Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvordan checkes kilometerstanden

Emne i 'Import af biler' startet af mcjoint, 9 April 2008.

  1. mcjoint

    mcjoint Member

    Joined:
    7 April 2008
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Indenfor de sidste par måneder er jeg begyndt at kigge seriøst efter en W124. Hvad det bliver remains to be seen....
    Jeg har dog kig på et par biler i Tyskland.

    Nu er jeg mere eller mindre bevidst gået efter biler med forholdsvist lave kilometertal på 100.000 - 150.000 (Herregud, de er jo knapt kørt til endnu!), men med mindre jeg har en minutiøst udfyldt servicebog, har jeg jo ikke en jordisk chance for at finde ud af om kilometerstanden passer.

    Mit spørgsmål er: Er der et sted hvor man kan checke disse ting, i Tyskland forstås. Jeg ved man kan trække synsrapporter her i landet, som giver en ret god pejling om hvad bilen har kørt. Findes der noget tilsvarende i Tyskland?

    Måske betyder det ikke så meget om bilen har kørt 100.000 eller 300.000 så længe nogen har passet godt på den. Men det er fandme surt at have betalt for en 100.000 km bil hvis den så har kørt 3 gange så langt.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har ikke en skud sikker måde :!: Men på et tidspunkt mens jeg havde min 230TE kum spørsmålet op en dag jeg var til service i Næstved hos en stor mercedes 124 importør. han fortalte mig at man mange gange kunne finde mærkater påklister mange steder som viste km foreksempel 100000 tusinde det ene sted 160000 tusinde et andet sted, mærkaterne var sat på ved service. mærkaterne glemte spole.....spole.... tilbage folket tit at fjerne :evil: service bogen kan være stemplet en time før man kommer for at se på bilen :evil: der er mange plattenslager.se dig godt om, god jagt MVH Peter :D
     
  3. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil bliver serviceret ved mercedes og de sætter ingen mærker på min bil.! Men gør de det i Tyskland..???
     
  4. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    jeg vil anbefale at du ringer til en aut. mercedes forhandler enten i DK eller tyskland, oplyser dit stelnummer og får dem til at slå bilen op. De gange min Mercedes er serviceret i Tyskland har de altid noteret kilometerstanden i deres system. Ligeså i DK, dog har de kun gjort det indenfor det sidste år.

    Den frække udgave er at få oplyst hvem den tidligere ejer er hvis det ikke står i servicehæftet, finder ham på Krak, Google eller andet steds, ringer til ham og spørg pænt mercedes mand til mercedes mand, hvad historiken og kilometerstanden på bilen er,

    Det er da værd at prøve.

    Derudover er der selvfølgelig den generelle stand af bilen. Det burde skinne igennem visuelt om bilen har kørt 150.000 kilometer eller 600.000 kilometer. Kig evt. på rattet og pedal gummiet. Der skal dælme mange kilometer til, før det bliver slidt i en Mercedes.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Som skrevet var der tre måske fire blå mærker på den 230 TE. Der sad et pa venstre dør lige under låsen der var et på låget til hanskerumet et ude i motor rumet. som jeg mener at kunne huske Klaus spandet sige at de tyske service værksteder satte dem på. Min 300-24 er uden mærker de kan være fjernet af første ejer jeg spør ham næste gang vi taler sammen. MVH Peyer
     
  6. mcjoint

    mcjoint Member

    Joined:
    7 April 2008
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Havde egentlig checket rat og pedaler, og de så fine ud uden særligt slid.
    Nu skal jeg så være ærlig og sige at jeg kun har set billeder af bilen.

    Jeg har fundet en interessant bil på eBay. Lavt kilometertal og superflot...på billederne. I første omgang vandt en anden auktionen, men bilen blev så relisted allerede 2 dage efter.
    Det undrede mig lidt, så jeg kontaktede sælger og spurgte hvorfor han havde sat den på igen. Jeg fik så at vide at køber desværre havde haft et dødsfald i familien og at han derfor ikke kunne købe bilen alligevel.
    "Stakkels fyr" tænkte jeg, hvor efter jeg tænkte "Ham sælgeren er jo fuld af lort".
    Jeg tog derfor kontakt til køber. Han kunne så fortælle, at der ham bekendt, ikke var nogen i hans familie som havde stillet træskoene for nylig.
    Derimod kunne han fortælle flg. (jeg har bare kopieret fra mailen):

    Das Auto ist in einem altersgemäßen Zustand, hat aber zusätzliche Kosten. Die Bremsscheiben hinten müssen neu gemacht werden. Die Schließanlage ist defekt und Sie haben 2 verschiedene Schlüssel. Einen für Türen und einen fürs Zündschloß. DieMail kam vom Verkäufer direkt nach Auktion. Der Auspuff muss für den nächsten Tüv erneuer werden, da nur notdürftig zusammen geflickt. Die hardischeibe an der Kardanwelle muss erneuert werden. Die Stabbigummies vorne müssen erneuert werden. Die Bremsleitung hinten muss für den nächsten Tüv erneuert werden, dazu muss die komplette Hinterachse ausgebaut werden. Sind ingesamt zusätzliche Kosten von 1000? oder mehr

    Det der lyder altså ikke som en bil der kun har kørt 85.000 km.....eller tager jeg helt fejl?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Der en opklaring omkring klister mærkerne mercedes sætter dem på iforbindelse med rust eftersyn :D
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg vil også sige, at den bil ser skummel ud!

    Der er ikke nogen enegyldig måde at sikre sig kilometertallet på. Det vil altid være en blanding af sælger - bilens stand - servicehæfte - tidligere ejeres alder o.s.v.

