Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Justere tandhjul på parkeringsbremse

Emne i 'Bremser' startet af TC260, 13 April 2013.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    I forbindelse med justering af parkeringsbremsen lykkedes det mig ikke at få justere tandhjulet (det der sidder inde bag fælgen med adgang gennem et hjulbolthul) til at bevæge sig. Det lader til at det har sat sig helt fast (...en skruetrækker måtte lade livet!...), og ville hverken bevæge sig opad eller nedad (jeg havde løsnet justere bolten under bilen, som strammer kablet).

    Er dette et kendt problem?
    Kan dette tandhjul ruste fast?

    Nu er jeg formodentlig nødt til at afmontere bagbremserne og skille hele bagbremsen ad. Dette har jeg ikke prøvet før, men beskrivelsen af dette er jo spredt her på sitet.

    Kan det anbefales som gør det selv opgave. og er der noget specielt man skal være opmærksom på?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Calibre af og skiven af, så er du inde til bremsebakkerne hvor man kan give justeringhjulet lidt rustopløser og stille på det.

    Husk at slibe overfladen på bremsebakkerne og indersiden af bremseskiven.
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Når du skal have skiver/tromler af så vær opmærksom på at de godt kan hænge lidt i bremsebakkerne; lirk dem forsigtigt af og slå evt. let på siden af tromlen med en hammer for at få bakkerne til at slippe.
    Det kan godt være en god ide at købe et monteringssæt til lager før du går i gang; hvis justeringsfætteren er rustet sammen og skal ud for at blive afrustet kan det godt vise sig at være rart at have en frisk fjeder ved hånden når du skal til at samle igen hvis den gamle er rusten og knækker undervejs...
    NB! det er meget muligt du overhovedet ikke får brug for det, men det er en dum fornemmelse at stå søndag eftermiddag med hele skidtet skilt ad og så mangle en fjeder! ;-)
    Og det koster ikke mange basseører.

    Men du kan jo altid starte med at tage skiven af og se hvordan verden ser ud; skulle du blive nødt til at samle det igen uden at gøre arbejdet færdigt så er det ikke nogen kæmpeoperation.Og når først du har haft et skilt ad en gang er næste gang en ren udflugt! ;-)

    Lad være med at skille mere ad end nødvendigt; du kan sagtens vride bakkerne tilstrækkeligt meget fra hinanden til at få justeringsenheden ud og sætte den i igenuden at pille returfjederen af (med mindre som sagt fjederen knækker).

    Hold øje med hvilken vej ting vender og tag evt. billeder før du skiller ad! Justeringsenheden kan f.eks. godt sættes omvendt i.

    NB! Ovenstående er baseret på min w201, men lur mig om ikke det er nøjagtigt det samme på en 124'er.

    Det er en udmærket GDS opgave så god fornøjelse! :)
     
  4. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    åh, ja: hvis dein justeringsenhed er rustet sammen, så check lige spredemekanismen i bunden af bremsen; hvis den er rustet sammen er det den egentlige årsag til at din bremse ikke virker!
    Begge dele kan bringes til live igen (i hvert fald midlertidigt) med wd 40 og massage! ;-)
     
  5. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg takker for input og vil kaste mig ud i det. Jeg har købt et sæt nye bremsebakker incl. diverse fjedre, så forhåbentlig har jeg det der skal bruges, hvis bare det ikke bliver nødvendigt at skifte selve tandhjulet. Det skulle købes i et separat sæt, og det har jeg afstået fra i første omgang.
     

Del denne side