Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Indsunings "cup" til M103

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Stofberg, 29 Oktober 2013.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Står lidt og mangler en sådanne "cup" til indsugningen.. problemet er lidt hvor finder man en s:? ifølge min research skulle en Volkswagen Rabbit (Jetta mk1) men igen alt der passer kunne være af interesse.. sidste udvej er lidt at finde et slange buk til Turbo'er.. men ville helst have et "original" matchene look hehe :lol: håber lidt i har stødt på det hos en forhandler eller lign :D
     

    Attached Files:

  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der var jo mange nadre biler som kørte med KE anlæget dengang, så ja dit svar findes måske i noget fra samme tid, prøv volvo, folkevogn og deslige som brugte KE indsprøjtningerne 8)
     
  3. Juncher

    Juncher New Member

    Joined:
    29 Maj 2012
    Indlæg:
    125
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    378000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Mitsubishi carisma
    Bil nr. 2 Km:
    218000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Stålrør imellem og så en magisk trykflaske i bagagerummet
     
  4. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    min plan er at kører en turbo over KE anlægget ikke fordi det er den mest effektive løsning men blot fordi man kan :lol: Vroooom *wush*

    men må lige se hvad der kan findes til volvo fx.. ellers må jeg bygge en i glassfiber :p
     
  5. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvor fandt du egentligt billedet fra? Fordi du kan evt spørge derfra, hvis det er et forum? :)
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du har gået og snakket om det her tunings project i noget tid nu.
    Jeg går hele tiden med spørgsmålet!! Hvorfor ligger du ikke bare en 3.0 m103 motor i, for portet toppen og slebet knasten.

    Det tager en dag at skifte motoren og med den rette udstødning kan du hente 220Hk på sådan en motor med Ordnet top, skarpere knast og det rigtige udstødnings system.

    Det kan gøres for en 12.000,- for en Gds man og så får du noget der virker og ikke vækker mistanke til syn eller overfor forsikringen hvis der skulle ske noget.
     
  7. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Vil helt klart også anbefale en 3,0'er - det virker bare sindssygt godt i 190'eren, har selv bygget dette et par gange.... Virkelig en "BMW killer", i stedet for 2,6'eren som bare skal have omdrejninger, men ikke helt kommer ud af lyskrydset på den fede måde! ;o)
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Jeg har en 2,8 24v motor til salg. :) :) hvis din er opgivet til 166 hk er det lovligt, ellers kan man finde dokumentation på en med 166 hk..... :)

    Sendt fra min HTC One SV med Tapatalk
     
  9. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Misbruger lige tråden:

    Er det stadig med kat? (stadig hjemmelavet udstødning, men kan det lade sig gøre med kat(anden kat en original, men stadig lovlig?)
    Skarpere knast, tager det noget af bundtrækket?
     
  10. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Hold dig fra den originale kat. (for meget modstand) køb istedet en sportskat med lav strømningsmodstand. 8)
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Sådan firkantet forklaret, så kan man sige at med en skarpere knast så tager du 5% af motor effekten op til ca 3.000rpm, men der fra og til det røde felt, får du 10% mere effekt. Så den tager lidt i bunden, men giver meget i toppen.

    Helt korekt, Mercedes katalysatore fra før 98, er ikke noget at råbe hurar for, de giver en masse modstand + at der er så meget materiale i dem, at de stort set aldrig når op på den optimale drifttemperatur og dermed ikke får afbrændt sod rester. Nyere katalysatore har stort set ingen modstand + at de er lavet i rustfrit og er tyndere i godset så de bliver hurtigere varme. De er også lidt mindre i diameter og længde, så de ikke ødelægger udstødningsflowet som de gamle gør.

    Så har man en bil med tilskuds luft pumpe og EGR system, kan man godt sløjfe det da der ikke er brug for det med nyere katalysatore.
     
  12. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Well lad mig sige det ligeud.. jeg er en fattig skolepraktikant, så det jeg nu engang laver ved bilen er på hårdt budget, tilgengæld har jeg også tiden til at få det ordentligt gennemtænkt, grunden til jeg blandt andet også ikke har købt en 3.0 endnu er pga pengene ellers ville jeg helt klart! og så samtidig turbo evt :)

    men det bliver desværre først når jeg er heldig til at finde en mester der kunne tænke sig en 2års lærling :D har nu oplevet 2gange at dovne hunde har fået "min" læreplads været dovne og blevet stoppet hvilket resultere i at mesteren ikke vil have en ny lærling.. det er trist men livets gang :)

    og min knast har allerede et hårdt virkningsområde fra 3500+ og føles lidt tør i bunden så ville mene den er blevet skiftet (den førhenværende unge ejer før ham jeg købte den af havde performance dele smidt på, dog den ældre herre jeg købte den af fik OE udst på så den ikke brølede :p) den kan da snildt tage en Civic VTI med 160hk :) hvilket er flot i mine øjne
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er også forstågeligt nok, men jeg kan garentere dig for at sådan nogle tunings projecter bliver altid meget dyre end man regner med og det er 110% sikkert.

    Så skal du havde fat i turbo, manifold, forrør, oliekøler, ladekøler slanger og rør, karaftigere benzin pumpe, tryks regulator O.s.v. + at alt sammen skal så tilpasses, så har du rundet de 12.000... Du skal jo også lige på felt og havde kørt den ind

    Hvor det andet er lidt nemmere at havde med at gøre og så virker det altså. Kan se at din motor også har kørt ca 360.000km, så det ville da være et plus med en motor som også har gået lidt mindre.

    Har efterhåndet lavet en del tunings projecter og det griber altid om sig. Det er ikke bare at smide en møle på motoren og så bliver den hurtigere.. Det er jo det mindste af det hele! Det er det med at få kørt det ind og tilpasset det hele så det virker.

    Eksempelvis, hvis du smider ladetryk i din tændingsboks, så går motoren dårligt og hvis du smider tryk i vacum regulatoren til gearkassen, skifter den ikke gear... Alle dele som er tilsluttet manifolden og bliver påvirkede af når du sætter ladetryk på.

    Det er bare en dråber i vandet af de ting man skal tage højde for ved ladetryks tuning.
     
  14. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jaae har læst rigtig rigtig rigtig meget om turbo upgrade og nej det er godt ikke "bare lige" men det er dog en del nemmere på en KE-Jet selvom det ikke er ligeså effektiv som et Megasquirt etc, har nu fundet flere der har brugt det på den gamle Jetta mk1 , mk1 gold , 300E , 190E, så det virker som en god start :) men ja min motor har kørt nogle km's.. så min plan var at når der kommer en solid inkomst ville jeg bruge en 3.0 som tunings motor og renovere den 100% så det blot er et motorswap tiden er jo godt brugt i den retning samlignet med syn og hvis man evt en dag ville have den 100% godkendt :) , men via diverse priser jeg har kunnet skrive sammen ligger det i 8000kr med turbo (dele) som der skal bruges dog os kun fordi der ikke lægges "betalte timer" i, men kom tid kom penge.. imens skal der blot forberedes og skaffes "know-how" ;)
     

Del denne side