Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

hvordan skifter man ventilløfter

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af heiber, 22 September 2013.

  1. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej hvordan skifter man ventilløfter på min dejlig vogn, er det noget man selv
    kan gøre eller skal man bruge speciel MB værktøj. Skal man ha' viparmene af.
    Nogen der evt. har en god beskrivelse/ billede af en arbejds gang på hvordan
    man gør. Grunden er at den tikker ,95% sikker på det er en ventilløfter.
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Jeg havde også pludseligt en svag tikkende og den havde ellers et par år tidligere fået skiftet toppen og løfterne.
    JTC sagde han med 95% garanti ville mene at 15/40 olie ville klare problemet. Rigtigt nok så sikiftede Jeg olie og først gjorde det ingen forskel men efter en del kilometer så er den stille igen.
    Havde faktisk købt nye hydragliske ventilløftere men nu bliver de ikke skiftet før der evt kommer tikke lyd igen.
    Er ret sikker på det må være skidt der gør at løftere selvom de er næsten nye kan sætte sig.
    Man skal også huske at lægge dem i oliebad natten over inden man installere dem.

    Men min erfaring siger prøv at skifte olien, forvent ikke at lyden er væk først men lad de lige nå rundt med nogle kilometer på klokken.
    Faktisk så mener Jeg min tikken kom efter at have købt en fin 5/40 olie og havde ellers altid kørt 10/60 den bedste af det bedste....Altså JEG tror på den fede til vores motorer, min havde kun kørt 90.000k da vi fik den, så ikke kun til slidte motorer.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ganske rigtigt de fleste mislyde af den art kommer faktisk fra for dårlig olie / misvedligehold så jeg ville også prøve som minimum at bruge en 10w-40 olie der er mange som bruger 5w-40 idag men de gamle smøre nu bedre med lidt tyk olie, om du skal helt op i en 15w-40 ved jeg ikke men eller er en ventil løfter ikke umulig at skifte selv hvis du har fingersnilde 8)
     
  4. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej, min olie er et år gamle og er en 5w -40 olie, så den skal jo skiftes nu så måske jeg
    skulle prøve en 10w-60 , men det jeg ikke helt forstår er at, den holder op med at tikke
    når vand temp. er ca 60-70° olie temp.??? dvs at olien er varm, men i vel ha' at jeg
    påfylder en"tykkere" olie :|
    Vil dog stadig gerne ha' nogle ideer til at skifte ventilløfter.
     
  5. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    spørgsmålet er lidt om den kun gør det ved kold temp eller os ved drift temperatur :)?
     
  6. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Som sagt når den gør det, for det er ikke være dag men det bliver mere og mere, holder den op ved
    vand temp på ca 60-70° og så høre jeg ikke mere til det før jeg starter den næste dag.
     
  7. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tykkere olie 8)

    5w - 40 er 5winter - 40 sommer og ved drift temp er din olie på sommer mode.. såp du skal op i en 10w og der er jeg næsten helt sikker på du ikke hører mere end når den er morgen kold, min gør det indtil 40temp max og det tager blot 5min at stoppe :) og det er meget lidt - ifølge mb service anbefales der 10w-40 men det er godkendt helt ned til 0w-40 men vi snakker om slid på knasten
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En m102 motor skal helst havde en 15W40 olie !!

    Ellers er resterende 90er modeller 10W40 olie.
    Der er mange der tror at en tyndere olie = bedre smøre evne og det er til dels også sandt, men hvis motoren er konstrueret til en federe olie, så ville den ikke kunne holde flow nok med den tynde olie.

    Men men men.. den lapren ved kold motor og stopper ved varm motor, lyder mest som ventilløfter der er dårlige.

    De er nemme at skifte, løfteren trækkes ud af vippearmen.
     
  9. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    må lige spørge dig nu du er med mest erfaring af os 2 :D

    snakker vi om konstant tikken ved kold motor eller sådan delvis engang imellem? :) min egen ligger på sådan lidt og så stopper det lidt når den er kold
     
  10. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej undskyld jeg forstår ikke lige men mener du defekt ventiler eller er det ventilløfter
    der er defekte :| for man skal vel have toppen af for at skifte ventiler.
    Kan man stille ventilerne på sådanne en.
    Har idag skiftet olie til en Castrol Edge Sport 10w/60
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har rettet i det forrige indlæg :D
     
  12. quixote

    quixote New Member

    Joined:
    15 Februar 2014
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e2,3
    Km:
    141000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej heiber fik du en brugbar forklaring vedr. Skift af ventilløfter, hvis du gjorde vil jeg være taksom om forklarede mig hvordan. Mvh jørgen
     
  13. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Jørgen
    Jeg nåede faktisk ikke så langt, for jeg valgte at skifte til en shell 10w40 olie
    og så holde det faktisk op. Men som der var nogen der skrev (i et andet indlæg)
    er det ligesom at tisse i bukserne, for de dårlige ventil løfter forsvinder jo ikke
    af den årsag. Og de fik ret, den er så småt begyndt igen, så jeg prøvede en
    15w40 olie det hjalp ikke noget. Det skal siges at det er ikke altid den gør
    det, tro det afhænger lidt af hvordan knasten kommer til at stå, når jeg
    for eksempel stiller den om aftenen. (Hvis det giver nogen mening)
    Så jeg skal jo nok ha kigget på det på et tidspunkt.
     
  14. quixote

    quixote New Member

    Joined:
    15 Februar 2014
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e2,3
    Km:
    141000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er ok. Jeg fandt en video på yutube. Som fint viser hvordan det gøres. Jeg fik selv afmonteret den gamle løfter, og fik den til at virke igen . den havde sat sig. Måske snavs eller noget. og efter genmontering er dik-dik lyden væk. Tror dog at den/de skal skiftes til nye. Mangler nu at finde spændingsmomentet på boltene til vippearmene.
    Jj
     
  15. kjaerbye

    kjaerbye Member

    Joined:
    12 Februar 2008
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Solrød
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    212000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Spark 1.2
    Bil nr. 2 Km:
    3000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Det er ok. Jeg fandt en video på yutube. Som fint viser hvordan det gøres

    Link?

    /Henrik
     

Del denne side