Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Interval for olieskift

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Heureka, 6 April 2007.

  1. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har netop skiftet olie på min dieselmotor og skiftet oliefilter. Jeg har påfyldt 5w/40 Castrol Magnatec helsyntetisk motorolie. Anbefalet skifteinterval er 10.000 km.
    Så er det at jeg er kommet til at tænke på om jeg så vil kunne sætte skifteintervallet op, når jeg nu hælder en bedre olie på?
    Eller kunne jeg ligeså godt have påfyldt en mineralsk 10w/40?

    Bagtøj:
    Haynes anbefaler at skifte hver 20.000 km. Jeg har lige skiftet efter 20.000 km. Det aftappede olie var lige så rent at se på som ny olie.
    Hvornår skifter i andre? Burde man ikke kunne gå højere op end 20.000 km.
    Samtdig påfyldte jeg 150 ml STP fra en tube, der lover at kunne tage/reducere støjen fra bagtøjet (det havde konsistens og fremtoning som brun smørefedt).
    Efter 700 km er der ingen effekt at notere.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    skifte interval for bagtøj, gearkasse, aut. gearkasse + filter, servostyring + filter, brændstoffilter, luftfilter, og tændrør er 60.000 km

    har heller ikke meget fidus til "mekaniker på dåse"
     
  3. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har ikke fået mange kommentarer til mit indlæg, og så er det jo godt at man kan gøre-det-selv :D

    Med 2x 100 km/dag, så skifter man motorolie ca. hver 2. måned!
    Der har været nogle indlæg omkring olietryk. Med en Castrol 5w/40 og efter en lille times fin fart på motorvej og bakker, så er olietrykket i tomgang lige knap 1, og det er ok når instruktionsbogen siger min. 0,3. Olieforbruget er ca 0,4 liter/5.000 km.

    Ved sidste olieskift på fyldte jeg en syntetisk 10W/50 fra Biltema. Den er en lille smule mere tykflydende ved drifttemperatur. Olietrykket med varm motor i tomgang er nu 1,6. Olieforbrug: kan ikke reg. noget forbrug efter 6.000 km.
    Lige da jeg havde skiftet til denne, syntes jeg at motoren var en lille smule langtsommere til at tage omdrejninger og det synes jeg faktisk lidt endnu, men ikke mere end at det er ok.
    Ender det ikke ud i følgende: Om sommeren 10w/50 og om vinteren 5w/40

    Jeg er blevet enig med mig selv om ikke at gå over 10.000 km i skifteinterval med en syntetisk olie pga mængden af sod fra dieselforbræningen er den samme. Jeg kører en lille smule længere på literen med den syntetiske olie og smøreegenskaberne er tilfredstillende over alle 10.000 km, hvad sikkert ikke er tilfældet med den mineralske.

    STP i bagtøjet? Det har taget støjen på et tilfredsstillende niveau. Før hylede det ved påløb. Det gør det ikke mere. 8)
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Nye dyser ville give dig bedre forstøvning, renere forbrænding og mindre sod i olien 8)
    Men jeg kører nu også 10.000 intervallet, jeg synes lige som det er nemmere at huske at olien skal skiftes når jeg lige har rundet et nyt 10k tal på km-tælleren ;-)
     
  5. den_

    den_ New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    133
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    slagelse
    Ratings:
    +0 / 0
    hvad sider aftapning og på fyldningen på bagtøjet
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    der sidder en stor satan af en unbrakobolt, mener det er en 14 eller 17.
    begge bolte sidder i bagtøjet, men tag nu llige og skru påfyldningen ud først.

    (det er så trist og have tappet olien af, uden at kunne få påfyldningsbolten ud :))
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    På min motor står der jeg SKAL skifte olie ved hver 10.000 Km med tændrør, men det er også en Benziner, med lidt ændrede data under hjælmen.

    Ydermere må jeg kun køre på Castrol RS 10/60 olien.
    Så det er en dyr fornøjelse i olie hehe...
    bagtøjet har jeg fået fortalt at man aldrig skifter olie på, før man pakker det om ved renovation.
    Det står i mange service programmer at den olie skal ikke skiftes.
    Men personligt ville jeg også skifte den til tider, dog aldrig med så små intervaller som 10.000 Km. det er alt for kort for et bagtøj.
     
  8. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Spørgsmål ??
    Ved en type betegenlse som f.eks. 10/60..
    Hvad står de ""10"" for ??
    Og hvad står de ""60"" for ??
    Så måske det giver en bedre mening for at skift til f.eks. 5/50 ?? personligt er jeg lidt forvirret her !!! så jeg vil meget gerne vide det !!
     
  9. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det er er udtryk hvor flydende olien er (viskositet) ved -18 grader og ved +100 grader Celsius. W står for vinter. Jo højere tal, jo tykkere olie
     
  10. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok,,,
    Så det første ""10"" Angiver viskoteten for hvor "let" den er ved f.eks. den kolde vinter morgen.
    Hvis det første tal ""10"", så ændres til en f.eks. ""5"" og det stadig er en kold vintermorgen bliver olien endnu tynderer og har derved nemmere ved at komme til sin effekt ??
    [hr]Så vidt jeg kan forstå, er det vigtigt at olieen er er let og hurtigt kan komme til at smørre ...
    Og samtidig må den ikke blive for tynd når olien/ bilen bliver drift varm ?
    [hr]
    Altså ved sommer må det første tal gerne være højt og det sidste tal gerne være lavt ?
    Og omvendt ved vinter, altså det første tal lavt, og det sidste højt ?

    Eller har jeg misforstået noget ??
    ((sorry, jeg kan ikke helt gennemskue det))
     
  11. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Prøv at google fx: motorolie viskositet. Så får du meget læsestof om det:
    Fx

    http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/oliefaq.htm

    http://www.nysynet.dk/flere-serviceside ... rolier.htm

    Den første tal er du interesseret i når du koldstarter især om vinteren. Det andet tal er du int. i ved driftstemp.
    En anden situation kan være at man er ejer af en gammel udsejlet slæde, med højt olieforbrug og olielækage fra div. pakninger, så vil man gå eftere en tykkere olie. Og skal man smide en liter/500 km efter den så vælger man nok en mineralsk olie pga prisen.
     
  12. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej Heureka
    gode link...
    jeg takker...
     

Del denne side