Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

indsprøjtning 230E

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Eb123, 23 Januar 2016.

  1. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej går og bøvler med en w124 230E,kan ikke få den til at give benzin
    Der er tryk oppe i fordeleren men det kommer aldrig vidre har løsnet rørene til indsprøjtning og der kommer ingen benzin ,
    Bilen har stået i 2 måneder ,fordeleren for jo nok ikke impulser ,
    Hvor starter jeg med fejlfinding
    Hilsen erik
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Med tænding på og rørene løse til dyserne.
    Så prøver du lige at trykke pladen ned i indsugningen.
    Det er den der beder mængdefordeleren om at give benzin ud til dyserne.
    Hvis ikke det virker, så må du nok afmontere din mængdefordeleren og skifte den.
    Men når du har afmonteret den, så tjek lige nålen der går op også går op når dutrykker pladen ned 8)
     
  3. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for mulig løsning
    Der er tryk på koldstart ventilen
    Har styreboksen noget med timing af indsprøjtning at gøre eller hvad bestemmer hvornår de forskellige cylinder skal have benzin
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Uh, det kan være så meget, og dog - du har jo tryk på koldstartsventilen. Kan du hører benzinpumpen køre, når du sætter tænding på (lille kontrol af brændstofrelæ og pumpe)?
    BRABUS kommer med en god pointe. Det er værd, at undersøge om kontrolstemplet inde i fordeleren binder eller om noget stopper den til. Evt. prøve at fede blandingen op i stillingsskruen på "tårnet" på fordeleren, ved at dreje med uret vha. en 3 mm unbrakonøgle.
    Styreboksen bestemmer mængden af benzin ud fra luftindtag (pedalvandring oversat i et potentiometer), lambdaværdi, RPM og temperatursignal. Dyserne sprøjter konstant, så der er ikke rigtig nogen timing på indsprøjtningen, derfor har systemet også navnet CIS (Continuous Injection System). Ud fra ovennævnte signaler, sender styreboksen "besked" til skamgasventilen (den lille sorte boks på bagsiden af fordeleren, se billede), der så justere benzintrykket mellem øvre og nedre kammer i fordeleren. Skamgasventilen (EHA) kan være defekt og den lille O-ring, der slutter tæt mod fordeleren, kan også lække benzin - ret meget faktisk.
    Kommer der benzin ud af trykregulatoren (se billede), når du skruer røret af? Denne er også medbestemmende for trykket i dyserne.
    Så trykket til dine dyser bestemmes af: skamgasventil, trykregulator og kontrolstemplet i fordeleren. Mit bud på tre fejl, hvis altså pumpe og relæ er ok.

    Til sidst skal siges, at systemet er super trykfølsomt, så kig også efter vakuumlæk (huller, revner eller dårlig pasform på trykslangerne).
     

    Attached Files:

  5. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej og tak for tipet
    Har haft fordeleren af ,glideren køre fint,
    Trykregulator er nok også ok der kommer benzin ud under tryk ,
    Oringe er også ok ,
    Koldstarts ventil giver også et pust benzin
    Den vil bare ikke sende benzin ud til dysserne,
    Så mon ikke det er fordeleren der er kaput :-
    Hvis så jeg kunne finde det ikon til billeder ville jeg havde vedhæftet et par stykker
    Erik
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Tilføjelse: Kom i tanke om, at OVP-relæet også kan drille via skamgasventilen, så se lige efter, om sikringen/sikringerne på dette relæ er intakte. Relæet sidder ved siden af styre- og ABS-boksen bag et plastikskjold, bag batteriet. Har du et multimeter med %Hz, kan du også forsøge med tænding på, at udlæse en evt. komponentfejl i det elektriske system. Der sidder et dignosestik i højre side af motorrummet over tændingsmodulet. Skru låget af, forbind port 2 og 3 (sort i 2 og rød i 3). Sæt tænding på og aflæs %Hz på multimeter.
     

    Attached Files:

  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Edit: Byt rundt på ledningernes farver på billedet af diagnosestikket.
     
  8. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej har prøvet ovenstående,ikke fundet fejl,
    Hvis jeg holder klappen nede i indsugningen og sætter tænding på så giver fordeleren
    Benzin,men ingen benzin kommer ud af fordeleren hvis jeg gør det omvendt,
    Skamgas relæet er den åben uden spænding på
    Vh erik
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hmm, bob bob. Hvad mener du helt præcist, når du skriver:
    Altså det med "omvendt"... Skamgasventilen er en udvikling af det tidligere mekaniske system, så det er ikke en decideret adgangsport, men mere en smart justering af blandingsforholdet ud fra udstødningen. Burde kunne køre på ren mekanik, sådan nogenlunde.

