Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Køb af min første Mercedes

Emne i 'Øvrige serier' startet af Flint77, 16 December 2011.

  1. Flint77

    Flint77 New Member

    Joined:
    16 December 2011
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 307
    Km:
    66000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej med jer.

    Tusind tak for et fantastisk forum :)

    Jeg har haft bil i mange år (er elitebilist), men har lovet mig selv at på et eller andet tidspunkt i mit liv skulle jeg prøve at eje en Mercedes.
    Det tidspunkt er ved at være nu, da jeg er meget træt at min Peugeot 307 SW familieflytter :)

    Jeg ved godt det primært er et w124 forum, men har kigget på en W202, som jeg godt kunne tænke mig at få lidt input (for/ imod) til.
    Mit budget hedder Kr. 35-45K

    Bilen har følgende specs, ifølge sælger (privat salg):

    Mercedes Bens C220 CDI Elegance sølv,fra 7/1998, km 371,000
    Passet og plejet med service hos Mercedes siden 2005, og pava behandlet 2005, 2008, 2010.
    Nysynet uden anmærkninger oktober 2011 (forstår det ikke helt, det er jo en årgang 98?)

    Har følgende udstyr:
    Klima anlæg (elektronisk)
    Automatgear
    Armlæn
    Elruder hele vejen rundt
    Elspejle med varme
    Fartpilot
    17" alufælge
    centrallås
    Læder rat
    ABS, ESP og 4 airbags.
    Skiver, klodser og abs føler skiftet foran.
    Næsten nye helårsdæk

    Pris Kr. 45.500,-

    Der er lidt kantrust ved nederste dørkante, men intet alarmerende.
    Den står rigtig flot, og jeg er meget tæt på bare at hente den :)

    Meeeen, jeg syntes også det virker lidt for godt til at være sandt, i forhold til hvad der ellers er til salg i samme prisleje.
    Og så har jeg hørt at man skal gå langt udenom de første årgange CDI motorer, da de ikke er på niveau med de gamle slidere.

    Er der noget man skal være særlig opmærksom på ved denne bil. Tænker primært motor og automatgearkasse.
    Eller skulle man hellere gå efter en w124 (den bil har jo bare så meget sjæl at det ikke kan beskrives), og er den mere driftsikker generelt...

    Endnu engang tak for en super dejligt forum :)

    Mvh.

    Martin
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa og velkommen

    Ja kort og godt ville Jeg gå efter 124 eller som min egen 201. Du får rigtigt meget for det budget du påtænker.
    202 og 210 fra start 90erne og frem er desværre meget udsat for rust. De er ikke så mekanisk anlagte som modellerne før og meget mere elektroniske og det gør at du ikke i så stor grad kan pille - rode og rage som gør det selv Mand.
    Det er ihvertfald min opfattelse.... Ret mig hvis Jeg tager fejl.

    Ellers også nogle dejlige biler

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  3. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Du skal være opmærksom på at hvis du først får MB-bacillen ind under huden, så kan du aldrig køre i andet igen. Jeg har netop taget livet af motoren i en 260E fra ´88. Den har 3 år i træk taget pokalen ved vores træf for flest kørte km i en benziner og den gik forbi 500k. Nu har jeg kørt i konebilen (pugøjt 306 1.4 SX) i 6 dage. Jeg kan kun sige at jeg er så usigelig glad for at JTC-tuning ringede i går og sagde at nu kunne jeg godt komme og hente min bil med en frisk motor i. Dette mareridt vil jeg ikke byde min værste fjende.

    Så en kort opsummering er altså at hvis du først bliver smittet, så er det for livet. Der er ingen helbredelse, kun lindring.

    :tc:
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Med det budget ville jeg klart gå efter den unikke 124.
    der er rigtig mange fine til salg rundt omkring.
    og helst en fin fra 90 til 93.
    Er meget sikker på folk her ikke råder dig bare fordi de selv har
    en sådan det er bare facts.
    De er de bedste.
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hov glemte lige og gi dig et andet råd
    en Mercedes køber man ikke bare fordi den er pæn
    nej den skal mærkes og når du først finder den rigtige
    så ved du det.
    Ud og prøv nogen forskellige.

    pludselig siger det bang og du ved det er den
    der skal tjene dig i mange år frem
    en Peugeot er ligesom alle andre bare
    et transportmiddel på samme nivå som arriva

    En mercedes det er kærlighed....
     
  6. Flint77

    Flint77 New Member

    Joined:
    16 December 2011
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 307
    Km:
    66000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tusind tak for de meget hurtige svar allerede :)

    Jeg syntes blot at W202 er en meget smuk bil (blot min mening) specielt i sølv. Nøj det er kræs!
    Og ja, ved også godt at når man først en gang har haft stjerne for enden af køleren, så er det for livet :)

    Men er der noget man skal være særlig opmærksom på med de der første årgange CDI motorer? Må indrømme at jeg nok mest heller til en ældre C250 diesel eller C220 diesel (hvis det skal være ren morfar) :)

    Men W124 trækker også lidt i mig, helst i diesel.. hm.....tænke tænke

    Mvh.

