Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

indsprøjtningsdyser

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af jimmi1, 26 April 2008.

  1. jimmi1

    jimmi1 New Member

    Joined:
    21 April 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Storkøbenhavn
    Ratings:
    +0 / 0
    hej
    hvor stort et arbejde, er det at skifte indsprøjtningsdyserne på en 300E 24v?
    eller skal den på værksted for at få det gjort?

    jimmi
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    http://z14.invisionfree.com/mercedes_19 ... opic=10641

    Det er ikke særligt svært efter min mening men kræver bare lidt tålmodighed. Udlign trykket i systemet ved at åbne tankdækslet og vær beredt med en klud der kan tage det benz der kommer. Dette er en DIY tutorial for w201 men ikke meget anderledes for din w124 vil jeg mene.

    Har selv lige haft mine ude for at prøve at rense dem men synes ikke det har givet noget. Vil investerer i nye men synes de er ret dyre ved Gørløse (350kr stykket) og skal bruge 4stk., du skal vel bruge 6stk.

    Sig til hvis du finder dem billigere andet steds.

    Go arbejdslyst

    Bo
     
  3. jimmi1

    jimmi1 New Member

    Joined:
    21 April 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Storkøbenhavn
    Ratings:
    +0 / 0
    ok, tak. jeg har læst i en anden tråd, at det kunne skyldes startproblemer når bilen er varm. den går ud i første forsøg, og skulle være fordi dyserne skal skiftes. jeg skifter dem alle 6 til nye.
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg har lige skiftet dem på min, pga. varm-starts problemer. Og dette har afhjulpet problemet.

    Man kan godt selv skifte dem. Den dyse der er sværest at komme til, er den på cylinder nr. 4, da den sidder lige op imod mængdefordeleren. Men det kan sagtens lade sig gøre :)
     
  5. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Det er en god idé at få stillet co2'en efter skift.
     
  6. jimmi1

    jimmi1 New Member

    Joined:
    21 April 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Storkøbenhavn
    Ratings:
    +0 / 0
    lyder godt, så kaster jeg mig ud i det selv... så må jeg få en mekaniker til at kigge på det co2 bagefter.
     
  7. gel

    gel Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    175
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 500E
    Årgang:
    1892
    hvordan stiller man co2èn??
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja det er nemlig en god ide med CO-justering.

    Man stiller CO'en på en 300E-24, ved at skrue FORSIGTIGT på den unbracoskrue, der nåes, ned gennem luftfilterkassen. Der er et lille hul, hvor unbraconøglen stikkes ned. Der justere ganske forsigtigt, da skruen er meget følsom.
     
  9. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Man skal vel have en Mekanikker med noget måleudstyr til at indstille Co2.... ikke?

    Har lige bestilt 4 dyser på http://catalog.bmaparts.com/bma/ for 113$ med forsendelse. Det er billigt selvom man regner gebyr og moms med hvis det blir snuppet i tolden, 500kr og hvis med moms&gebyr 700kr så ihvertfald halv pris fra Gørløse (4*350= 1400kr)

    mvh

    Bo
     
  10. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hvis det er HELT rigtigt (i følge eksperter) så er det ikke godt nok at stille co2'en ved at måle udstødningsgassen på en w124 med katalysator. Man skal måle Lambdazondens reaktioner via diagnosestikket. Der er ikke mange, der har det rigtige udstyr,men f.eks. http://www.morup-auto.dk/contact.html har det.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her vil jeg tilføje lidt viden :)

    Funktionenaf Lambda systemmet kan tjekkes med On-off testeren.
    Diagnose stikket (X11). som sidder som et lille rundt stik ude på venstre forskærm, her kan man måle direkte på sin O2 sensor/Lamda sonde

    ben 3: er sensoren
    ben 2: er stel
    ben 6: er batteri spændning (12.5Vdc). forvarmer til sensoren

    Dette diagnose stik er tilgængeligt på alle Mercedes-Benz modeller fra starten af 1980.
    Dog valgte man 4/1994, at undlade brugen af denne X11 diagnose forbindelse.

