Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

ingen varme, cirkulationspumpe virker, duoventil tjekket

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Sussi82, 22 Marts 2012.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Vedr. at uploade billeder til forummet her via mobilos,- det kræver kun at du installere forum app'en Tapatalk, så kan du både skrive læse kommentere OG uploade billeder direkte til dit indlæg her. Det burde selv en Ihpone kunne magte :lol: , Den findes i både en gratis version og en betalingsversion,- kan ikke huske om man skal have betalingsversionen for at uploade billeder fra mobilos.

    Men back to topic ;-) det med hvor meget varme der kommer i køleren afhænger af hvor langt man kører og den omgivende temperatur, jeg har f.eks. hele vinteren kørt frem og tilbage på arbejde 12-13 km hver vej,- uden at der kom nævneværdig varme ud i køleren pga. af kølingen fra fartvinden (som er s.....kold om vinteren) :) og den korte tur.

    så det kan være en svær tricker umiddelbart,- men ellers er muligheden at thermostaten sidder fast, og ikke åbner for gennemstrømning, men: hvis temperaturmåleren i instrumentbordet ligger på normalt 80-87 gr., som iøvrigt bliver målt i topstykket's vandkanaler,- så vil jeg ikke drage den konklusion. Varmen til varmeapperatet kører sit eget ræs uden at skulle igennem køleren.
     
  2. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    så blev der tid til at smide billeder ind....






    håber I kan se hvad det er....

    Jeg har tjekket sikringer igen idag. og i låget på sikringsboksen stod der at sikringer til clima control sidder i en anden sikringsboks. Ved siden af den store sikringsboks sidder en lille en med plads til to sikringer... der sidder kun en sikring i den ene (men da det har virket er det jo nok ikke fordi den anden sikring mangler.... hvor skulle denne være blevet af???)

    Igår da det var dejligt varmt, tjekkede jeg om min kære bil så i det mindste kan køle... det kan den så heller ikke :( så det er nok ikke varmetilførslen den er gal med, men måske hele anlægget eller bare vandet (eller manglende vand) i anlægget...
    Jeg har fundet en som ville kigge på det, så der kører jeg op på fredag, så må vi se om han kan finde ud af hvad der er galt...

    Det havde nu været sjovere hvis jeg selv kunne finde fejlen :(

    ang tapatalk, så kan jeg kun finde en betalingsversion til iPhone??? men jeg kunne jo også bare bruge den alm browser ;)
     

    Attached Files:

  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Sussi

    Du mangler et billede af inderskærmen i motorrummet, dvs. området foran batteriet/duoventilen. btw: den ting du har foran din duoventil ,- den har jeg ikke set før,- så måske lidt forvirring der,- den pumpe jeg har i min sidder på inderskærmen med en slange til motoren og en slange til duoventilen og er elektrisk drevet.

    ps. vedr. tapatalk så skal den være i App Store http://www.tapatalk.com/mobile.php
     
  4. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Bjarne
    Foran batteriet/duoventilen sidder luftfilteret... så der er ikke så meget at tage billede af.... men jeg tager lige et i morgen tidligt når det er blevet lyst igen...
    jeg tror at den ting foran duoventilen er den elektriske cirkulationspumpe... men hvad ved jeg?? :lol:

    weee et link til tapatalk, så kunne jeg lige prøve at gå på denne side på mobillos... GGG
    -det er til betalingsversionen :(
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Sv: ingen varme, cirkulationspumpe virker, duoventil tjekket

    hej lidt svært at se, men man kan se pumpe og duro ventil. høje side af motorrummet i kørsel retning. chr

    Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
     

    Attached Files:

  6. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så fik jeg taget et billede af venstre side, set forfra... altså, billedet er taget fra siden jo :p



    men drenge... er det her vi skal finde fejlen når nu den heller ikke vil køle???
     

    Attached Files:

  7. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Sussi

    Din cirkulations pumpe sidder i den Røde cirkel. på dit Billede. Køre den ikke er der ingen cirkulation i vandet til varmeapparatet

    Søren
     

    Attached Files:

  8. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Søren
    En skam det ikke er et billede af mit motorrum.... :lol: Måske du kan finde dimsen på mit billede???
    -men tak for kommentaren ;-)
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Sussi

    Nå det havde jeg lige set. Men nu har jeg været ude og set på min 300D-24

    Og der sidder pumpen på siden af dueventilen som på din

    Det øverste billede er min. Det er den runde motor med det sorte stik

    Hilsen Søren
     

    Attached Files:

  10. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det var også hvad jeg var kommet frem til.... og den virker... snurrer i hvertfald når der er tænding på....
     
  11. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Hvis Pumpen er den akselfrie type, så kan impelleren godt være blokeret selvom motorpumpen kører.
    Princippet i den akselfrie pumpe er, at der sidder et kopformet ydre magnet som trækker den indvendige magnet som er koblet til impelleren. dvs. ingen gennemgående aksel til impelleren. Dvs altid tryktæt :D
    Du må nok afmontere duoventil/pumpe enheden og skille den ad. og se om impelleren er blokeret af noget skidt.
    Prøv med forsigtighed at blæse med trykluft og se om du kan få impelleren til at spinne rundt inden du skiller den ad.
    frygter at skruerne vil knække for dig :? (sovs alle skruer ind i rustopløser og lad det virke) 8)
     
  12. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    update: der er nu gået en del tid siden jeg sidst har opdateret herinde... Jeg har ikke solgt bilen, ikke kørt den i havnen eller i et træ :lol: og har heller ikke fået varme på den endnu :cry: ...

