Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Instrumentbelysning,lys i knapper og ved gear. Fejlsøgning

Emne i 'El-system' startet af Hafstrøm, 17 Februar 2009.

  1. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej,

    Jeg har set, at der er nogle emner allerede som handler om dette, men de hjælper ikke.

    Mit problem er, at alle disse ting engang imellem ikke virker.

    Når det virker, så kan jeg godt skrue op og ned for det ved at dreje på triptællerenknappen.

    Når det ikke virker, så hjælper det ikke noget at skrue på triptælleren.

    Pludselig kan lyset komme igen. Og pludselig forsvinder det igen.

    Det virker som regel, men har svigtet ca. 10 gange i løbet af et par uger.

    Jeg håber på at jeg ikke behøver at tage instrumentpanelet ud for at skifte lysdæmperen, da det ikke ser så let ud. Men måske er det simpelthen det der skal til?

    Er der nogen, som har en mening om det?

    Hilsen fra Henrik
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er nok drejepotentometeret på bagsiden af speedometeret der er defekt periodisk
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det kan være potmeteret (lysdæmperen), men det kan også være en løs forbindelse i et stik, en dårlig lodning eller en printbane bag på instrumentblokken.
    Når lyset decideret forsvinder betyder det i princippet at der et eller andet sted mellem pæren og batteriet mangler en forbindelse!
    Kæden i dette tilfælde går fra batteriet via sikringsboksen over et eller flere stik bag på instrumentblokken, gennem lysdæmperen, gennem en eller flere printbaner (tænk på dem som tynde ledninger!), ud igen gennem et eller flere stik, gennem en eller flere ledninger og til sidst ud i en eller flere pærer.
    Eftersom der er tale om pærer flere forskellige steder (både ved gear og i instrumenterne), kan vi formentlig udelukke ledningerne ud til pærerne; det skulle være sært om de alle sammen kom og gik på samme tid!
    Så det mest sandsynlige er en løs forbindelse i eller omkring enten sikringsboksen eller instrumentpanelet.
    At hive instrumentpanelet ud er ikke så svært som det lyder. Man kan købe eller fremstille et par kroge til at hive det ud med; det står og falder med om speedometerkablet kan hives langt nok frem. Hvis man er lidt mere dristig kan man faktisk også bare lirke det ud med to skruetrækkere, men det ville jeg aldrig gøre på en anden mands bil; der er en markant risiko for at man efterlader mærker (selvom de sjældent er ret tydelige! ;-) )
    Man kan komme til speedometerkablet bagfre ved at fjerne inddækningen under ratstammen; det kræver lidt slangemenneskeakrobatik, men det er ikke svært.

    Jeg ville tage instrumenterne ud, kigge efter dårlige forbindelser og shidte potmeteret, sætte det i igen og se om ikke det løste problemet. Det irriterende er at det ved du ikke før du har kørt med det et stykke tid; fejlen kan nemt dukke op igen selv om du har gjort alt det her. Men det er også meget muligt at den IKKE gør det!
    Jeg ville foreslå at du finder en som har prøvet det før og får ham til at hjælpe dig.
     
  4. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej,

    Tak for svarene. Jeg tror også selv, at vejen frem må være at skifte potentiometeret/lysdæmperen, så det vil jeg give mig i kast med når det bliver lidt varmere i vejret. Jeg har fundet en fin beskrivelse af hvordan man gør på internettet (der er vist også et link til den herinde et sted). Krogene til at trække det ud med lader til at være lette at lave selv og jeg mener også at have set et sted, at man kan løsne speedometerkablet fra en fastgøring nede/forude under ratstammen, så det bliver lidt længere.

    Hilsen fra Henrik
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det tror jeg nu nok jeg vil fraråde - Der er nemlig en markant risiko for at glasset knaser.

    Faktisk skal man også være obs på at få krogene langt nok ind.
    Stikker man dem ikke helt langt nok ind, er det ligeledes kanten på glasset man får fat i.
    Det skulle give en lidt sprød lyd når det flækker, har jeg hørt. :wink:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    jeg har haft samme problem med lyset og det var bag på potmeteret, altså drejeknappen til triptælleren, der går en forbindelse fra den ene ende af kontakten til den anden og den lodning kan godt springe, så bare lod den på igen så fungerer alt lyset igen i instrumenterne og dyserne.
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    jo men det er nok ikke den fejl når:
    Er der ikke nogle der snakket om en stel skrue (-) tæt på Radion der havde noget med lys at gøre?
    Chr
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis du tager midter konsol pladen op så kan de se 2 stel punkter inde bag askebægeret eller lige under.
    Der sidder en masse brune ledninger på alt efter hvad man har af udstyr mener jeg.