    Ang. tidligere ejere er der ikke noget problem, da de lidt ældre tyske reg.attester indeholder navn, adresse og fødselsdato på ALLE tidligere ejere.
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg ved at en mekaniker vurdere motoren ved at skrue låget til olie påfyldning af og mærke om der er undertryk (tror jeg nok). Men jeg aner ret beset ikke hvad der mærkes rigtigt og hvad der mærkes forkert.

    Derudover vil jeg sige brug øjnene ifht. kabinen. ligner den l*rt har den nok nærmere kørt 500.000 km fremfor 150.000 km.
    Pedalgummi, slid på rattet, slid på ryglænet i førersiden (nederste venstre hjørne bliver slidt ved ind-/udstigning. Stand af indtræk. Tjek oplysningerne.

    F.eks. kan du jo vha. udstyrslister kontrollere at kabinefarven passer med den originalt monterede fra fabrikken. Kontrol af diverse skilte. Kold start af motor (det skal du direkte forlange INDEN du kommer). Hvis motoren så er kørt varm så er du den der er kørt :). Generel stand af lakken, også i forhold til evt. skader. Tjek for Taxa udstyr. Nogle ting er specifikt Taxa udstyr og bilen har ihvertfald kørt mere end 150.000 hvis den har været Taxa. Taxa'er i Tyskland er ofte gule/sandfarvede.
    Nogle påstår at tallene i spedo vil stå og hoppe når der har været spolet. Men det ved jeg ikke om er korrekt.

    Brug sanserne og husk at kontrol er bedre end tillid. Hvis kontrollen afsløre mindre uoverensstemmelser skal du være varsom. Jeg vil tro at MB i Tyskland også føre optegnelse over KM stand.

    God jagt.


    Martin
     
  10. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen,

    Jeg kom til at tænke på at de i Tyskland skal have deres biler TÜV prøvet hvert andet år eller sådan noget. Det skulle undre mig om ikke TÜV ikke skriver KM standen ned. Den største udfordring kan blive at få dem til at oplyse det. Tyskere kan være ekstremt firkantet, men prøv evt. TÛV Nord (Flensburg). De er nok de nærmeste til at kunne forstå din problemstilling.

    Om de kan/vil hjælpe aner jeg ikke - bare en tanke.

    /Martin
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En anden ting er også kan være værd at tjekke er ens speedometer.
    Tit så "køber" eller ombytters de tilbage spolet speedometer (har jeg hørt)
    eller også købes et hos en huger.

    Men fidusen her er at der er påstemplet dato mærkning på speedoemteret med år og måned.
    Og det passer inden for 1-2 måneder fra den dato der står opgivet hvis man slår stel numemret op.

    Dette er nok mest til orientering for dem der ellerede har købt en bil, men det tager ikke 5 min. med det rigtige værktøj lige at pille instrumenteringen ud og tjekke dato mærkningen om den passer overens med produktions datoen via stel nummeret.

    Det med sæderne skal man tage lidt med forbehold.
    Der er meget forskæl på hvordan folk stiger ud af deres biler og ikke mindst hvor tit pr/Km. mange sænkede biler vil have den effekt på lidt større mennekser i et evt. sportline sæde der er lidt mere skåle formede at man nærmest "vælter" sig ud af bilen, frem for at rejse sig og så dreje ud.
    jeg har da set biler "nyere" ikke mercedes som havde fuld stendig gennem tævede side støtte fordi tidligere "eneste" ejer var en kæmpe som netop var typen der drejede i sædet og så væltet kroppen ud hen over side støtten for så at rejse sig.
    Og pedalerne og gear skifte samt resten af kabinen var i fin stand.
    Og hvis nu man kun køre små korte ture så vil slidet også være langt større end en bil der har været brugt frem og tilbage på arbejde hvor personen har haft 100-200 Km hver vej.

    Jeg passer selv personligt på ikke at "vælte" mig ud af bilen da jeg også har svært ved at stige ud uden at skulle bruge sædet som "støtte" ved udstigning.
    Men det faktisk lidt svært når bilen er godt sænket og sæderne er af sportline typen med større side støtte.

    en ting jeg også synes man kan se Km på er motor rummet, hvis manifolden er ved at ruste væk så har den ikke kun gået under 100.000 Km.

    Jeg har selv en Daihatsu Charade :D som ku nlige har rundet 100.000 Km og det er man ikke et øjeblik i tvivl om når man ser motor rummet hvor alle metal flader er 100% uden rust og her snakker vi en japser blik spand fra 1989 :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    tag en med der ved noget (meget) om mercedes

    så vidt jeg ved, er der ingen der holder øje med km-standen i tyskland, vi var der nede for at købe en 2003 passat, og spurgte hos TÜV, ADAC, og VW om de kunne chekke km standen, alle stedervar svaret NEJ, selvom vi havde bilen med.
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Nu Brabus snakker om rustniveau på manifolden,- kom jeg til at tænke på at Uffe og jeg før har joket med at man kan bedømme km-standen på en 300D netop ved at se på udstødningsmanifolden,- dvs er den helt rusten og ingen maling overhovedet, så har den gået mindst 1 million km,- og halv rusten ca. ½ million km,- - ingen videnskabelig udredning følger. 8)

    Men på vores biler der har gået omkring de 700.000 - 800.000 km passer ca. at manifolden er ca 3/4 rusten,- på Uffes den gamle som havde gået pænt over 1 million var manifolden 100% rusten.

    Om det er en generel situation, aner jeg ikke, men en meget sjov ting, kunne være at høre om det gælder for andre også, der er jo en del med vidt forskellig km tal. :)
     

Del denne side