Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

hjælp til motor

Emne i 'Diverse Drivline' startet af littau, 3 Marts 2010.

  1. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    som skrevet tidligere tikker min motor i tomgang.. jeg har skifted løfterne. som i anbefalet. og lige lidt hjælp det.. kan det være olien. det er 15-40 biltema. ellers dyserne.
     
  2. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Har kun haft MB i godt et ½ år, men dog fået den til at holde op med at tikke, uden at skifte ventilløftere.

    Motorrens kur, god olie, et skvæt 2 takts olie i dieslen.

    Hvad er dit olietryk i tomgang?
    Omdrejninger ved tomgang?
    Præcis hvilken olie er det?
    Hvornår skiftede du olie sidst?
     
  3. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Kan tilslutte mig det med 2 takts olien og køb nu en god kvalitet

    Kan da fortælle at min lastbil lige har fået den store tur med 2 takts olie og noget brunt tjavs
    til og rense brændstof system jeg var begyndt og få edc fejl pga forkert tryk i injektoerne (dysetryk)
    det var et forsøg de gjorde fordi en højtryks dyse koster 4000 kr stk + moms og montering
    det første skud to takts olie var 5 liter til 300 lit diesel derefter 1 lit til 100 diesel
    og nu kører hun som en ny igen,,,,

    arhha tænkte jeg det må den gl 250 prøve selvfølgelig i en anden målestok
    så til en tankfuld 60 lit kommer jeg 300 ml elf to takts olie med i og nu går den stille

    En dyse kan sagtens sige som en slap ventil så jeg ville prøve med olien... ;)
     
  4. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    2 takts olie...er det ikke tykkere end alm bilolie??

    olie ned i diesel????
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nej det er det ikke også er den jo lavet til og blande sig
    og det er dælme effektivt i en ældre diesel dame med en dysse der nok burde skiftes
     
  6. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    smut25 siger:
    arhha tænkte jeg det må den gl 250 prøve selvfølgelig i en anden målestok
    så til en tankfuld 60 lit kommer jeg 300 ml elf to takts olie med i og nu går den stille

    En dyse kan sagtens sige som en slap ventil så jeg ville prøve med olien...

    jeg siger :
    hvad har dysserne med olie at gøre??? kommer der ikke diesel igennem dem??
    du kommer altså 60liter diesel i den gamle dame, for derefter at hælde 300ml 2 takts olie i som er et blandingsmiddel,???
     
  7. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    olietryk er 1.5bar i tomgang
    omdr. lige under 500. mener jeg. er dog ikke sikker eller 600
    olie link : øv det kan jeg ikke men det er semi og koster 400 ca for 10 liter.
    cirka 5000 siden.
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeps 300 ml i diesel tanken
    det smører dine dyser mekanikeren vedr lastbilen fortalte at der kommet
    nogen nye eu normer på diesel olie der var nogen ting der skulle fjernes fra
    diesel en og det gjorde at den ikke smører dyserne ordentligt...

    Men prøv det.....
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Min ligger også på ca. 1,5 bar. Omdr. ligger på 7-800. Det syntes jeg tyder på at gennemstrømningen af olie rundt i motoren måske er fint nok.
    Men jeg bruger en helsyntetisk, 5W-40 olie.
    Jeg tænker: Jo bedre olie jo bedre smøring. Skal være tynd nok til at komme ud alle steder, også når den er kold.
    Jeg opfatter oliesnak således at det er utætte motorer med slup og slør der skal have tykkere olie for ikke at være utætte er æde olien - f.eks. en gammel Moris Minor fra 60´erne.

    Min MB bruger 1,5 liter på 10.000 km. Det er bedre end mange nye biler.

    Så: Brug 1/4 l totaksolie pr. tankfuld diesel, og skift olie om 2000 km til en 5W 40 helsyntetisk kvalitetsolie som f.eks. Castrol Magnatec.

    5W betyder at den er tynd når den er kold og derfor kommer hurtigt ud i krogene. 40 betyder at den ikke bliver for tynd når den bliver varm, og derfor stadig smører godt.

    Hvis skiftet til en bedre olie hjælper, kan du skære ned på totaksolien.

    Men olie er en forholdsvis lille udgift i forhold til diesel og andre driftsudgifter, så det er et dumt sted at spare.
    Du kan i øvrigt købe olie direkte hos Castrol til en del under butikspriserne.

    Men det er altså alt sammen mine personlige påstande. Jeg er ikke ekspert eller noget. Bare hvad jeg har oplevet.
     
  10. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Jeg kjenner til flere som har hatt tikking fra motor som har blitt borte ved å skifte olje til Mobil 1 helsyntetisk, den er også anbefalt av Mercedes.