    Martin
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg vilel nok gå uden om C klassen som også har en del ry for at ruste om ikke på samme måde som W210erne hvor døre og klapper forsvandt mellem benene, så ligger den tættest på end nogen anden mercedes.
    Så når du siger rust i dørbundene på en 98er og det ikke er alarmerende, så tænker jeg, det er lige hvad det 8)

    ingen tvivl om at en CDI motor er en god stærk motor hvad angår effekt, men ja de er bestemt ikke lige så slidstørke som de ældre diesel motore fra eks. W124erne.
    Og som det nævnes, så er de spækket med elsktroniske løsninger der går at hvis du har en lille gør det selv mand i hjertet, så lære man hurtigt at det ikke rækker til meget på disse, med mindre man tager sig tiden at sætte sig ind i det og har et godt håndelag for elektronik og fejlsøgning.

    Jeg vil sige du kan få en rigtig fin W124er til de penge du har oppe af lpmmen lige nu.
    Og jeg ville ALDRIG købe en W202er uden at tjekke bunden for rust, specielt ikke når der er rust i dør bundene :oh:
    Det samme gør sig gældene med en W124er, her er det bare ikke alarmerende at der er rust i dørbundene.
    Det er sjældent at bunden er råden på en W124er vil jeg sige, men klart de findes da.

    W202eren kunne også fåes med de gamle diesel motore hvis det er modellen du har forælsket dig i.
    Du kan få den med den gamle 2,5 Turbo diesel, de er faktisk pænt kvikke og den ude nturbo gør det faktisk også rimelig godt.
    Men igen det komemr an på kørsels behov og køreselsstil og ikke mindst økonomien i hvad de må koste i drift.

    En CDIer kan hurtigt blvie en meget dyr oplevelse, men den behøver ikke at være det, omvendt er det sjældent at en af de ældre motor giver de store udslag på omkostningerne, men der er heller ikke så meget økonomi eller fut i dem.

    Så kort fortalt, rust og CDI motorens "Måske" høje drifts omkostninger er mine minuser ved en W202er men mest af alt rusten. og som der siges, prøv MINDST 3, du bliver måske overrakset over forskællen og får fornyet indblik i hvad du bør gå efter og kikke mindre efter 8)
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
  9. Flint77

    Flint77 New Member

    Joined:
    16 December 2011
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 307
    Km:
    66000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Smut25.

    Tak for dine links her :)

    Jeg køre små 25000 km om året, og vil i den forbindelse mene at en diesel vil være det fornuftige valg mht. driftøkonomi.
    Ved godt at vægtafgiften er horribel og at man skal regne med Kr. 8500 om året for en ældre model fra før 7/1997.

    Den CDI`er jeg har kig på er nomineret til km/l 14,9 (så i praksis nok en 13-14 km/l) og koster "kun" Kr. 6750 pr. år (uden partikel filter)

    Med mindre literprisen på diesel tager himmelflugt tror jeg det vil være det bedste valg for mig.

    Men jo, jeg må ud og køre i nogle stykker og så mærke efter med hjertet om hvad der er det rigtige valg

    Mvh.

    Martin
     
  10. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Evt også prøv denne hvis du vil havde stc.
    det er en turbodiesel med ikke alt for mange km
    her skal du være ops på vægtafgiften... :oops:
    og igen kender ingen af dem overhovedet...
    ja den ligger over prisen men den kan trykkes
    det er svært og sælge de tunge biler nu det er
    købers marked....
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/300/30-td-stcar/936261

    Ja de nyere er lidt billigere i vægtafgift men dem bruger du i reparation er jeg bange for
    men med 25 om året ville jeg klart vælge Diesel for dit km tal vil stige
    med en Mercedes....
     
  11. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Både c-klasse 202 og e-klasse 210 ruster meget.... Personligt synes jeg klart at c-klasse er den værste på det område.

    Jeg deler ikke de andres skepsis overfor CDI maskinerne... De kører ikke lige så mange kilometer som en gammel 124 300 D, og ja de har da gløderør og dyse problemer, men hvis man har det i tankerne når man laver service er den ikke så slem.
    Desuden trækker de godt, og har en fornuftig brændstof økonomi.

    Jeg må dog igen fraråde en c-klasse, det kan blive et dyrt bekendtskab, da de simpelthen ikke er bygget til at køre i vores klima / salt-helvede om vinteren. :(

    HVIS du alligevel vælger en c-klasse, så lad være med at vælge en c220 D - den er sløv, og de har ry for at smadre dieselpumperne (koster 16000 + moms)

    Vælg hellere en 250 turbo, eller 220 cdi
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg vil tilføje, at jeg ikke er skeptisk over for CDI motore, men jeg har set mange fået lavet topstykke fordi de ikke blev renset i tide, noget man ikke behøver bekymre sig om på en af de gammeldaws modeller. :D
    Så klart, jeg vilel helst have en CDI motor frem for de gamle, så det var også mere tænkt som "hvis" man skulle komme med nogle minuser og ikke så meget fordi det skal forståes som hold dig langt væk råd ;)

