Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hvad er dette - i instrumentpanel MB230TE 1988

Emne i 'El-system' startet af icepirat, 2 December 2012.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    I instrumentpanelet, lige over speedometeret er der en lille firkant, hvad er det?
     
  2. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hey :D

    Den lyser hvis bagenden skrider ud....mener det kom på fra 87 modellerne 8)

    Mvh
    Chr
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    18051988,

    Jeg går ud fra at det er en joke...eller hur :eek:

    Jeg vil nok bemærke hvis bagenden sked ud uden dette :cry:

    Jeg havde forestillet mig at det er et display til et eller andet.

    M.v.h.
    icepirat
     
  4. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Den fortæller dig hvis forhjul og baghjul ikke snurre ens = den aktivere ASD (Automatisk spær differentiale) som låser begge baghjul til 100% frem for STD 15% og det er nu virkeligt lækkert system! :) gid min egen W201 2.6 havde det :D det er os lækkert i dette ærgerlige snevejr :p
     
  5. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hey :-D

    Det er ingen joke,hvis det er den firkantet inden i speedermeteret,lyser den hvis hjulene skrider ud 8) man kan så diskutere hvor vigtig det er,at et display lyser når man er ved at ryge af banen....det mærker man forhåbenligt inden :mrgreen: min 86èr har det ikke,men har haft en 87ér 190 2,5D der havde det :p

    Mvh
    Chr
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej 18051998,

    Tak for dit svar, desværre er der en lille misforståelse idet den nævnte firkant sidder OVEN OVER spedometeret.

    Men hvis det er funktionen så er det da en fed feature.

    M.v.h.
    icepirat

    PS. Jeg er årgang 19051942 ;)
     
  7. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hey :-D

    Ok...tror heller ikke vi snakker om det samme diplay :-? men har din ASD er det jo kun super,som vejret er lige pt 8)

    Mvh
    Chr
     
  8. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg tænkte på den Firkant der blinker "orange" med en trekant inde i når bilen "spinner" med hjulene? det var da indikeringen at den var aktiv hvor den i selve bunden er om den virker eller ej? eller tager jeg fejl? :D
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der normalt ikke noget "display" over speedometeret.
    Det kan neppe se særlig originalt ud da det i så fald må side på toppen af instrument panelet :|

    Den omtale lille firkantede display til ASD og ASR og 4 Matic sider inde i selve speedometeret lige over nålen og lyser sådan en advarsels trekant op hvis et af de 3 sikkerheds systemer aktiveres, lige som på nye biler.
    Men man kan kun have 1 af de 3 systemer.

    Men her ville det være på sin plads om du lige knipsede et billede og smed op, jeg er skide nysgerrig.
    Skynd dig rules
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det gjorde det ikke.
    Det er udstyrs bestemt og op til kunden der købte bilen om man ville have et af disse systemer på bilen.
    Der findes både ASD, 4 matik og ASR
    ASD = automatisk spærre differentiale
    ASR = automatisk slip regulering / anti spind
    4 matik = automatisk indkoblende 4 hjuls træk

    Alle 3 systemer har denne trekant inde i speedometeret der lyser op når systemet aktiveres fordi bilen har mistet vejgrebet på de trænende hjul.
     
  11. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Brabus og andre der har været venlige og bidrage med info,

    Hermed det efterlyste billed af speedometerkonsollen,

    Der er faktisk 2 firkanter og jeg er meget interesseret i at vide hvad formålet er med disse.

    Den ene firkant er lige ovenover kilometertælleren og den anden (rektangel) lige nedenunder parralelt med de øvrige advarselslamper (olie, batteri osv.), man kan lige se flashen fra mit kamera ramme den.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     

    Attached Files:

  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok, så er det som jeg har beskrevet i mit tidlige indlæg 8)

    Og nede til højre kan du se at du også har en fejl indikator lampe for ASD ;)

    Dvs din bil er født med ASD og har dermed automatisk spærre differentiale.
    Så hvis et af dine 2 trækkene hjul eks. Står ude i mudder rabatten og dit andet står ude på asfalten.
    Så i stedet forat dit hjul ude i mudderet bare står og spinder rundt og du ikke kommer nogen vejen, så låser bilen bagtøjet hydraulisk og din advarselslampe lyser over din kilometer tæller så du som føre er klar over du er på glat underlag.
    Og så overføres kræfterne ud til det hjul som har fat i underlagt og du kommer fri af suppedasen. 8)

    Det andet er udetemperatur displayet som også er der, selvom bilen ikke er udstyret med det.
    Dvs. Så er der bare ikke noget display inde bag ruden.

