Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvad er det?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Lasse, 13 September 2007.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg har fået en mappe med nogle papirer med, da jeg købte bilen..

    Sad og kiggede lidt, og kan se at bilen d. 24/8 -04 har fået fejlsøgt på klimaanlæg ved aut. Mercedes-Benz værksted.
    Så står der i forbindelse med fejlfindingen:
    Motorelektik defekt (MAS)

    Nogen der ved hvad det betyder?

    (-Det skal lige siges, at klima-kompressoren ikke kører på nuværende tidspunkt.. :? -Hvis det kunne have noget med det at gøre)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Okay, fint fint.. Det må være den sølvgrå boks bag batteriet der står MAS på..
    -Men den ser nu ikke så gammel ud, så det kan være den er blevet skiftet efterfølgende :wink:
     
  4. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    Det må være et styrerelæ til mas der er bag batteriet. selve måleenheden sidder i indsugningen og typisk den der fejler. Det kan have betydning for forureningsniveauet og hvor godt motoren går, hvis mas'en fejler. En defekt MAS kan betyde at bilen ikke bliver godkendt til syn. Den har ikke noget med klimaanlæget at gøre.

    Hvis du vil have klimaanlæget til at køre, kan jeg anbefale at få det checket hver til hverandet år. Højest sandsynligt er gassen "udvandret" og der skal fyldes nyt på. Jeg plejer at betale godt 1500 i alt for trykprøvning og påfyldning af gassen.
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Thomas,

    Mener du den lufttemperaturføler der sidder i indsugningen?

    Jeg kan også se i regningerne, at Mercedes har udskiftet overspændingsrelæet ca. 2 måneder senere -mon det i første omgang er det de har har dømt defekt, og så efterfølgende udskiftet?

    Ang. klimaanlæg, kan manglende gas så bevirke, at kompressoren ikke kører? :wink:
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det lyder desværre mere som om at det er din magnet kobling der er røget. :(

    Har du kigget sikringer ?
     

    Attached Files:

  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, det kan selvfølgelig godt være magnetkoblingen.. :? Har kigget sikringer, men har ikke haft tid til at fejlsøge så meget på det endnu; men kan se i nogle fakturaer, at der er fejlsøgt på det for et års tid siden, og der blev det konstateret, at der ikke kom strøm til magnetkoblingen.. -Men det er ikke så vigtigt nu, det må jeg lige kigge på senere :p Ellers tak for info'en :)
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der sidder et relæ inde i kabinen et sted jeg ikke husker, men det kan høres når det slår til, hvis du tænder aircon.
    Det er højst sandsyneligt dette relæ der sidder i forbindelse med kontakten som er def.
    Det er ultra nemt at finde ud af om det er magnet ventilen eller strømmen dertil som mangler fordi stikket sidder lige ude over og det skiller du bare ad og måler så om der er 12 Volt når du har slået det til :)

    Mercedes "aircon" er et enten on eller off system, og ikke som på nye biler der kan regulere det selv.
    det som man kalder klima anlæg i dag, findes ikke på en W124er. det er helt almindeligt aircon som i mercedes sprog kaldes for klima anlæg.
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det lyder som noget godt BRABUS 8) Jeg må hellere se om jeg kan lokalisere dette relæ.. :)

    Men der skulle vel ikke være nogen der ved, om MAS'en får et signal fra den indsugningslufttemperaturføler, som sidder lige før luftfilteret? (føleren ser ikke så sund ud.. :roll:)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det gør den ;)
    Det er nemlig en af følerne til MASen.
    hvis du prøver at hive denne føler af stikket skal du kunne høre det på omdrejningerne der svagt vil gå op i et kort øjeblik, omkring 100-200 omdrejninger.
     

    Attached Files:

    • 1.jpg
      1.jpg
      File size:
      144.8 KB
      Visninger:
      164
    • 2.jpg
      2.jpg
      File size:
      204 KB
      Visninger:
      160
    • 3.jpg
      3.jpg
      File size:
      97.8 KB
      Visninger:
      147
    • 4.jpg
      4.jpg
      File size:
      121.6 KB
      Visninger:
      138
    • 5.jpg
      5.jpg
      File size:
      175.3 KB
      Visninger:
      174
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Okay -min ser meget træls ud (iret og rusten) så jeg må hellere montere en ny.. Hvilke ting sender ellers signaler til MAS'en?
     
