Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Indput til 2 tank system til vegetabilsk olie

Emne i 'Alternativ brændstof, additiver til brændstof & ol' startet af Klaus, 28 August 2011.

  1. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Efter jeg 1 aug. fik nyt arbejde og jeg nu har 140km på landevejen hver dag er en rigtig ombygning af "bedstefar" rykket ret tæt på.
    Et gammelt 2 tank system fra en passat blev indkøbt og jeg regner med at kunne bruge det meste på nær styring og varmeveksler.
    I sommeren besøgt Henrik fra rapsbil/frityredyt og vi flikkede dette diagram sammen(flot indsprøjtningspumpe ikke :) ), jeg har dog ændret varmeveksleren til en Eckes WT da den fra passaten er for stor til at kunne være i motor rummet.

    Nogle spørgsmål der presser sig på, som jeg håber i kan give lidt indput på er:

    1. De slanger der er med til VEG tanken er alm. tykkelse, men der er en facet pumpe også vil den være tilstrækkelig?
    2. Vil en facet pumpe have negativ effekt på indsprøjtningspumpen?
    3. Skal facet pumpen sidde nær tanken eller nær motoren eller er det hip som hap ?
    4. Der er dårlig plads over skærmene til at montere varmeveksler og ventiler da der sidder ABS i den ene side og oliefyr i den anden. Vil montering af varmeveksler og ventiler være ok under luftfilter kassen? Selvom der bliver noget bøvl at montere? Eller har i andre idéer?
    5. Jeg er lidt i tvivl om hvor retur ventilen skal sættes i mellem, jeg vil helt ikke have veg. olie gennem det originale dieselfilter, er der en der kan forklare systemet for mig ?

    Håber på dejligt meget hjælp :gr8:
     

    Attached Files:

  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    forslag til ekstra tank kunne jo være og sætte en mere uden på den anden bag bagsædet
    ja det tager jo af rummet men det går vel
    ellers skal du jo lave en 10 liters dunk til alm diesel også bruge den orginale
    til raps
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hvorfor vil du køre med et kompliceret 2-tanks setup?

    Jeg ville lave en seriøs 1-tanks konvertering. Det er korrekt at den vil starte lidt trægere om vinteren, men så bland 5-10% diesel i olie, eller endnu bedre brug det oliefyr du allerede har i bilen.

    Mit bud ville derfor være en dedikeret tank til oliefyret, evt. i motorrummet, og så en konvertering til 1-tanksdrift, dvs. tank-si, tykkere fremløb(betyder rigtig meget), en lille varmeveksler på et par kw fx. en audi A8 veksler, en overfrakke til dieselfilteret og så nye indsprøjtningsdyser lavet til raps.

    Kombinerer du en god forbrænding med en eftermontering af en kat såfremt bilen ikke har en sådan, så vil du heller ikke kunne lugte at den kører på planteolie.
     
  4. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg er nu ikke enig i at en 2 tank er mere kompliceret end 1 tank.
    Om man skal montere en ekstra tank og 2 ventiler(2tank) eller man skal skifte dyser og ændre dysetryk(1 tank) er vist hip som hap, men dyser og dysetryk kan jeg ikke selv så det vil bliver dyrere for mig at lave en 1 tank løsning.(men 1 tank er mere simpelt og har færre fejlkilder)
    Især fordi jeg har fået 2 tank sættet svinebilligt :gr8: og ekstra især fordi jeg er underviser og kan ombygge til 2 tank som er del af undervisningen/forberedelse... Altså få løn for det :gr8: :gr8:
    Men hvad jeg ikke har løftet sløret for er :cool: at jeg vil forsøge lidt med fritureolie på sigt og der er det vigtigt at kunne skylle systemet rent. Da frituren kan danne klumper også ved + grader.
     
  5. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    step 1 i en ordenlig forbrænding der ikke på sigt skader motoren er pumpetiming og dyser i god stand.

    Det ville være trist at ofre en motor på køre raps på dårlige dyser, tag dem ud og kom forbi med dem eller send dem over så de kan blive udmålt. prisen på udelukkende 6 nye flammeskiver er billigt for ro i sindet.
     
  6. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Enig og kommer bedstefar over there kommer jeg forbi :gr8:
     

Del denne side