Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Jeg glemte at spænde et hjul.

Emne i 'Værksteder / Specialværktøj' startet af Guldsmeden, 1 Juni 2008.

?

Er det helt ude i skoven ?

  1. Nu rabler det s@u da for Guldsmeden, Jeg må hellere lige skrive hvorfor.

    0 vote(s)
    0.0%
  2. Jeg er kun enig i noget af det, jeg skriver lige hvorfor.

    0 vote(s)
    0.0%
  3. Jeg er fuldstendig enig, Så det skriver jeg da lige et par linier om hvorfor.

    0 vote(s)
    0.0%
  4. Jeg forholder mig helt neutral, og skriver selvfølgelig lige hvorfor.

    0 vote(s)
    0.0%
  5. Jeg skal lige ud og kaste op. Jeg kommer tilbage om lidt og skriver hvorfor.

    0 vote(s)
    0.0%
  1. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja det er jo lidt flovt, men heldigvis længe siden.
    Jeg arbejdede dengang som karosserismed på et aut. MB værksted.

    Jeg er sikkert blevet forstyret - Måske af en værkfører der lige ville have mig til at kigge på en anden bil, eller måske af en taksator.... Måske kom en kollega forbi, for at spørge om noget.
    Ja en rigtig god undskyldning skulle jeg vel nok kunne finde på 8) .... Men sagen er jo den, at jeg dummede mig. :oops:

    Kunden kørte glad afsted i sin 201'er som han netop havde måttet undvære i en laaang periode, pga en omfattende skade.
    MEN... på motorvejen besluttede det ene baghjul sig for at ville ud i en kornmark, og det har jo nok lige taget toppen af køreglæden.

    Episoden var vist nogenlunde udramatisk (hvis man kan sige det om at smidde et hjul) Men ingen kom da til skade.
    Det kunne dog have gået grueligt galt.

    Bilen blev fragtet tilbage til værkstedet, hvor den måtte have en ny nederste bærearm, ankerplade, og et sæt nye bremseskiver bag.
    Og så selvfølgelig et nyt hjul, da man aldrig fandt det gamle.

    Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg let forestille mig at kunden ikke har været særligt modtagelig over for værkførens "vi er kun mennesker" tale.

    Og nu er mit spørgsmål så til jer .:
    Ville i efter sådan en oplevelse fraråde andre at bruge dette værksted ?

    Mit gæt er, at det ville de fleste nok.
    Uanset hvor flot et stykke arbejde der ellers var udført på bilen.
    Jeg bør måske lige nævne, at jeg aldrig tidligere har glemt at spænde et hjul, og så sandelig heller ikke siden. :wink:

    Jeg bør måske også nævne at på netop dette værksted, var samlet de aller dygtieste, og mest fagligt kompetente kollegaer, jeg har haft (både før og siden)

    Prøv at tænke tilbage allesammen....
    Har i nogensinde lavet en brøler på arbejdet ???? (Det tror jeg at i har :wink: )
    Men var den stor nok til at jeres firma burde i gabestokken, på et offentligt forum ?

    Bummerter kan aldrig undgås 100% - Uanset hvor pligtopfyldende og fagligt kompetent man end er.
    Men bevidst svindel er selvfølgelig uaceptabelt !!!!!

    Men hvorfor er Gabestokken en dårlig ide ?
    Jo... Det er egentlig meget simpelt.
    Vi får jo kun historien fra den ene side, og værkstedet har ikke muligheden for at forsvarre sig.
    Jeg kan dog let se hvorfor at det er så fristende, at advare andre mod at benytte et værksted, hvor man selv har haft en dårlig oplevelse.

    Men jeg kan da lige nævne, at et firma der ellers har fået meget ros på et andet (ikke nærmere specifiseret) forum, har jeg kun hørt dårligt om.
    Men ALLE virksomheder har indimellem kunder der ikke er tilfredse.

    Jeg vil meget hellere høre om de værksteder der lige yder en lille smule ekstra - Udfører et gedigent stykke arbejde, måske enda til en god pris.
    Se DET kan vi bruge til noget konstruktivt.
    Og så er jeg faktisk ligeglad med om det er det lille lokale værksted nede på hjørnet, eller en stor autoriseret forhandler. :wink:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Guldsmed du har ret man skal ikke bedømme et værksted på en uheldig oplevelse :oops: men når jeg skrev om XLAuto var det fordi jeg var meget :-(( syntes at de prøve at ta Rø... på mig, men det finder vi udaf på tirsdag ;jubi jeg er parat tilat give Xl Auto en undskylning, lad os se ;clue Peter
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Guldsmed

    Jeg kan kun være enig,- alle kan lave en fejl,- det der så gør forskellen er om den person / værksted vil erkende at de har lavet en fejl og rette fejlen og samtidig holde holde kunden skadesfri,- eller om vedkommede blot har en "bare ærgeligt" attitude,- giver udtryk for at man selvfølgelig kan rette fejlen mod endnu en regning. - Jeg kunne forestille mig det måske er der skoen trykker,- når folk bliver sure på en mekaniker/værksted. :!:
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Peter !

