Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hun er dælme blevet underlig...

Emne i 'El-system' startet af rcl, 24 September 2007.

  1. rcl

    rcl New Member

    Joined:
    22 Marts 2007
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle,

    Jeg skal lige love for at den er helt gal med den gamle tøs lige for tiden. Udover ukontrolleret motor temperatur-stigninger (jvf anden tråd) oplever jeg også forskellige el-fejl. Her er et par af dem der er begyndt at dukke op jævnligt:

    1. Ved kørsel på motorvej sker pludseligt: ABS + ASR lamperne lyser kortvarigt samt radio går midlertidigt ud. Derefter går alt tilbage som om intet var hændt…

    2. Ved almindelig kørsel i tørvejr: Forreste visker begynder pludseligt at køre en tre-fire gange og stopper derefter igen…

    3. Somme tider ved tænding: Alle kontrol-lamper + sideblink blinker hysterisk uden der kommer tænding på startmotor. Efter et par gange tændes bilen (føles næsten som en start-spærre - dog bare uden at ha' en)…

    4. Andre gang ved tænding: Bilen tænder noget uvildigt i første forsøg – dvs. motoren ”springer” ikke i gang som den plejer (”følelse” af manglende batteri)

    5. Ujævn tomgang – bilen står ligesom og gasser lidt op og resulterer i at bilen ”hopper/humper” lidt både ved langsom kørsel og når den står stille i tomgang – el-problem?

    Er der nogen der har oplevet noget af ovenstående, og mindst ligeså interessant, nogen ideer til hvad der kan være galt? Alle sikringer ser ud til at have det fint nok (har dog ikke målt på dem endnu).

    Jeg ender med at have en billig 280'er til salg :) :) :)

    Mvh Rasmus
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    umiddelbart ville jeg gætte på noget stelledning der driller, selv om noget af det kunne lyde som en generator der synger på sidste vers.
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har stort set samme problemer. Det påvirker også fartpilot, blæser og ur til oliefyr på min.

    Jeg har ikke fundet fejlen, men er lidt fokuseretpå bundstykket i tændingslåsen.

    Problemet på min er størtst når motoren er meget varm, hvilket den ofte bliver efter motorvejskørsel med tung trailer (ca. 2 T), så kan den ikke starte med nøgle men skal kortsluttes på starter.

    Da fejlen er periodisk er det meget svært at gennemskue, men jeg søger stadig, og skal nok melde ud når jeg finder fejlen.
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Prøv at checke + ledning lige ved vand ventil, Der sider 3? ledninger på
    et beslag med 10milimeter mødtrækker ,de kan godt gå løse og det er strøm til næsten alt!
    Chr
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    I mine forlædres 124'er var et dårligt batteri skyld i at ASR og ABS lamperne tændte :? Bilen startede fint; lige indtil den en dag havde holdt stille i 5-6 dage; så ville den ikke.. Men et nyt batteri, og lamperne tændte ikke igen.

    -Bare lige en erfaring :wink:
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kontroller evt. ledningerne fra generatoren.
    De kortslutter ca. 10 - 15 cm fra stikket. kan godt give nogle lidt underlige fejl (ved dog ikke om dine er iblandt :oops: )
     
  7. rcl

    rcl New Member

    Joined:
    22 Marts 2007
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for alle de gode tips. Mine tanker har helt klart også været henledt til stel-fejl eller noget i den dur. Jeg smørrer ærmerne op og går på jagt i lednings-nettet efter mørnede isolering etc.

    Larzen, jeg skal nok give lyd fra mig når/hvis jeg finder frem til fejlen - det kan jo det kan løse dit problem.

    Stor hilsen Rasmus
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Til orientering er de årgange af M104 motoren de nye E280 og E320, som lider af ledningsnet fejl (dårlige isolerings materiale). Den gamel M104 motore som 300E-24 lidder ikke under dette.
    og det er kun i de 3 faceliftet modeller med den nye M104 motor med model betegnelsen E klassen som starter fra 93 og det dårlige ledningsnet stopper først efter 95 og det er jo slående at din lige er denne model.

    Jeg kan ikke huske hvor på lednings nettet fejlen er, men det der sker er at isoleringen omkring corene/kobberet i ledningen ikke er af en "ordentlig" type så derfor mørner den eller formuller (da det er lavet af genbrugs materiale). og det er ikke umidelbart til at se, fordi ledningerne ligger inde i noget lednigns førings rør eller krympeflex lignende haløj. (se billed)
    Jeg har dog læst at det er ude i motorrummet man finder de fleste af disse fejl pga den store temperatur svingninger der her er.

    Man er nød til at skære dette isolering op for at konstaere om man er blevet den uheldige ejer af sådan en fejl.