    Er det konstant tikking, eller kun ved oppstart? Sistnevnte kan forårsakes av uoriginalt oljefilter uten tilbakeslagsventil.

    Som det nevnes her utgjør olje en liten del av bilhodet, og Biltema motorolje har jeg hørt for mange skrekkhistorier om til at jeg vil bruke det på "den sorte dame".
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Havde du fået renoveret eller skiftet dyser?
    Ud over det ville jeg ligge bliket på pumpe elementerne, de kunne godt være trætte og forsage tikken
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  13. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hmm...nu skriver jeg lige fra posen:) uden at det skal opfattes som et surt opstød:)))

    Smut skriver:
    Jeps 300 ml i diesel tanken
    det smører dine dyser mekanikeren vedr lastbilen fortalte at der kommet
    nogen nye eu normer på diesel olie der var nogen ting der skulle fjernes fra
    diesel en og det gjorde at den ikke smører dyserne ordentligt...


    Physixe undre sig:)

    At bruge 2takts olie som er smøremiddel,sammen med 60 liter diesel,som igen er et
    forbrændnings-middel/antændnings-middel
    som skulle bevirke at
    dysserne skulle holde op med at tikke,og hvordan kan dysser tikke?? mig bekendt åbner og lukker dysserner,
    de forårsager da ikke en tikke lyd. hvis de ikke fungere som de skal,og jeg kan heller ikke se, hvad den
    2takts olie skal smøre dysserne for, og skulle der være problemer med den diesel ifølge de nye eunormer,
    burde du så ikke hælde et tilsætningsstof i diesel'en, og ikke en 2 taktsOLIE, og betyder det så, at alle
    køre rundt med forkert diesel....

    jeg ville nok vælge at bruge mine penge på et produkt som dysserens!
    som en fornuftig løsning, der er vel en grund til at det hedder dysse'rens!
    Og hvis det ikke virker,så er der vel kun den sidste udvej, en renovering ell. udskiftning, til 600.-
    pr stk, for helt nye dysser incl moms og montering, eksembelvis hos Djaabo...,

    Littau er blevet spurgt til dysserne, om han har skiftet dem???
    der er noget der hedder,
    åbningstryk i dysserne, hvis det åbningstryk ikke er korrekt, hvor langt er man så kommet,der skal vel et
    stykke værktøj til for at indstille det åbningstryk!...men jeg har osse læst om en herinde, der siger at,
    det sagtens kan lade sig gøre, at skifte dem selv, så jeg gætter på han havde dette stykke værktøj...
    jeg har osse værktøjet til afmontering og påmontering, men ikke til at indstille åbningstrykket....


    jeg skyder lige i tågen her!
    Man må gå udfra at hans tikkeri kommer oppe fra,(læs tideligere indlæg), jeg var nok startet med,
    ventilfjeder,og ikke løfteren, eller har jeg misforstået noget, for der sidder da en ventilfjeder,
    som godt kunne gå hen og blive lidt *slap*, ville den så ikke osse være skyld i det man kalder for meget,
    spillerum, og derved forårsage det man høre som en tikken....????manglende eller forkert olie mkunne så,
    osse være årsagen til den tikken.



    Åsted skriver, at hans olie forbrug er 1.5 L pr 10000km....
    Det dælme meget når man tænker på den ikke skal bruge noget olie, et for højt olieforbrug, er tegn
    på dårlige olie-ringe/stempelringe/ventiler/styr....osv....er de ting iorden ville den heller
    ikke bruge olie, hvsi jeg nu stadigvæk arbejdede i kbh, og kørte i Åsted's bil, det ville blive til ca.
    60000km pr år...det ville betyde, at jeg skulle bruge udeover det normale olieskift, som jo er
    7.5liter+ 6x 1.5 liter, det bliver så til 9 liter ved ekxtra påfyldninger+ de 7.5= et årligt,
    olieforbrug på 16.5 liter olie, og så er der hardcorefolket som jo måske ville lave 2 gange olieskift,
    inden for de 60000km, hvis vi så lægger Åsteds ekstra 6x1.5 liter olie oveni, jamen dog så vi helt oppe
    i et årligt olieforbrug på 24liter olie......det da vist lige overkanten, medmindre man synes,
    det er skide sjovt at hive bundproppen af og på, :)))))
    jeg har ikke gået og fyldt olie på min egen 250D, og jeg har osse som mange andre gået og tjekket oliepinden,
    i ny og næ, og det samme gælder min gearkasse, der er heller ikke gået og fyldt olie på, i de lidt over 2år,
    jeg nåede at køre i den...ikke en gang har tomat kassen ikke ville gå i gear, eller vist tegn på brok, om
    det så skyldes at den har været renoveret inden jeg fik købt den, det kunne godt tænkes....men jeg
    ved det faktisk ikke,.....men de to ting var ihvertfald iorden på bilen,





