Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Justering af Kickdown/Gearskiftekabel

Emne i 'Automatgear' startet af Bjarne, 22 Oktober 2006.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej 8)

    Som nævnt i et andet indlæg lovede jeg at komme med en beskrivelse af kontrol/justering af kabel til gearskifte, som går oppe fra arrangementet ved topdækslet, ned langs motoren til gearkassen. Det er forbundet med en justerarm, der går henover topdækslet, med forbindelse til speederkablet.

    Beskrivelse sker med udgangspunkt i hvad jeg har læst, og opfattet, og prøvet på min egen bil, - så hvis der er en nogle der mener jeg er gal på den hører jeg gerne :) -

    1. Speederkablet skal justeres med plasticskruen på kablet således at der ikke er nævneværdig slup, ca. 1 mm.
    2. Kickdown/Gearskiftekablet (vistnok kaldet Bowdenkabel), skal være justeret til neutral med motoren stoppet/tomgang. - dvs. det må ikke være strammet så meget op, at det er trukket lidt an, hele tiden, men heller ikke så løst at man skal træde en del på speederen før at det begynder at blive trukket an.

    Justering foregår med den arm der går henover topdækslet med en aflang slids hvor man kan forkorte eller forlænge armen, indtil der ikke er noget slup i forbindelsen mellem gearskiftekablet, justerarm og speederkabel.

    Min erfaring med denne fremgangsmåde er at den skifter gear "efter bogen", med forbehold for det slitageniveau den nu engang befinder sig på.

    Justering ændrer på følsomheden af kickdown tidspunkt og måden den skifter på,- og man må somme tider prøve sig lidt frem for at finde det rigtige sted.

    Jeg har prøvet at justere den lidt frem og tilbage ud over de nævnte kriterier, og oplever at kickdown/gearskiftets arbejdsmåde flytter sig afhængig af justering.

    Håber i kan forstå hvad jeg har skrevet. :wink:
     

Del denne side