Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kørelys

Emne i 'El-system' startet af JBN, 23 December 2007.

  1. JBN

    JBN New Member

    Joined:
    30 September 2006
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej.
    Kørelyset på min skønne 250D '90 har valgt at ophøre med sine pligter.
    Jeg leder efter kørelys relæet, og er klar over at det højst tænkeligt er monteret efter at stjernen forlod fabrikken, men er der nogen der evt har en idé om hvor man har placeret dette.
    :lol:
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    De fleste vil nok lægge relæerne under sikringsboxen. De kan også ligge under relæerne bag sikringerne, der er en skrue i hvert hjørne af dækslet er skal løsnes, så kan du tage den af.

    Du kan også komme ud for, at de sidder på inderdkærmen bag en af lygterne.
     
  3. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    du kunne jo følge ledninger fra lygte og bagud så møde du jo et relæg på din vej rundt i motorrummet :shock:
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Med mindre det er en af de fine systemer med strøm direkte i kablerne, uden relæer og sikringer - det har jeg også set :shock: :shock: :shock:
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    man plejer at lægge det under rattet.
    hvis du har den model med et relæ og en diode, bør du skifte det ud, jeg har set en del af dem der er nedsmeltet, og det er ike helt ufarligt.
    køb et hella sæt hos FTZ med 2 relæer.
     
  6. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    Du kan også selv strikke kørelyset sammen, jeg har et diagram her, håndtegningen forneden er hvis man ønsker at bibeholde sideparkeringslys.
    [​IMG]
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er det samme vejledning til 124 model??
    Chr
     
  8. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    ja altså diagrammet her er egentlig en standard model til tyske biler, men er god på den måde at den først tænder lyset når generatoren slår til.
    Hvis man gerne vil have muligheden for helt at slukke lyset med motoren igang, er det jo bare at skyde en afbryder ind i ledningen der kommer fra generatoren (D+)
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det ligner lidt det jeg plejer at lave.

    Fordelen er, at der KUN bruges strøm til lys når motoren er i gang - og dermed ikke når den forvarmer som mange af de systemer der er styret af tænding...
     
  10. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    sådan er mit også lavet :D
     
  11. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Der var en der nævnte noget om højre og venstre parkeringslys og kørelysautomatik....

    Der er kørelys på min, i starten virkede det som regel, nu er det yderst sjældent det gør den tjeneste at det lyser. Højre / venstre p-lyset virker ikke - er det pga. kørerlyset (jeg aner ikke hvordan ledningerne er flettet sammen). Så vidt jeg forstå ovenstående så er det sandsynligt at der er en sammenhæng?

    /Martin
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Normalt vil kørelyset jo gå på p-lys så en sammenhæng er meget sandsynlig. Det kan dog laves på så mange måder, at der nok ikke kan gives en enkel løsning på dit problem. Hvis dit kørelys kon virker en gang i mellem kan det meget let skyldes, at der er brugt for dårlige relæ'er. prøv evt at skifte dem hvis du kan finde dem.
     
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Larzen,

    Jeg er godt klar over at det at kører lyset virker sporadisk ikke har nogen sammenhæng med at højre-/venstre- p-lys ikke virker :lol:

    Hvis jeg skal skifte relæer skal jeg vel også overveje hvor meget strøm de kan trække? Hvis det er lavet "rigtigt" så sidder relæet vel i nærheden af kontakten - så er det da begrænset hvad det relæ skal kunne trække. Hvis det derimod sidder på den anden side af det der i Haynes kaldes Light Control Unit - så ryger der vel også nogle ampere igennem sådan et relæ?

    /Martin
     
  14. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej martin

    en gylden regl er at man sætte en relæ så tæt på forbrugskilde så mulig,
    og med den rigtig størsel ledninge så du undgår overophedninger at ledninger som kan føre til brand :shock:
     
  15. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Uffe,

    Det er vi enige om :)

    Men det rigtigste er vel som kongebiler også skriver i nærheden af kontakten da det er der det er den mindste spænding man "regulere" på (= mindre risiko for overophedning)

    /Martin
     
  16. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Light Control Unit tilfører IKKE lyset noget strøm, den holder bare øje med forbruget og tænder den berømte lille lampe i instrumentbordet hvis alt ikke er som det skal være.

    Jeg bruger normalt 30A relæer og en 30A sikring på forsyningsstrømmen til kørelyset.

    Det ideelle sted at koble kørelyset på, må være mellem kontakt og sikringsbox, derved benyttes bilens originale sikringer til de enkelte lamper og derved minimeres risikoen for at fise ledningsnettet af.
     
  17. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu bliver jeg nødt til at spørge lidt fjollet måske - men min Haynes ligger i en eller anden flyttekasse :oops:

    Selve kontakten styrer vel bare et relæ der tænder lygterne - eller tager jeg fejl? (Det var egentlig her jeg troede at LCU havde en opgave, var godt klar over at det også var den der var lygtevagten :) - men det er vel ikke dens eneste opgave?

    /Martin
    mvh
    Martin
     
  18. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Tja, jeg må jo nok sige, at du tager fejl...

    Al strøm kører via kontakt og op/ned blændingsarmen. LCU er KUN vagthund i dette sammenhæng.

    Når du finder din Haynes igen, kan du kigge igen og konstantere, at der ikke er en +12V forsyning til LCU'en der kan trække meget mere end den dumme gule lampe
     

Del denne side