    Jeg har læst dette på utallige andre forums om W124 med M104 motoren E280 & E320 via andet forums, her er et link på engelsk.

    http://mercedesshop.com/shopforum/showt ... ng+harness

    Der var specielt en som har stor erfaring med disse modeller som skriver følgende på engelsk omkring nogle af de meget hyppige fejl:

    The OVP relay is one of the very common problem areas with our cars along with wiring harness(ledningsnet problemer), throttle actuator, climate control unit, AC evaporator, etc etc.....

    The original OVP design was flawed and the unit was replaced with a new unit with a different part number.

    original OVP (defective - cold soldering issue = temporaly errors with time): 000 520 52 45 (black or white top - with one 10A fuse)

    new OVP: 000 520 67 45 (Red top - with two 10A fusses)

    The number is stamped right on the side of the relay, most likely in the back where you can't see it unless it is removed
    A bad OVP can cause ALL kinds of driveability issues. Search it and you'll be reading for quite a while.

    Her kommer det om ledningsnettet !!!
    There were three different harness part numbers for the W124 M104 engine 1993-1995 model years. They were ALL made with degradeable wires, they just had subtle differences in connectivities to peripheral stuff.

    I don't think Mercedes put out an "updated" (new) part number on the new harnesses......that would be actually admitting that they did something wrong when they originally made them out of biodegradeable wires....and we know that won't happen! I think the part number remains the same as the original, and the only way to tell whether it's made of non-decomposing wires is to check the born-on-date on the tag (or look for decomposition!). When I replaced my harness, I ordered and received the same part # as the original.

    They put bad harnesses on cars starting in 1993 and lasting all the way through the rest of W124 production, if I'm not mistaken. My car was manufactured in April of 1995 and had a bad harness. So, since your car is a 1994 model, then its original harness was made from degradeable wire.

    BUT the tag you can have TWO dates on it. I don't remember mine having 2 dates; I'll have to take a look. One of the dates is 2001, so my guess is it's been replaced.

    Han køre selv i 1995 TE320
     

    Attached Files:

  9. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  10. rcl

    rcl New Member

    Joined:
    22 Marts 2007
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    BRABUS, Søren

    Det ser helt klart meget relevant og interessant ud. Er der nogen af Jer der har personlig erfaring med at skifte hele lednings-nettet ud? Som han nævner i slutningen af artiklen kan de fleste finde ud af det, men man skal huske på man roder rundt med nogle af de "dyre dele".

    Vil forsøge at kigge nettet igennem endnu en gang - med "nye briller på" - for at se om der er mørnede ledninger rundt omkring.

    Stor hilsen Rasmus
     
  11. rcl

    rcl New Member

    Joined:
    22 Marts 2007
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er ikke lige lykkedes mig at finde nogen med et komplet ledningsnet til salg på lager - nogen ide til hvad sådan et koster og hvor det kan købes. Har kigget på autoimport.dk (Gørløse), mbdele.dk mv. Problemet kan også være, at det ikke hedder "ledningsnet" på fagsprog?

    Ydermere, er der nogen der ved hvad en en "throttle actuator" hedder på dansk?

    Stor hilsen Rasmus
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    speeder aktuator :D

    Men den driller ikke din tomgang, kun ved gas.
    Den har et kul bane potentiometer indbygget og arbejder sammen med en føler der "kikker" på hvor du har gas pedalen.

    hvis du hiver i gasen ude fra motorrummet så lyser der helt sikkert nogle lamper i instrument boardet da computeren så ikke kan finde ud af hvad der sker når gas pedalen ikke følger gas spjældet.

    Du skal oplyse stel nummer til mercedes og så spørge efter komplet motorrums ledningsnet.

    Her er den lille guide :D

    http://www.mercedesshop.com/Wikka/M104WireHarness
     
  13. rcl

    rcl New Member

    Joined:
    22 Marts 2007
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Hmm, problemerne er løst - i hvert fald alle dem der var direkte el-relateret (start-problemer, lamper der lyste, viskere etc). Det skyldtes alt sammen en eller anden defekt i batteriet... ! Et nyt batteri og det var det :)

    Jeg var ellers klar til at skifte hele lednings-nettet ud, men det var heldigvis ikke nødvendigt. Tomgangen går stadig lidt ujævnt / utålmodigt som om den giver lidt for meget gas i små ryk. Har skiftet tændrør og det hjalp en smule, men helt jævnt går den altså ikke. Hvad sidder der ellers der styrer tomgangen?

    Stor hilsen Rasmus
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    luft masse måler på indsugnings slngen der går op til dit luft filter.
    Den har kun et symton når den er i udu og det er som du beskriver.
    Ujævn tomgang og intet andet.

    Test det ved at hive den halt af i tomgang og hør om den falder i omdrejninger for at stige hurtigt igen.
    Gør den det så er den ok ellers udskift.
     

Del denne side