    Indlægget var nu ikke møntet specifikt på dig, eller andre. :)
    Og hvis det viser sig, at XL Auto bevidst har forsøgt at snyde dig, forstår jeg selvfølgelig godt at du er sur - Det ville jeg også være.

    Men i al den tid jeg har fulgt med på dette forum, har der med jævne mellemrum været kritik af værksteder, og talrige tilløb til at få oprettet en gabestok
    - Ok. Måske indimellem berettiget, hvem ved.

    Men ofte har jeg følt det nødvendigt, at kommentere på disse indlæg, og "forsvare værkstederne" men egentlig ikke rigtig haft lysten.
    Måske fordi at jeg har følt det for meget "op ad bakke"
    Ikke fordi at værkstederne ER lyssky forretninger, men mere fordi at det har virket som den generelt accepterede "sandhed"

    Nå. men i hvertfald håber jeg at i har fået et indblik i hvorfor jeg mener at gabestokken også er etisk forbudt forbudt forbudt.
     
  5. peberholmen

    peberholmen New Member

    Joined:
    17 April 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Som det så rigtigt siges er mekanikere også mennesker, men når de på nogle værksteder laver ret mange sjuskefejl på trods af en timepris på op imod 1000 kr., så er der sgu noget helt galt! Måske ikke med mekanikeren selv, men med den måde som dagligdagen på værksteddet tilrettelægges på - altså også et ledelsesproblem. Gode værksteder har indarbejdet fornuftige procedurer, der holder fejl og sjuskeri nede på et minimum, og det kan mange "panikreparatører" og værkførere sikkert lære noget af. Når det kan lade sig gøre at operere med en meget lille fejlmargen i andre brancher kan det vel også lade sig gøre på værkstederne, hvis bare man tager sig selv og sit arbejde alvorligt. Heldigvis fungerer de fleste værksteder på en ganske fornuftig og betryggende måde, så jeg kan ikke se noget galt i at offentliggøre hvor der rent faktisk sker for mange smuttere og sjuskerier, så man kan holde sin bil langt væk fra den slags steder.
    Man kunne så samtidig have det fromme håb, at de pågældende værksteder (ledelsen) blev opmærksom på at der er noget galt, og så begyndte at tænke over hvad der kan gøres ved problemet.
    F.eks. kunne man i højere grad prøve at tilstræbe at mekanikerne ikke blev kostet rundt fra den ene opgave til den anden, (som det desværre sker visse steder) men lavede det færdig som de var igang med inden de startede op på nye opgaver. Man kan også indføre checklister mm. som det foregår f.eks. indenfor luftfarten. Hvad pokker ville man ikke sige, hvis piloten glemte at slå landingshjulene ud næste gang man skal ud og flyve, men det glemmer han næppe, for der er relevante procedurer (bl.a. checklister) der forhindrer dette.
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja en gabestok er farlig, men historik er dejlig at have, når man skal vælge værksted. Og Guldsmed du må til en hver tid skrue hjulene på min mercer, for den fejl laver du aldrig mere.

    Der er forskel på menneskelig fejl og bevidst snyd, så jeg syntes, at det er fint, at Peter gør en indsats for at finde ud af hvem, der har 'ret'.

    Har XL ikke forstand på mercedes, skal de ikke skrue på min, endnu værre hvis de ikke vil indrømme.

    Bendix
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har prøvet det omtalte emne på egen krop GUldsmed (før omtalt i forum), så jeg ved nok af alle hvad det vil sige "næsten" at miste et hjul efter værskteds besøg, og ja gæt engang det var hos min stadig væk brugte mekanikker KHN i hedehusende så nej jeg vil 110% opfatte det som en uheldig hendelse og ikke et udstillingsvindu for hvad man ellers kan forvente sig af det pågældene steds service.