    Men... nu har jeg indleveret den til en "mekaniker" da den skulle synes (og synsmanden var sgu ikke helt tilfreds første gang han så den... tjuhej hvor han fik travlt med sin lille hammer :angry: ) men nåh, jeg har så bedt ham om at prøve at skille den cirkulationspumpe, som flere mener den er gal med, ad... så må vi jo se hvad han finder ud af...

    Jeg er sgu bange for at denne her operation løber op i for mange penge, og mange mener da også at den bare skal skrottes (læs: de mener det er noget gammelt lort), 4 huller i bunden, trætte bremserør (suk), en utæthed ved niveaureguleringen og så lige et hul i potten.... men nu er jeg altså alligevel ret glad for den og jeg kan ikke se meningen med at købe en spritny papbil til 150.000 som så er 50.000 værd om 4 år.... men det er jo nok bare mig ;-)

    og øhhh.... selvfølgelig ville madammen da lige drille en smule den dag jeg var til synstjek, så SRS lampen lyste under kørsel og nægtede at lyse når han satte tænding på... Jeg opdagede så på vej hjem at når SRS lampen lyste, så virkede omdrejningstælleren heller ikke :-? så mon ikke bare det er en gang kontaktspray der skal til et eller andet sted??? nogle ideer??? anyone??? (har også en tankmåler der går lidt amok når bilen kun er halvfuld, i starten kunne man blinke en gang til venstre, så faldt viseren på plads :lol: det trick virker så heller ikke mere :lol: )
    :heart: charmen ved ældre biler :heart:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    8) :yes: SO TRUE :yes: 8)
     
  14. Peder

    Peder New Member

    Joined:
    20 Juli 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ingen *bil
    Årgang:
    1900
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej forum.

    Jeg har været lidt med i denne tråd, da jeg også have samme problem med varmen i kabinen, jeg har fået skiftet duoventil, også kom varmen igen, men desvære er det så kun til en af dem uden cirkikationspumpe på, da den med cirkikationspumpe kunne Folmer's auto ikke fremskaffe da han havde vognen nede ved sig, men den varmer nu godt nok nu. Men Folmer sagde også at den pumpe der sider på mit system kun var til oliefyret, så det kunne vi så ikke lige bruge pt.
     
  15. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Har du tjekket alle sikringer der har med det du nævner at gøre?

    Og hvis de er hele, kan du prøve at dreje dem lidt rundt og se om det hjælper.

    Der er flere tråde herinde om sikringer, som er gode at blive klog på.
     
  16. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jep, sikringer er tjekket og dobbelttjekket... godt nok ikke målt igennem, men tjekket... det er jo også nogenlunde let at se om de er sprunget, så der er vel ingen grund til at måle dem igennem?? og ja, jeg har prøvet at dreje/rulle samtlige sikringer i bilen... Men mit bud er stadig at det er den cirkulationspumpe den er gal med, så venter i spænding på at manden får den skilt ad...
     
  17. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ihh hvor er jeg glad for at jeg ikke er den eneste som har frosset her i vinters...

    Den sammenbyggede cirkulationspumpe og duoventil sidder også på min, det må være til restvarmen (har nemlig ingen oliefyr... desværre)... men hey, så burde der da være varme alligevel.. altså hvis din kan varme uden den cirkulationspumpe, så burde min da også kunne selvom pumpen ikke kører...

    Da du skiftede duoventilen, var det fordi du slet ingen varme havde, eller var det kun den ene side det var galt med?? Hvis det var slet ingen varme, var det så bare slut i begge sider på een gang eller var varmen udeblevet i den ene side forinden???

    Nogen der kan forklare mig om hvad den lille elektriske pumpe gør, og hvad den store mekaniske pumpe gør???

    Nu bliver jeg da pludseligt i tvivl om, om det virkeligt er den elektriske cirkulationspumpe der er blokeret (kan høre at den summer når der er tænding på...). ARG!
    p.s. bilen køler heller ikke... der er slet ingen gennemstrømning af vandet gennem varmeapparatet...
     
  18. Peder

    Peder New Member

    Joined:
    20 Juli 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ingen *bil
    Årgang:
    1900
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Da du skiftede duoventilen, var det fordi du slet ingen varme havde, eller var det kun den ene side det var galt med?? Hvis det var slet ingen varme, var det så bare slut i begge sider på een gang eller var varmen udeblevet i den ene side forinden???


    Det var slet ingen varme i kabinen.
     
  19. Sussi82

    Sussi82 New Member

    Joined:
    1 Maj 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 E300D TD Turbo
    Km:
    630000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ja så er duoventil og den elektriske cirkulationspumpe tjekket... ventilerne åbner og lukker godt nok når man justerer på hjulene... og cirkulationspumpen kører lystigt rundt...
    Andre forslag????
     
  20. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Har du skildt den helt ad? for nogle modeller cirkulationspumper er akselfrie. dvs det er en rundt skålformet magnet, som trækker impelleren rundt. dvs motoren kan køre rundt, men impelleren kan have sat sig fast.
    hvis impelleren snurrer fint. så kan du prøve at afmontere de 2 slanger som går ind i varmeapp. (tøm lige kølervæsken først) og blæs trykluft ind i retur røret fra varmeapparatet. (evt. forstoppelse kan blæses ud)
    Gennemgå alle slanger for urenheder. 8)
    Vandpumpen som drives af remmen kan jo klart udelukkes da ellers din motor hurtigt vil koge :shock:
     

Del denne side