Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Køb af 300E-24 '91

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af hardbern, 16 September 2008.

  1. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej Alle.

    Jeg skal i morgen ud og se på en 300E-24..
    Ville lige høre og der er noget specielt jeg skal være opmærksom på?
    Jeg synes jeg har har fundet ud af at man både kan få med 4- og 5trins autokasse.. er der en nem måde lige umiddelbart at se hvilken det er? (Og ja man kan selvfølgelige mærke det)..

    Håber i kan hjælpe - trods den sene forspørgelse..

    Mvh Kåre
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Kåre!

    Du skal selv sørge for at starte bilen fra kold tilstand, lytte efter tikkende lyde og se efter evt. blå røg ved opstart.

    Kan du komme til det, så prøv at stikke hånden ned bag topstykket, ind imod kabinen. Her må ikke være oliespild (som regel en utæt toppakning)
    Det er før set på en 300E-24, hvis den har den originale toppakning, da denne har en svag toppakning fra fabrikken.

    Du kan se forskel på gearkasserne, ved at kigge på gearskifte-konsollet. Ved den 4 trins er der angivet "2-3-R-N-D-P" og den 5 trins har "2-3-4-N-D-P"

    Afprøv vognen grundigt, både ved varm og kold tilstand. Når gearvælgeren flyttes i enten D eller R, bør der max gå 2 sek., før end du kan mærke at "den tager ved", både ved varm og kold tilstand.

    Held og lykke med købet, og spørg endelig hvis der er mere du vil vide :)
     
  3. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jeg takker mange gange..
    Jeg ved den har fået renoveret topstykke i 2005 for ca. 37.000.- så der burde toppakningen også være skiftet men jeg tjekker det selvfølgelig.

    Der er lidt rust i forskærme, frontklap og den ene dør, det er til at skifte uden de store problemer, men er der nogle steder de eller er specielt udsatte, som man skal kende til?

    Mvh Kåre
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Kåre , her kommer en liste over steder hvor jeg har fundet rust på mine 124er.
    Dunkraftophæng, pil den lille klap af alle 4re steder.
    Bagbro, hvor de foreste bøsninger er monteret på undervognen/vange.
    Har den været utæt ved soltag, forrude, så der er kommet vand ind ,skal du se efter ved , bund helt fremme, ved tværprofil under forsæde, hvor den er svejset på bundpladen.
    Husk lige , tjek lige den tværvange hvor bagbroens bagerste bøsninger er fastgjort, den kan være revnet , rustet , min forige var , min nuværende er ikke.

    Håber det kan bruges.
    MVH.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeps.

    Jeg har skiftet mange af dem på garanti.
    MB tog dem på kullance til og med bilens 12. år.
     
  6. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    I skal have mange tak for alle jeres svar...
    Trods fuld servicebog var der stadig fejl og mangler, blandt andet var udstødningsophænget, der er monteret på gearkassen, knækket af gearkassen.. div. bøsninger skulle skifttes og så var der rust på de fleste pladedele og ved alle dunkraftophæng..
    Men godt kørte den..
    Er stadig meget interessert i en 300e-24, så hvis der tilfældigvis er en af jer der står og har en i overskud, så sig endelig til..

    Mvh Kåre
     
  7. FreCar

    FreCar New Member

    Joined:
    4 Maj 2007
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Kan du oplyse, om det er en tilgængelig på nettet, som du har set på? Så er jeg fri for at tage ud at se den pågældende. :)
     
  8. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Den er til salg på bilbasen til 45.000 og har gået 375.000..
    Ejeren er meget flink og imødekommende.
    Den var blot lidt for uoverskuelig til mig..

    Mvh Kåre
     
  9. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Så har jeg fundet en anden jeg skal ud ig kigge på, på lørdag...
    Aircon'en skulle ikke virke så godt. Er der en nem måde at finde ud af hvad der er galt? Her tænker jeg på om der er nok væske på eller kompressoren er itu, eller andet..

    Mvh Kåre

    http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 348837.htm
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Een ting du kan kigge efter, er om magnetkoblingen på kompressoren slår til som den skal.
    Du kigger aller forrest på kompressorens remhjul, om det snurrer med rundt, eller ej - når du hhv. slår ac til og fra.

    Motoren skal selvfølgelig være startet. :)
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er der en nem måde at finde ud af hvad der er galt spøger du.

