Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ingen tænding til forgløderelæ

Emne i 'Dieselmotorer' startet af cohen, 26 April 2020.

  1. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Når jeg vil starte dieselmotoren til min 300TD, kommer der ikke tænding til relæet. Jeg har målt følgende spændinger på stikket, når nøglen sidder i "forvarmer"-position:

    T (temperatur): 0V
    50 (tænding): 0V
    15 (timer, tror jeg): 12V

    Jeg går stærkt ud fra, at ben 50 skulle give 12V, når nøglen drejes. Jeg tænker, at det ikke nytter at skifte relæet, når der alligevel ikke kommer strøm til.

    Er der nogle bud på, hvad der er galt?
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992


    Prøv at kontrollerer sikringer, i boxen er det vist nr 5 og så er der en pladesikring i selve relæet,
    lyser spiralen i instrumentet, og slukker den som den skal, efter ca 4 til5 sek , gløderelæet fortsætter med at forvarme i ca 15 sek og slår så selv fra.
    kan bilen starte normalt,
    Jeg er ikke skarb i det elektriske, men har kørt diesel i mere end 20 år stjernebil selvfølgelig.
     
  3. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jamen det er sandelig også en fed bil! Tak for input. Der er hul igennem på alle sikringer i boksen. Der sidder så også et par sikringer udenfor boksen - de er også hele. Jeg kan ikke se nogen sikring i selve relæet. Er det sådan en almindelig bladsikring, jeg skal kigge efter?

    Der kommer ikke lys i kontrollampen, når jeg giver tænding, men bilen kan startes med hosten, hakken og en del røg. Det er selvfølgelig fordi, der ikke bliver forvarmet. Når motoren er startet lyser lampen efter måske 10-15 sekunder i ca 5-10 sekunder. Normalt ville jeg tolke de som at relæet var defekt, men da jeg har målt, at der IKKE kommer tænding på ben 50, når jeg drejer nøglen, tænker jeg, at problemet ligger før relæet. Er der nogen der ved, om det er normalt, at der ikke kommer tænding på ben 50 i stikket til gløderelæet?
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej igen, jo der er forvarmning , for ellers starter den ikke men , du har et eller flere gløderør der ikke virker mere, så gør den li ge nøjagtigt som du oplever, et enkelt er nok til at lampen ikke tænder ved tænding, men tænder efter start,
    Jeg finder et defekt gløderør , ved at trække en ledning fra batteriets plus pol , til et multimeter , minusledning på meteret bliver flyttet imellem benene på det stik du trækker af gløderelæet , der står nr til hver cylinder, og det eller de rør der skiller sig ud i verdien i forhold til de andre er fejlramt. Vil lige sige at vær forsigtig, rørene kan sidde meget fast, og kan knække, så det kan være en fordel at motoren ikke er kold.
     

Del denne side