    Men en kold lodning/dårlig lodning kan sagtens give dig midlertidige lyde øjeblikke får dernæst at mørkelække kabinen :) Der trækkes en del strøm igennem den lodning nemlig og den alene kan godt "svejse" en dårlig forbindelse til at virke og når den så slipper så kan varme og kulde få den til at "fange igen"

    Det er en meget hurtig operation at tjekke, omtrænt lige så hurtig som at pille midterkonsol træpladen af for at tjekke stel punkter.
    Jeg kan evt. godt med garanti få dit kombiinstrument ud uden at der er noget som der knaser eller flækker, jeg har værktøjet til det og du bor ikke så langt væk jo :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu var mit indlæg jo også først og fremmest tænkt som en advarsel mod at brække instrumentet ud med to skruetrækkere ;)
    Jeg betvivler ikke at det kan gå godt med skruetrækkerene, men der er altså også en god sansynlighed, for at det kan knække.
    Derudover tilføjede jeg en ganske rigtigt "husk nu at få krogene langt nok ind... ellers"

    Men har man det rette grej (krogene) så er det altså ikke noget man skal frygte.
    Slet ikke !
     
  10. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej,

    Tak for dit venlige tilbud om hjælp. Brabus. Holbæk er ikke langt væk fra Frederiksberg. Det vil jeg muligvis benytte mig af, men først når det bliver varmere i vejret. Jeg vil bestemt føle mig mere tryg ved at pille instrumentet ud sammen med en mere erfaren tekniker end jeg selv er.

    Angående diagnosen, så må jeg tilstå, at jeg for en 10-14 dage siden, da lyset atter gik ud, slog med en knytnæve oven på instrumenthuset (og jeg ved godt at det ikke er pænt at slå på gamle damer, ja) og det hjalp squ. Lyset kom igen med det samme og siden da har der ikke været problemer. Det kan vel tyde på at problemet befinder sig i nærheden af instrumenthuset. Naturligvis har jeg stadig tænkt mig at tage huset ud og skifte potentiometeret og se det efter, men som sagt først når foråret har indfundet sig.

    Hilsen fra Henrik
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hjælp

    Hej GUldsmed,

    Nu var mit indlæg heller ikke møntet på dig men på at yde hjælp så han ikke behøvede at betænke sig på knase lyde som du beskrev det.
    Du har ganske ret at nogle instrumenthuse sidder uhyggelig godt fast mens andre lige popper ud som ingen ting.
    Jeg plejer at smøre de 4 gummier der sidder som huset glider ind over med scilicone så er det nemmere næste gang da gummiet så er blødere og har nemmere ved at give sig.

    Min umidelbart vudering er at hvis man er nogenlunde forsigtig og ikke hiver i ryk så kan alle klare den opgave hvis man har "krogene" men ja skruetrækker det laver også mærker i enten instrumentpanelerne eller luftkanalerne alt efter hvor man føre dem ind, eftersom man jo skal "vride" for at få huset ud.

    Men 1 ting er at få huset ud, en anden ting er at få de små lamper sat i de rigtige huller i højre del af instrumentet.
    Der sidder numre på ledningerne og huset de skal i, men de er tit faldet af ledningerne.
    Og så skal man rundt og hive stik af for at vide hvad der er hvad :D

    Kablet til speedo kan også være en rigtig dræber eftersom eks. en 300E-24 næsten ikke tillader andet end små børn at få deres hånd om bagved for at få afmonteret dette.


    ang. dit problem og min tilbydning af hjælp så var det Roskilde du kunne fange mig og ikke Holbæk :)
    En operation jeg højst skal bruge 10 min på at konstatere om det er dit potentiometer/lysdæmper.
    Jeg kan samtidig lode/reparare det hvis det er lodningen den er gal med og spare dig for et nyt :)
    så vil det i alt kun koste dig turen til Roskilde :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: hjælp

    Hvis man løsner stripsen til speedometerkablet nede ved pedalerne, så kan kablet godt trækkes så langt med ud, at det er rimelig nemt at komme til. Sådan er det i al fald på min.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Lasse,

    Ja jeg plejer skam også at fjerne både måtter og underlag så man kan hive kablet ud af klipsen :)
    Men det giver kun adgang til små børn stadig :D
    De gange jeg har haft brug for at komme ind til pære skift etc.
    Så har jeg haft en med tynde håndled til at hjælpe mig mens jeg har sidet og hivet alt hvad jeg med føling har turde for at give mere kabel og så kan det lige lade sig gøre.

    Jeg husker noget om at en 190er med 2.6er eller er det en 2.3 16V her skal man afmontere kablet på gearkassen for at man overhoved kan hive det ud, det må godt nok være nederen :D

    mvh.
    BRABUS
     

Del denne side