Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hvor kom den røgsky fra??

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Søren Holm, 19 September 2009.

  1. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hvad er skønnere end at lufte stjernebilen i solskin, sådan en lørdag formiddag?? indtil man glor i bakspejlet at der ryger af H... til bagud :eek: Det har den ialtfald aldrig gjort før, ialtfald jeg har opdaget, ind i nødsporet og lytte til maskinen, samme sunde lyd som ellers, ingen kontrollamper lyser, ingen stigning i vandtemperatur :-? Ud og åbne hjelmen og glo ned, det damper/ryger stadig lidt, mest på udstødningssiden, intet at se og intet at høre, og heller ingen lugt, så hjelmen ryger i og jeg kører, vi kan jo ikke holde til grin der :lol: Nu er der ingen unormal røg, så jeg lufter den lidt hjem over, stadig ingen røg. Der sidder lidt "snask" på den bagerste kofanger, som virker lidt fedtet :-?
    Min mistanke går på om spjældet til udstødningsgenanvendingen har lavet et "stunt" og lukket røg ud i motorrummet??
    Nogen gode bud eller erfaringer..... :?:
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Min første tanke er kølerslanger, mest fordi jeg selv har prøvet at slangen øverst på køleren sprang af, det gav heldigvis en del hvid røg inden det gik helt galt. Så tjek alle kølerslanger og væskestanden.

    Bendix
     
  3. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Det var en mulighed, men der mangler ikke vand på vognen. Men en tanke om at der er vand der har ramt udstødningen, er nærliggende, men hvor fra?? Hmmm måske man skulle tjekke varmeslangerne om de drypper..
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Så er fejlen lokaliseret, der sad et par dråber vand tilbage i overløsslangen fra expansionsbeholderen, altså har den skudt en "sjat" ud. Min slange sidder umiddelbart foran udstødningsrøret, så derfor den kraftige røgsky. Årsagen til den smider en "sjat" kan muligvis være en luftlomme i noget varme, da jeg tændte for varmen i morges for første gang, jeg skiftede nemlig køleslange i sommers, og har nok sjusket med udluftningen :..| . Så det tyder på at være noget banalt, derfor vil jeg læne mig tilbage og nyde weekenden i selskab med sin 124er bluestar
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det virker ikke rigtigt at sådan en smugle kølervæske skal kunne ryge så meget. Du er sikker på det ikke er olie fra ventil dækslet. Det ses jo tit at den pakning ryger så olie lige så fint kan løbe ned på udstødningen :?
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er tit sådan, at hvis man kører med god :-D fart i længe tid, kan aut. olien udvidde sig så meget,at det kommer ud af overlåbet, også selv om olien kun lige står til mærket på pinden, og det drypper direkte ned på udstødningen, og det ryger vildt.
     
  7. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    To rigtig gode muligheder fra hhv. Djaabo og Kongebiler. Jeg har tjekket lidt på det og der ser ikke ud til at løbe olie fra ventildækslet. Røret til gearolien er rimeligt rent, det skulle nok være fedtet ind i ATF olie hvis det var gearolie, men jeg kan godt se at det er en meget sandsynlig årsag. Fik skiftet gearolie inden sommerferien (uge 29) og den var ialtfald kørt godt og grundigt varm på autobahn samt nede i Alperne, så ville det vel være sandsynligt at den havde skudt lidt olie ud allerede der. Men nu er der om ikke andet kommet en del rigtig gode bud, og jeg vil holde vågent øje med de forskellige ting, såfremt den skulle få den tanke at lægge røgslør ud igen
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    overløbet sidder oven på gearkasssen, det er ikke påfyldningsrøret.
    du kan kigge på udstødningen der hvor den går forbi gearkassen, og se om der er spor efter olie der er brændt af.
    og, jo den burde nok have skudt det ud på autobahn da du var der.
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Den har vel bare fået luft nu ? :)

    Har du mon igennem længere tid kørt "morfar" kørsel eller småture - og så pludselig i en rus af weekend kådhed, fået givet den en god lang køretur, måske endda kombineret med lidt ekstra frisk gasgivning ?
    Det er helt almindeligt at en diesel soder til hvis den ikke konstant bliver "udfordret"
    Denne sodprop smider den så når den engang bliver rigtig godt buldervarm - som regel kombineret med nogle bølle bank.
    Det ser voldsomt ud. :shock:

    Kører den ikke lidt bedre end den plejer nu ?
     
  10. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    He he, neeej jeg må nok tilstå at jeg bestemt ikke kører morfar. Den kører 100 km motorvejskørsel næsten hver dag, og det foregår.... hm.. ja lige så åndsvagt som andre kører, altså omkring de 150 km/t . Nej den går knald hamrende godt i maskinen, og har faktisk fået noget gas de sidste 5 år hvor vi har haft den. Den var kørt lidt død da vi fik den, efter en gammel mand, så den fik lidt af gangen :-D. Det var heller ikke udstødningsrøg, men en grålig tåge/damp sky, og den røg/dampede lidt helt oppe i motorummet, da jeg åbnede for at tjekke. Den med overløbet fra gearkassen spøger lidt i baghovedet, selv om jeg ikke kunne lugte noget særligt. Den skulle jo også ha "kogt" over da vi kørte hjem fra ferie med 4 mennesker baggage og tagboks, og en motorvejsfart mellem 130-170 km/t .
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    prøv at hæve bilen op, og se om der er løbet olie ned a siden på gearkassen, er der ikke noget at se, kan du jo udelukke det :)
     
  12. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hej Kongebiler. Så fik jeg min uformlige kropsbygning :) ind under vognen, og må sande at du fik ret. Der er løbet lidt/noget ATF olie ud ved den sprække der er i pladen under gearkassen, og det har stået i en flot støvsky hen på udstødningsrøret. Der sad stadig lidt tilbage, især på bunden. Nu kommer så spørgsmålet til en million: Hvorfor gør den det?? :-? og så "lang" tid efter det er skiftet, og ikke i mens vi var på ferie.

    Jeg har tjekket olie, godt nok er det kun motoren der er driftsvarm, gearkassen er nok kun delvis varm. Olie niveauet står midt mellem mærkerne, hvilket må være ok.

    Jeg frygtede først at der måske var løbet lidt vand i gearkassen, feks fra oliekøleren, men olien er pæn og klar (rød) uden grums og hvide vandspor.

    Umiddelbart er det vel bare holde kritisk øje med vognen, og se om den tør skabe sig igen :evil: Og i mod forventning må den på lazaret og under behandling af en medicinmand :lol:
    Man kan jo smide et eksemplar af bilmarkedt i vognen, så kan den se hvor billige feks en 320CDI kan købes :lol:
     
  13. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det kan du ikke true en 124 med.....

    grunden til at den gør det, er at den bliver varmere end den plejer..... hvorfor lige på motorvej, og ikke i bjerge ved jeg ikke.

    jeg vil sige hold øje med olien, det der var for meget, er jo væk nu :lol:

    og hold øje med den ikke drypper hjemme i indkørslen
     
  14. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nej, det er nok mere omvendt :D
     
  15. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Tak for alle de gode råd. Mht en 320 CDI, har det da været i tankerne, men man hører meget negativt om den model, specielt rust. Så man skal nok bare give sin gode gamle 124 en kraftig renovering når tid er, den er jo nærmest ny med 400.000 km på klokken :-D
     

Del denne side