvfølgelig kan man det, men der er langt fra økonomi i at gøre det i forhold til de andre alternativer der findes, så som at købe en bil med mere power eks. 250TD

    Udgifterne til en ombygning af en 200D til turbo vil være langt højere end at gå ud og købe dig en eks. 250TD eller en 300TD

    Umidelbart ville jeg sige hvis ikke dine stempler er underafkølet i form af olie der sprøjtes op under stemplerne så skal dette bygges på motoren = total udskildelse og hoved renovering samt andre stempler der kan tåle varmen = temmelig dyrt.
    Anden føde system og evt. styring.
    Honing af motoren hvis det skal holde.

    Man kan også bare smide en turbo på og bygge en manifold og så lade det køre så godt det kan, men risikoen for at brænde motoren af er meget stor hvis du også bruger krafterne specielt på motorvejen med højre omdrejninger og driftstemperature til følge.

    Med mindre du lige ligger inde med en turbo og er gør det selv mekanikker med forstand på turbo ombygninger, så er projektet udelukkende for pengenes skyld et "bare fordi jeg vil og kan projekt"
    Det vil kunne koste fra 10.000 Kr til 50.000 Kr alt efter hvor seriøst og holdbart det skal laves.
    Og det kan man godt finde en god 250TD for

    En 200D med turbo vil heller ikke kunne synes uden en meget bekostelig godkendelse fra eks Tÿv vil jeg mene.

    Men der er sikkert en ekspert der kan svare på det og sige om mit svar er nogen lunde rigtig :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. Sternkwist

    Sternkwist New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    tak for svaret ...men har lige et par spørgsmål mere....

    kan man sætte en 250 td i en 200 d og stadig få den synet og hvis ja

    hva koster sådan en svend ?

    med venlig hilsen

    Jonas Sørensen
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa

    Der er jo noget der hedder 20% reglen, -vedr. tuning af motorer.
    Det betyder du må tune den op til 20% af dens originale HK uden at skulle syne den.

    Men med et skift fra en 200D til 250 Turbodiesel er jo et spring på over 60% i forøgelse af HK.
    Så du skal nok lige tage en snak med både synsmand og Toldskat omkring spørgsmålet.

    Du risikere helt sikkert at skulle betale ekstra afgift mv. + at det koster selve ombygningen med arbejdsløn mv,- + at en motor ligger vel i området ca. 20.000 +/- afhængig af stand og km. ;)

    Jeg har lidt det samme spørgsmål kørende i baggrunden,- blot at jeg vil skifte min 113 hk 12 ventiler 300D ud med en 177 hk 300 Turbodiesel motor med 24 ventiler og 5- trins gearkasse fra en 1. gen. w210.


    Men spørgsmålet er om ikke det bliver for dyrt !! - men det vil helt sikkert blive sjovt
     
  5. Sternkwist

    Sternkwist New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ok mange tak for hurtigt svar
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  7. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg har hørt om flere der har bygget en OM601'er med turbo i både 190 og 124.. motoren er jo grundlæggende den samme som ligger i en VITO 110D, og derfor kan man bruge mange dele fra denne :)

    Mvh
    Nick
     

Del denne side