Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hvornår er motoren egentlig ordentlig varm

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Hafstrøm, 8 Maj 2009.

  1. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej,

    Hvornår er motoren egentlig varm og yder sit bedste? Dvs. hvor lang tid eller hvor mange kilometer skal man kære inden den optimale ydelse indtræffer.

    For mit eget vedkommende (min bil er en 230E) vil jeg sige 10-20 kilometer. Motorens lyd ændrer sig for mig se når den er varm (det lyder som en større motor end når den er kold, der er anelse af et brøl, når man accelererer).

    Og hvad vil det egentlig sige, at motoren er varm? Er det udtryk for at motorolie og gearkasseolien er varmet op så det hele glider lidt lettere?

    Hvad mener I?

    Hilsen fra Henrik
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Når motoren er driftsvarm, er motorolien og motorens vitale dele nået op i arbejdstemperatur. (ca. 95 grader for OLIEN) Her er tolerancerne bedst, kompressionen højest og økonomien bedst. Efter 20-25 km har motoren vel nået sin driftstemperatur, og herfra har motorolien også sit bedste flydepunkt, således at den kommer hurtigere rundt i smøresystemet og fjerne urenheder og sod mere effektivt.

    Når man så ser ind på sit thermometer, og kan se at vandet nu er 90 grader varmt, så er olien slet ikke 90 grader endnu. Så ikke noget medd at "fyre den af", før end man har kørt en god tur inden :wink:
    Nogle motorer er mere sårbare overfor det end andre; men derfor skal man ikke tro, at "det sikkert nok går" For en eller anden dag, så går det ikke mere :) Behandler man sine ting godt, så plejer de også at behandle "en selv" godt :p
     
  3. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Og vær lige opmærksom på gearkassen er ca 35 min. kørsel om at nå driftstemperatur (tror det er Brabus der har målt det).
     
  4. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Takker for svarene. Med mit kørselsmønster, så er det sgu sjældent at den når at blive gennemvarm, kan jeg forstå. Men heldigvis kører jeg altid ret stille og roligt.

    Hilsen fra Henrik
     

Del denne side