    - Er der lyd fra pumpen i tændingsfasen (sådan en "eeEEEEEEEhh"-lyd)?

    Hvis bilen har stået noget tid, så kan pumpen godt blive dårlig - specielt i kulden. Den bliver nemlig smurt og vedligeholdt, når den arbejder. Det sammenholdt med, at benzin bliver hurtig dårlig.

    - Har du undersøgt, om der er benzinlæk omkring pumpe, filter og akkumulator?

    Der skal en vis mængde tryk til fordeleren - specielt dyserne.

    - Prøv engang, at lave en lus mellem 7 og 8 i stikket til brændstofrelæet. Bare så det kan udelukkes. Forbind 7 og 8 og undersøg om det giver benzin til dyserne ved opstart.
     
  10. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Må prøve at luse den over.
    Forklaring følger,
    Hvis spjældet i indsugning holdes nede så den er åben ,og så sætter tænding på ,så kommer der benzin ud af fordeler en
    Men hvis der bliver sat tænding på og bagefter holder klappen i indsugning kommer der ikke benzin
    Erik
     
  11. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen
    Hold da k##### hvor den driller
    Har skiftet fordeler og tryk regulator
    Det hjalp ikke ,har sat manometer på ved
    Koldstart udg ( måler 5,6 bar),
    Der kommer stadig ingen benzin til dysser,
    Jo hvis jeg sætter noget i klemme i spjældet
    Sådan den står halv åben.
    Har været ved at måle afstand fra toppen
    Hvor fordeler en har siddet og ned til
    Den rulle der skal aktivere nålen oppe i fordeler ,
    Der er over 1 mm luft mellem rulle og nål
    Når det er samlet.
    Dvs at luft spjældet skal 1/3 ned før den rammer nålen
    Er det der hunden er begravet,
    Vh erik
     

    Attached Files:

  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Skru på stilleskruen i tårnet, som nævnt tidligere.
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Men du skal nok nulstille skivehøjden i fordeleren først. Og så skal det motorrum vaskes :)
     

    Attached Files:

  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Udvis ekstrem forsigtighed, hvis det viser sig, at din skive står for højt. Slå kun meget blødt og med ét slag ad gangen, ellers skal du adskille fordeleren ved bælgen, for at slå pinden den anden vej. Og som der står, så er det ikke en pind, der tåler for meget flytning. Selve udmålingen af positionen kan godt være vanskelig. Det øverste del af skiven skal flugte med den cylindriske del af luftkanalen. Der er en fin lodret reces/ridse i kanalen, lige under stopstangen (den tværliggende stang med to skruer), altså 90° fra den øverste del. Denne ridse kan kun ses, hvis området er rengjort. Herfra kan du fintune indstillingen, da den cylindriske del kan være svær at udmåle fra, da pladen dækker for denne. Håber det giver mening, når du får kigget på det.
     
  15. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Yes så lykkes det,bilen går efter omstændigheder godt,det vender jeg tilbage til,
    Bilen jeg skruer i er et opgivet projekt stort set rustfri,
    Men desvære skruet i af en uviden person
    Som du startet med at skrive skulle jeg prøve at give den lidt mere benzin,
    Den fik 4 omg uden respons,i dag fik den så 8 mere så begyndte der at komme benzin
    13,5 omg ialt er det blevet til,
    Så kan man jo undre sig over det ,
    Nå men bilen starter ,puster voldsomt luft og olie ud af olie propen til påfyldning,
    Laver overtryk i beholder til vand,øv øv øv det koster hvis en ny slibesæt
    Samt en planing af toppen(så kan jeg jo også få rengjort motor ) medmindre jeg finder en billig motor
    Tak for rådene
    Vh erik
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fedt og tillykke! Har du kontrolleret højden af skiven? Den er nemlig værd, at få "spot on"?
     
  17. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej nu må jeg heller få skiftet pakning i toppen først
     
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    God ide 8)
    Forslag: Smid ny kæde + strammer i, når nu du har skilt det ad :) Og pakdåser til ventilerne, det er ikke altid, at de er inkluderende i et slibesæt, men de er med garanti blevet hårde.
     

Del denne side