  12. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Lasse,

    Dit spm. om manglende gas i systemet, kan jeg sige, at der sidder en kontakt der slår fra når trykket går under det den kan arbejde med. Man kan kortslutte kontakten og se om anlæget starter. Hvis det gør det, så er det fordi der mangler gas.
     
  13. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Brabus.

    Jeg undre mig over det du skriver her:
    Mercedes "aircon" er et enten on eller off system, og ikke som på nye biler der kan regulere det selv.
    det som man kalder klima anlæg i dag, findes ikke på en W124er. det er helt almindeligt aircon som i mercedes sprog kaldes for klima anlæg.


    Hvad er så forskellen på kode 580 klimaanlæg og kode 581 klima AUTOMATIK. :?: :?:

    SA 58/0
    Die Klimaanlagen*
    Schaffen angenehme Temparaturen zu jeder Jahreszeit

    Die manuell einstellbare Klimaanlage sorgt für angenehme kühle Innentemperatur. Die eingestellte Kühlleistung wird konstant eingehalten. Luftmenge und Luftverteilung sind individuell einstellbar.
    Die Umluftschaltung ermöglicht die Reduzierung der Außenluftzufuhr auf Knopfdruck. So schützen Sie sich z.B. vor unangenehmen Gerüchen.

    SA 58/1
    Die Klimatisierungsautomatic*

    Die Klimatisierungsautomatic regelt das Heizungssystem elektronisch und hält die Innentemparatur konstant auf dem gewünschen Wert. Auch die dafür erforderliche Luftmenge und die Luftverteilung werden automatisch geregelt.
    Die Umluftschaltung ermöglicht die Reduzierung der Außenluftzufuhr auf Knopfdruck. So schützen Sie sich z.B. vor unangenehmen Gerüchen.

    Kilde : http://www.meinbenz.de/preislisten/sond ... sautomatic
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har læst et sted at det er først med W210 der reælt er tale om "rigtig" Klima anlæg og ikke bare aircon.
    Og at mercedes bare altid har kaldt det for klima anlæg.
     
  15. Jørgen

    Jørgen New Member

    Joined:
    5 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Hmm så har jeg vist fået noget fra en 210'er i min 124 :shock:

    Jeg har klima, den med et hjul og en række knapper. Det fungerer ganske upåklageligt. Når den står på 21 grader, bliver temperaturen holdt der. Den regulrer selv op og ned for varme/kulde, samt hastigheden på blæseren.

    Jeg regulerer faktisk aldrig på hjulet. Den sørger selv for at fyre op for varmen og blæseren om morgenen, indtil der er opnået 21 grader. Her kører blæseren så ned i hastighed, og varmen fra dysserne bliver mere moderat
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvorfor har du så en A/C knap ???

    I princippet så ville den jo være absolut unødvendig da det jo selv slår til og fra hvis der bliver for varmt til at den kolde luft udefra er kold nok.

    Men stadig vil jeg mene at jeg jo nok har hørt galt, ikke alt man for at vide er brugbart jo hehe, men man deler jo bare den viden man har fået videre til andres brug.
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu heder det vel strengt taget en EC knap. :wink: = Økonomi.
    Knappens funktion er at koble klimaanlæg/aircon FRA, og derved spare lidt på brændstoffet.
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er ikke helt rigtig mener jeg.
    I de gamle til og med 89 så er der en A/C knap med symbolet af et krystal, kjombineret med en EC knap eller husker jeg forkert?

    Jeg ved godt der står EC, min er jo selv født sådan :)
    Og at den røde diode skal være slukket for at det er tændt.
     
  19. Jørgen

    Jørgen New Member

    Joined:
    5 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Der er ikke en a/c knap men e/c - økonomiknap. Selvom jeg ved gud ikke kan se forskel på forbruget, den sluger diesel uanset hvad :eek:

    Der er nok en højtuddannet ingeniør hos Mercedes der kan en meget teknisk forklaring på a/c og klima. Men mener forskellen ligger i, at a/c bare blæser kold luft, hvor klimaen selv regulerer op og ned for varme/kulde blæser.

    Havde før en BMW med klima, med samme princip med et tempertatur hjul. Her sad der også en knap til at koble klima anlægget til eller fra.
     
  20. Jørgen

    Jørgen New Member

    Joined:
    5 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Sådan er det når man sidder på pinden på arbejdet, og nogen forstyrrer med arbejde, så er der lige nogle andre der kommer med svaret i mellemtiden :roll:
     

Del denne side