    Signalerne blev herefter flyttet til X11/4 diagnose stikket (Ikke det samme som X11) som sidder ved højre side oppe ved motorhjælms hængslerne på V8erne.
    Her er forbindeslerne i henhold til det 38 polet stik:
    ben 13=TN
    ben 14=OS1
    ben 15=OS2

    man kan også afmontere den og måle med et høj impedans multimeter eks Fluke og her skal man måle maks 0.1 volt i kold tilstand og ved opvarmning med gas flamme hels, ikke lighter den er for kold.
    her skal multimeteret helst stige op til 0.6 volt inden for ca. 20 sek. og straks falde til 0.1 volt ved fjernelse af flammen fra sensoren, hvis ikke så er den enten kortsluttet = ingen spænding eller også er den afbrudt = ingen spænding :)

    Men måling mens den sidder på bilen under funktion er også muligt :)
    men det kan altså også nemt måles med sensoren monteret PÅ bilen direkte ude i X11 stikket på venstre forskærm i de forbindlesle der er nævnt her.

    Men KUN til at konkludere om den virker eller ikke virker.

    Til justering så skal man bare have et osciloscope på, hvor den skal ligge på 50% som vist på billedet :)
    Men ja hvem har også lige sådan et instrument derhjemme :D jeg har dog :D

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  12. swax

    swax New Member

    Joined:
    20 Januar 2008
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Ville lige høre bindse hvordan det gik med købet af dysser i udlandet??

    Skal nemlig også bruge nogle.......
     
  13. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey Swax
    Har lige skiftet dyserne i oinsen og det har hjulpet helt utroligt på starten. Den springer igang med det samme, både kold og varm.

    Vil klart anbefale at købe dem i USA til lav dollar kurs. Købte ved http://catalog.bmaparts.com/bma/ den 27april og havde dem d 3 maj og de blev ikke snuppet i tolden. DVS 550kr totalt med fragt istedet for 1500 ved gørløse. Men vælg USPS altså det ameriskanske post væsen og ikke UPS som er privat og alt alt for dyrt...
    Deres varenumre passer på den russiske detalje side http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1

    mvh Bo
     
  14. swax

    swax New Member

    Joined:
    20 Januar 2008
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Har lige pillet en dysse ud for at se hvordan pakningen så ud.
    Bilen har stået stille i 2 dage, da jeg pillet benzin røret at kom
    der ikke noget benzin ud. Jeg troet at der var benzin tryk på.
    Er dette en fejl eller er det bare sådan når den har stået stille i
    et par dage..

    Jeg kan også se at den guide der er øverst i indlægget er dysser
    Møgbeskidte min er pæne og rene og er lavet at stål..
    Så jeg sidder lige og tænke på om de kan være skiftede før???
    Men så burde det vil være messing eller hvad.

    Grunden til jeg spørg er om min fejl(starter dårligt når den er kold)
    ligger i mine dysser eller
    om det er fordi der ikke er noget benzin tryk????
     
  15. swax

    swax New Member

    Joined:
    20 Januar 2008
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Har lige fin tænk lidt. :lol: :lol: :lol:

    Kan det manglende benzin tryk skylles at dysserne drypper??????
     
  16. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey Swax
    Det kan både være Benzin akkomulatoren, Benzin regulatoren og filter osv osv osv som du ved når man skal dianosticere en dårlig start. MEN jeg ville fortsætte med at skiftet dyserne og tror godt du kan forvente en væsentlig forbedring. Jeg har også været turen igennem med strømfordelerDæksel - rotor, kabler og tændrør men det der har hjulpet er Dyserne fra usa :) Mine gamle dyser så fine ud da jeg skiftede dem men de er sikkert installeret fra fabrikken når det er de "sorte" stål dyser...
    held og lykke med arbejdet
     
  17. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Absolut ja! Mine dyser dryppede, og når den blev varm, startede den ikke ordenligt op. 6 nye dyser = perfekt start og motorgang igen ;jubi
     
  18. swax

    swax New Member

    Joined:
    20 Januar 2008
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har nu fået løst mit problem ved at skift alle 6 indsprøjtnings dysser.
    Nu starter bilen men det samme. Plus der er kommet meget mere trækkraft i bilen
    Og det har også givet en mere rolig motorgang. Det er næsten som at få en ny bil
    Dysserne + pakninger købte jeg i Usa ved bmaparts.com for 183 dollars alt incl.
    Og de var 6 dage og at levere dem. Så den butik kan jeg kun anbefale.
     
  19. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Tillykke med din "nye" bil ;jubi
     
  20. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Fedt... Kan varmt anbefales at skifte dyserne, det er som beskrevet som at få en ny Bil....
     

Del denne side