Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

køkoger

Emne i 'Motorkøling' startet af egnaw, 5 September 2010.

  1. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Kære altvidende forum
    Min 3000d fra 88 er begyndt at koge, når den holder i kø.
    Hvad skal jeg tjekke?
    Venligst Bjarke
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vandpumpe,termostat...Hvad siger dit vandforbrug...
     
  3. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    den bruger ikke vand
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så kan du udelukke din toppakning,jeg hælder til det jeg allerede har nævnt,fungere din blæser/viskose??
     
  5. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Hvis du mener den der store fan der sidder ved køleren :-D ja den drejer rundt
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Propellen sidder på en koblings anordning,du skulle gerne kunnne holde den tilbage med fingrene når bilen er kold,når din bil bliver varm skulle propellen gerne følge din motors omdrejninger,viskosen slår til ved varme og sætter propellen i indgreb..Din propel skulle med slukket motor helst køre rundt uden nævneværdig modstand..
     
  7. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    ok det vil jeg tjekke imorgen
    Hvis den ikke gør det er det vel termostaten skyld. Jeg ser hos gørløse at den ikke koster en formue.
    Hvor sidder termostaten ifald den skal udskiftes.
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Den sidder her.Husk at vende den rigtig..
    Du skal også teste din viskose,du er ikke i tvivl når propellen bliver koblet til ude i motorrummet,du kan tydelig høre den arbejder..
     

    Attached Files:

  9. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Mange tak for råd og forklaringer
    Jeg vender tilbage med enten med løsningen eller flere "dumme" spørgsmål
    Venligst Bjarke :-D
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er 99% sikkert at det er din Viscose der er i stykker. Din motor bliver jo kun for varm når du holder stille, altså når du ikke får noget luft ind på køleren. Det er så der at din blæser skal aktivere og give køleren den luft som du skulle havde haft hvis du kørte.

    Så thermostaten virker, da din motor holder den rette temperatur når bilen køre, altså når din køler får luft ind.
     
  11. musholm

    musholm New Member

    Joined:
    22 April 2008
    Indlæg:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    182000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Øh, jeg blander mig lige. Hvad er viskosen ??

    J. Larsen
     
  12. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Viskosen er den kobling som sørger for at din kølepropel(propellen drives af motoren) bliver indkoblet og køler..Det fungere ved at væske i koblingen udvider eks nogle tappe eller andet som sørger for indgreb(væsken udvider sig ved varmen)
    Systemet kan også være lavet med en magnetkobling og en føler som slutter den til..
    Mange biler har i dag el ventilator hvilket overflødigør systemet
     
  13. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Det passer vel også som du siger, når jeg kan dreje propellen med en finger uden besvær, når motoren er varm ( 90grader) så burde viskosen være aktiveret.
    venligst bjarke Ps: Øh hvor sidder viskosen? :roll:
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Viscosen er den midterste del af blæseren
     
  15. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej,din viskose skal koble til ved 90-95 grader,kan svinge,når den slår til er du ikke i tvivl,du kan høre det og propellen skal tage omdrejninger med motoren,du kan ikke holde propellen tilbage når den er i indgreb..
     

    Attached Files:

  16. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Tak for tegningen
    Er der en smart måde at tage propellen af på når man skal skifte viskosen.
    venligst bjarke
     
  17. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Jeps. Op på et rullefelt og fyre den af.
    Sidst gennemført fredag eftermiddag lige syd for Bogense.
    :nakkal:
    [​IMG]
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er rimelig god timing med det billede der er taget:)

    Men ville sige at det er ikke unormal at viscosen ryger af på diesel motore. Har selv prøvet det og hørt om flere tilfælde for andre.
    Kan forstille mig at det er P.g.a. de hårde slag en diesel motor kan udvikle.
     
  19. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa,

    Blander mig lige lidt.
    Jeg har selv skiftet viscose koblingen på en 300D'er. Der er to muligheder:
    1. Af med køleren, herefter kan du skrue blæservingen af og så viscosekoblingen
    2. Blæservingen sidder med noget unbracho, det kan godt lade sig gøre med et unbracho topnøglesæt (en lille skraldenøgle) at få listet vinge og viscose kobling af.

    Når skidtet er skilt fra hinanden så overvej om det er tid til at skifte remstrammer + rem. Det har du alligevel løsnet.

    Første gang vil jeg anbefale at du flår køleren af. Det er faktisk ikke så vanskeligt og så kan du se hvad du laver. Når man har set hvordan det ser ud, så kan man godt gøre det ved at mærke sig frem.

    Jeg er fuldstændig enig med Djabo. Husk lige at sikre dig at din køler er Ok, dvs. at den bliver ensartet varm i top og bund når den er driftsvarm. Men det ville som djabo skriver, give generelle problemer og ikke kun ved køkørsel. Min opførte sig præcis som du skriver. Har ikke mærket noget til det efterfølgende.

    mvh
    Martin
     
  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg plejer aldrig at fjerne køleren for denne opgave, jeg fjerner plastik skjoldne. Så en 8 unbrako nøgle på viskosen også give den et par hurtige hammerslag, så slipper bolten somregel.
     

Del denne side