    Du kan tjekke ude under din nummerplade i venstre side set forfra r du står og kikker på bilen.
    Så skal der side en føler der, hvis den er født med det.

    Tilbage til dit ASD, når du drejer nøglen til tænding skal både den gule advarselstrekant i displayet over km tælleren samt din ASD fejlindikator lampe lyse op "pære tjek" og de skal så slukke igen når bilen startes.

    Du har ude i motorrummet et 8 polet diagnose stik, her kan du læse fejlkilder ud på ben 5 omkring ABS sensorene og de ting ASD systemmer består af hvis det skulle melde fejl, 8)
     
  13. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Brabus,

    En stor tak, ikke mindst for hurtigt svar (blækket var dårligt tørt før du havde svaret cute ) men også for en meget fin forklaring omkring systemet ASD, jeg var ikke rigtigt klar over funktionen, men det er jeg nu - jeg troede at ASD havde noget med niveauregulering at gøre, det havde jeg fået at vide!

    Med hensyn til displayet over km tælleren så har jeg aldrig bemærket noget lys ved start, pæren er formodentligt defekt, ASD lampen i bunden til højre af speedometerkonsolen lyser ved tænding på.

    Har jeg også en "PÆRE TJEK" og hvor sidder den??

    Du har nok ret i at der sandsynligvis ikke er nogen udetemperaturmåler men jeg vil tjekke det i morgen.

    Sidder føleren på kofangeren eller??

    Nu har jeg jo ikke lige sådan en måler til fejlkilder :cry: men mener at have set at du gør i sådanne, hvis ja, har du dem stadig og hvad koster den.

    Endnu en gang tak for superfint svar.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  14. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,261
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    De bruger vist samme hydraulik beholder ude foran i motorrummet. Jeg ved ikke om de er forbundet udover det
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok. Så pæren nok gået i advarselstrekanten.

    Men på mange af bilerne virker ASD ikke pga. Defekt relæ.
    Det sider ude ved batteriet og der står med stort ASD på det.
    Måske det er afmonteret :| det ser jeg tit.

    Men ja mine testere er gået døde.
    Jeg har ikke haft tid til at lave nogle flere, men det kommer jeg måske snart til.

    Pæretjekket var ment som når du drejer nøglen til tænding så lyser alle lamper jo op = pæretjek og du kan så se om alle dine advarselslamper tænder inkl. Din advarselstrekant.
    Men ja ud over det har du også pære tjek, det er den gule advarsels lampe med en pære = en pære ude er gået 8)

    Føleren sider lige under nummer pladen, det er ikke til at tage fejl af, bare ned på alle 4 så kan du enten sige åh ja, eller hvor fanden er den henne og så har du den ikke :mrgreen:
     
  16. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    CSchmidt,

    Jeg bliver immervæk klogere for hver dag der går, selvom jeg har "rodet" med biler næsten hele mit liv, også Mercedes 190E der var min sidste bil inden den "nye" 230TE så ved jeg ikke hvad jeg skulle have gjort uden alle i superhjælpere i 124forum.

    Jeg har sågar haft et autoværksted fra 1970 til 1978 i forbindelse med min ESSO tank på Amager, det var selvfølgelig ikke alle reparationer jeg/vi lavede, og bilerne var, alt andet lige noget simplere i teknikken end de er idag.

    Jeg købte min"nye" 230TE i janaur og må sige at sammenlignet med min tidligere 190E så er der en kæmpeforskel i teknikken, fedt nok men jeg skal lige "lære" den at kende og det gør jeg stadig ikke efter knapt et år.

    Med hensyn til ASD så sidder en STOR hydralikbeholder i motorrummet, om den er fælles med andet ved jeg ikke, servostyringen har sin egen men kunne godt se ud som om der er en eller anden forbindelse mellem disse to.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja din servo pumpe til servostyringen er faktisk en tandem pumpe, den driver nemlig også hydraulikken til både dit ASD og dine hydrauliske nivaue regulerede støddæmpere bagpå. 8)

    Så du har sikkert 2 rør i toppen af beholderen, en retur slange fra hvert system ;)
     
  18. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    En stor tak til alle men i særdeleshed BRABUS for udtømmende svar.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  19. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Ok BRABUS så en 1986 model kan godt have ADS system :?:

    Mvh
    Chr
    w124...er der andet 8)
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ved ikke hvad ADS er, men ja den kan godt have ASD :nakkal: hehe 8)
    Det er dog kun de 6 og 8 cyl. Modeller som kunne have ASR
    Tilgengæld kunne 4matic ikke fåes til V8erne og heller ikke de 24 ventilet 6 cyl. 8)
     

Del denne side