    Ja en meget nem måde enda :D jeg har en tester som kan fortælle dig næsten precis hvor det er det er galt :eek:)
    Også om det er grundet for lavt tryk = system utæt eller blot en opfyldning.
    Om det er kompressoren, magnet koblingen, kileremmen der fedter, en temperatur føler som er enten kortsluttet eller afbrudt osv osv. :)

    Der er 2 måder du kan gøre det med denne tester, 1 at købe den :D måske lidt dyrt, men derimod en rigtig god ven når du skal teste din næste bil og sammenlignet med hvad du skal give for en bil så 500 måske meget billigt i betragtning af du nogen´lunde precist ved hvad de biler du skal ud og se på fejler, ikke kun AC men også tænding, benzin, ABS, airbag, ASD, osv.

    Nem at bruge, og giver dig et prej om du skal ofre 5000 Kr på en ny køle kompressor eller en temperatur føler til 80 Kr.

    Det kan måske endog blive en nem måde at lave en god handel på?
    Sælger tror måske en reparation er enorm dyr, AC virker ikke og ASR bagtøj virker ikke samt en Airbag lampe der er tændt uha da da, men hvis testeren viser dig du kan klare den med at ofre nogle få hundrede kroner og den så er OK. så er det jo fedt hvis sælger nærmest tror bilen er klar til skrot og vil gå langt ned i pris pga. de mangler osv. han ikke kender omfanget af. :)

    Ja jeg må jo snakke lidt for den syge moster, men jeg er ikke den eneste der er blevet imponeret over hvad den tester kan give af hjælp.
    Trods jeg sælger den :)

    En anden mulighed er da at jeg godt vil hjælpe dig hvis du får lov til at tage en prøvetur og køre den forbi Roskilde, så er jeg klar med at læse koder og fejl ud på den :)

    :) det er op til dig, men som guldsmeden siger kan man se om magnet koblingen slår til, men det kan der faktisk være mange grunde til den ikke gør, en af dem kan koste under 100 Kr. en anden kan koste dig en ny kølekompressor til omkring 5000 Kr med alt, hvis du ikke selv kan skifte den og kølemidlet altså.
    Er det bare for lidt kølemidel så den køler men ikke køler nok, så er det nok blot en opfyldning der skal til.

    Men sig til hvis du finder testeren nyttig som hjælp :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
  13. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Mange tak for alle jeres svar. -Brabus jeg havde ikke mulighed for at komme forbi roskilde da den stod i slagelse, men tusinde tak for tilbudet, og lur mig om jeg ikke vil være intersseret i sådan en test hvis jeg køber den.

    Tilbage til bilen. Ved første øjekast var den rigtig flot.
    Efter nærmere gennemgang fandt jeg begyndende rust i begge forskærme midt på førerdøren og selvfølgelig rundt om antennen. Den var desværre ikke kold da jeg kom, han havde lige været til begravelse 3 timer før. Den startede nemt og kvikt og ingen mislyde.

    Sælgeren sagde at når den var kold tikkede den kun lige de første 10-20sek.
    Gearskiftet gik fint, dog med et lidt markant ryk fra R til D og tilbage igen, men ikke i stil med den forrige jeg var ude og kigge på. Førersædet var slidt i gennem på sidestøtten og et lille hul i bund. (nogen der ved hvor jeg evt. kan få sådan et nyt/brugt i gråt læder - modellen med de små huller i?).
    AC'en virkede ganske rigtig ikke, han mente at have fundet ud af det er fordamperen der er i stykker. Han fik fyldt væske på sidste år og der virkede den i 3 dage.
    Bilen er blevet undervognbehandlet 2 gange af sælger, han har haft den i 6 år.

    Mvh Kåre
     
  14. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Så er den købt...
    Bliver synet i løbet af den kommende uge.
    Det glæder jeg mig sgu lidt til.
     
  15. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Så er den købt...
    Bliver synet i løbet af den kommende uge.
    Det glæder jeg mig sgu lidt til.
     
  16. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Tillykke! Den skal du nok blive glad for! Jack
     
  17. FreCar

    FreCar New Member

    Joined:
    4 Maj 2007
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tillykke, må man spørge, hvad prisen endte på?
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    tester

    Tillykke med bilen, og du siger bare til hvis du er intereseret, så finder vi ud af noget.
    Jeg kunne jo demonstrerre den for dig ved at fejlfinde på AC i forbindelse med et evt. køb, hvis du var intereseret :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  19. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Stort tillykke herfra! Dén bliver du glad for 8) En rigtig herlig vogn :D
     
  20. Enern

    Enern New Member

    Joined:
    5 September 2008
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E - 414kkm
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tillykke med den! De bliver jo ikke meget lækrere :)
     

Del denne side