    En C320 CDI er en veldig fed kombination, og sorry for off topic, men jeg kan ikke lade være med at komem i tanker om at en helt sprit ny C350 CDI 2011 model fik prygl af fars W124er i køge, jeg havde faktisk regnet med han ville køre meget lige op med mig og han fik enda lov at starte først med sine 231HK og 540 Nm. og 0-100 på 6,4 :lol:
    Jacob var vidne til at C350 CDI fik W124er tæv :mrgreen:
     
  13. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Mick - hvad var det for en 124??? :shock:
     
  14. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Mon ikke det er en 3,6 brabus... :roll:
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja min egen selvfølgelig og hvis du ikke tror mig, så bare spørg Mr. Jacob :roll:
    Det er jo heller ikke for ingen ting jeg siger jeg kan æde en 500E hele vejen til 100 ;)

    Dernæst kan du spøger ham hvad jeg ellers fulgte med bagefter, sådan næææsten da :lol:
    Covette C5 Cabriolet Autogear med de der 348Hk. :mrgreen: vi fulgtes til 100 ca. så begyndte han at trække lidt fra 8)

    Hva med dig selv, du har jo næsten samme maskine i din Drifter, men ok det er jo kun en AMGer :nakkal:

    igen sorry for offtopic offtopic
     
  16. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Uanset hvilken model du falder for, så tag den med til en fagmand og få den kigget grundigt igennem !!!
    Tag også gerne en Mercedes kyndig med ud og prøve den.

    min erfaring er at 202 ikke er helt så slem som 210 eren (dermed ikke sagt at den er super god)

    smag kan ikke diskuteres ( så længe han bare kigger på en Mercedes :heart: )

    prøv en masse foreskellige, god jagt
     
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Alle modeler har hver deres fordel... undtagen w210 eren.. den ruster bare luftfugtigheden er over 10% + at den har mange tekniske og mekaniske fejl.. Det er først i ca 2001 at den begynder at komme på rette spor.

    W124 eller W201 er en pålidelig bil, som ikke ruster meget og ikke har de vilde fejl..
    Men man skal heller ikke glemme at det er en model med mellem 17 og 27 år på bagen.. Så det kan nok ikke helt undgåes at der kan komme lidt rust og skavanker hen af vejen...

    W202 er også en fin bil og jeg syntes langt fra at se lige så meget rust på den som en w210.
    Man kan godt mærke at undvognen er mere frisk i forhold til en W124er. Der er også overraskende meget plads i bilen i det at mercedes har placeret tanken under bilen + at den er lavet af plastik så den ikke ruster.. Det tror jeg der er mange w124 stationcar der godt kunne savne :)

    Men 220 cdi motoren er efter min mening den værste diesel motor mercedes har lavet!!
    Det er ihvertfald de diesel motor jeg laver flest repperationer på!

    Så hellere en W202 250D eller 250D turbo, hvis det skal være en diesel.

    Ang rust, se er de mest klassiske steder i baggerummet og i skærm kanterne på en w202.
     
  18. Flint77

    Flint77 New Member

    Joined:
    16 December 2011
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 307
    Km:
    66000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tusind tusind tak for alle svar og gode råd.

    Nøj det er et fantastisk forum det her, og sikke hurtigt man får svar tilbage.
    Ville gerne her vedhæfte nogle billeder af den, for den er bare flot, og det eneste sted er er rust (synligt dog) er i lidt "bobler forneden af højre forskærm. Ellers intet overhoved.

    Hvordan vedhæfter man billeder, så kan i værdfald se den :) Har prøvet at klikke på album og Img, men der sker ingenting. Måske er det min browser "google Chrome" ??

    Mvh.

    Martin
     
  19. MichaelMerce

    MichaelMerce Member

    Joined:
    29 August 2011
    Indlæg:
    511
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    KBH
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    Mercedes E500 W211
    Km:
    211000
    Årgang:
    2007
    Med hensyn til valg af model så er det vigtigste da at bilen først og fremmest er passet med service :) .

    Når det så er sagt så ja en w124 er en stærkere konstruktion end w202 helt sikkert men har da set meget triste eksemplare af alle modeller. :cry:

    Nu har jeg både en w202 og en w124 og synes da at w202 føles noget mere moderne end w124 også hvad ang. støj osv. men w202 har lidt rust på de ydre pladedele og det er da træls men mekanisk har der ikke rigtig været noget den kører faktisk stadig med org. udstødning men den har så også fuldt alle service gennem dens levetid.

    Nu ved jeg godt at mine er benzin modeller men min c180 ligger omkring de 13km/l i denne kolde tid og lidt bedre når det er sommer og det synes jeg er ok når man tænker på jeg kører med a/c og sædevarme på. :D

    bare lidt erfaring :mrgreen:

    mvh Michael
     
  20. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    når du svare på indlæg er der et felt i bunden der heder "upload af vedhæftedet billeder"
    lav billder i ca 1mb størrelse eller upload dem til http://imageshack.us/
    og inset lik her i forum!!
    obs husk at det er den rust man IKKE kan se uden på bilen der er den "farlige"
    chr
     

Del denne side