    Hans undskyldning var en ny moment nøgle der var defekt, men jeg skulle mene man trods defekt moment nøgle stadig kan mærke om hjulet er spændt ordentligt, man ved vel hvor mange kræfter man lægger i ved tilspændning, og hvorfor var det så kun det ene hjul hmm... men hvor om alting er jeg nåede at rede hjulet da jeg til min skræk så der kun sad 2 bolte tilbage og faktisk er 124eren en af de biler hvor både hjul slør og afbalancering kan være sværest at mærke hvis det er forkert, men dette skete dog på min daværende W123er 230CE

    Men ja jeg er absolut modstander af gabestokken da den favorisere de enkelte værksteders kæmpe service nivaue på et alt for tyndt grundlag oplevet af en enkelt person ud af mange andre måske en oplevelse ud af 100 opgaver på en dag.
    Det er rigtig fint med en log/oversigt over forhandlere og værksteder hvor alle så både kan smide positive og negativte oplevelser (det giver overskuelighed og en god og nem opslags liste) men det skal absolut være på et nuetralt nivaue og ikke med overskrifter som Advarsel og hold jer væk osv, det er den enkeltes oplevelse et for tyndt grundlag for, at kunne berettige sådanne opråb til. (min holdning)
    Her hentyder jeg heller ikke specifikt til Peters XL Auto oplevelse men generalt også, men igen så er deres udttalelser til Peter så underlige at jeg 100% forstår Peters reaktion, jeg ville nok selv havde lavet kæmpe opråb :)
    Så vi skulle næsten havde oprettet sådan en liste hvor vi kunne tilføje forhandlere og værksteder og så skrive vores oplevelser der, så der ikke oprettes 20 forskællige tråde med samme værksted eks.

    Skal dog siges jeg nødig ville have XLAuto til at lave noget for mig, fordi det virker lidt som om start kapitalen til firmaet skal rives ind meget hurtig og at kunden er betaleren ???... Håber Peter du får en afklaring.

    Og guldsmed du er ikke den eneste der har stået i den situation så ved du det :)
    Mvh
    BRABUS
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle :!: Gulsmeden se lidt til damen i morgen Tirsdag,det kan give lidt ro i sindet på mig, ;jubi jeg hader uafklarede ting,er mest til orden nok en militær skade ;yes skriver i morgen om Dr. guldsmed undersøgelse, hun er lidt nervøs for at blotte underdelen ;yes ;bana Peter
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja da... Svindlere kan man slet ikke have respekt for, og viser det sig at Peters undervogn er ok, har de vel nærmest selv bedt om dårlig omtale.
    MEN... Man skal bare passe på ikke at trampe på et værksted der måske ellers plejer at lave et godt stykke arbejde.
    Det er det jeg mener.

    Igen... Nu er det helt generelt jeg mener... Jeg kender overhovedet ikke XL auto.

    Jeg mener blot, at man skal forholde sig nuanceret til tingene når man omtaler en dårlig oplevelse på et værksted - Og det mener jeg faktisk at Peter har.
    Men det er eddermanme svært, at holde debatten sober, hvis man føler sig snydt eller dårligt behandlet.

    Jeg mener stadig at en værksteds liste bør henvise til de gode værksteder.
     
  10. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    VI VENTER ALLE SPÆNDTE PÅ HVORDAN PETERS UNDERVOGN REELT HAR DET.... LAD HØRER LAD HØRER....

    CABRIO
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    For helhedens skyld har jeg lige sakset nedenstående - Så kan man også følge med senere hen.


    ---------------------------------------------------------------------------------

    Nå... Nu fik vi da lige kastet et blik på Peters undervogn.

    Min vurdering er at undervognen ikke er helt uden fejl, men den er nu heller ikke helt værdiløs.
    Så sandheden som jeg ser den, må ligge et sted midt imellem FDM og XL auto's vurderinger.

    Forenden var fx. ok - Men bagi var der nogle af stræberarmene der var ved at være noget trætte.
    Umidelbart virkede det som om at højre side var lidt værre end den venstre.

    Bilen trækker da også lidt til den ene side, måske et resultat af at bøsningerne et par steder bagi, ikke længere er centreret midt i armene.
    Jeg mener ikke at det kan svarre sig, kun at skifte de defekte arme, idet alle armene jo er jævnaldrende, og har kørt lige mange km.

    De to forreste bøsninger i bagbroen kunne også godt trænge til fornyelse
    - måske man derved kunne slippe af med den lille "glok" lyd man oplever når man slipper gassen, samt ved selv svag gasgivning ?

    Derudover kunne man ved ligeud kørsel, mærke noget der kunne minde om uballance i forhjulene - Men kun mens man bevægede rattet fra den ene side af "ratsløret", til den anden.
    Når jeg sætter ratslør i anførselstegn, er det fordi at sløret var meget minimalt.
    I øvrigt mener jeg at denne fornemmelse af ubalance og ratslør, ville forsvinde, hvis forhjulslejerne blev spændt lidt op, og styrtøjsdæmperen blev skiftet.

    Udover de nævnte ting i undervognen, var peters remdæmper også defekt.

    Men bilen kørte ellers rigtig godt, og jeg fik ikke fornemmelsen af at "køre sidelæns" i kurverne.
    En renovering af undervognen er altså langtfra akut - men det er undervejs bagpå.
    Ellers en super fin vogn du har der Peter.
     

Del denne side