    Men en kompressionstest ville nok ikke være af vejen I Åsted's tilfælde, den kunne nemlig vise om der
    er for lav kompression på en af cylinderne,eller flere. om han skal have skiftet olie/stempelring, ell. ventiler osv....
    jeg tror osse Djaabo kunne tilbyde såden en test....hvor lang tid det tager at lave en
    kompressionstest på en diesel har jeg ikke et godt bud på, men en benziner ville nok tage 1 til 3 timer...

    oliefiltret som mercefreaken beskriver, der er jeg heller ikke tilhænger af uoriginale filtre bare fordi,
    de er 30 kroner billigere, uoriginale filtre med dertil hørende færre lammeller, manglede tilbageslagsventil,
    dårligere flow....tjae....at riskere af få tilstoppet filter fordi jeg ikke har en anelse om hvorlang tid,
    jeg overhovedet, kan køre med det uoriginale filter, kunne godt betyde en ødelagt motor i længden....det betyder
    at skidtet ryger det forkerte sted hen,....


    At bruge olie som et rep. middel når det nu engang er produceret som et smøremiddel, er efter min bedste
    overbevisning ikke særligt smart, det bare min mening, at bruge olie til at tror det kan reparere nedslidt/
    slapt metal, der tror jeg bare jeg ville vælge at skifte det metal som ikke kan mere.....


    nå men det var bare min mening...)))
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lidt kort...

    Der er ingen smøreevne tilbage i moderne diesel.
    Enkelte bilproducenter leverer af samme årsag ikke dieselbiler til DK.

    Dyser kan godt tikke fx. hvis åbningstrykket er forkert, eller dysen er slidt op.
    Begge dele kan i yderste konsekvens få sprøjtebilledet til at ligne når en ko pisser.
    Dyserens hjælper ikke på ovennævnte.

    Renoverede dyser kan købes her.: http://www.monopoel.de/catalog/kca27s55 ... -p-36.html
    Jeg har selv handlet der af flere omgange (dog ikke dyser), og været fuldt tilfreds.

    Brugeren Casper herinde fra, har værktøj og ekspertise til at renovere de gamle til en attraktiv pris.

    Der er ingen ventilfjedre, da motoren har hydrauliske ventilløftere.

    1,5 Ltr pr 10.000 er ikke slemt.
    Mener enda at der ofte i instruktionsbøger er opgivet et forbrug på 1 Ltr pr 1000 km som værende normalt. :shock:
    Det er sikkert bare Åsted's olietyve der er blevet lidt hårde. No biggie.

    physixe... kører du 60.000km mellem hvert olieskifte ?
     
  15. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg køre ikke 60000km om året mere....men da jeg gjorde ja...så jeg skiftede 1 til 2 gange inden for hver 60000, det skal lige sige jeg kørte mere end det, da det private jo ikke er medregnet her ....
     
  16. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hvad er "olietyve" mere præcist for nogle dimser?
     
  17. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det er da noget af en påstand Guldsmeden kommer med da han skriver at der ingen ventilfjedre er, hvordan pokker lukker ventilen så om må jeg spørge.
    Den hydrauliske ventilløfter gør bare at der ikke skal justeres ventiler da den altid holder 0 afstand mellem løfter og ventilstamme ved hjælp af olietrykket.
    Og så er det hvis løfteren sætter sig fast pga. den er stoppet at kan der fremkomme tikken da den ikke kan "fjedre".
    Jeg har foriøvrigt selv haft kontakt med en SHELL tekniker omkring dieselolien, og der er rigtigt at der er fjernet nogle additiver, bla. en blødgører der får motoren til at gå blødere. Han nævnte også 2-taksolien som en mulighed til blødere motorgang, og det virker da også på min, og det er så selv fruen kan høre det.

    Erik

    Olietyve er nogle gummihætter der sidder omkring ventilstammen og forhindrer olien fra topstykket at drive ned i forb. kammer.
     
  18. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    okay... jeg vil nu skifte olie til mobile1 5-40. og jeg har givet den dyse rens. både en dyr og en billige. det sjove er at... jeg købte dyse rens i biltema. og det hjælp synes jeg. for nogen gange er det slemmere ind andre. jeg har skifte dyser fra en anden motor jeg har. men de kan jo være lige så dårlige.

    jeg prøver og hælde to-tak olie i dieselen. som anbefalet. og hvis det hjælpe må det jo være dyserne. har købt synthetic olie fra biltema. havde ikke læst det i skrev... :eek:

    og min har altser ventilfjedre. til oplysning.

    link til renovering virker ikk. :-?

    ham casper. er der nogen der kan hjælpe mig med kontakt til han. da det er en god ide og få den renoveret. de har kørt hvad de skulle :-D

    og den brugte olie inden jeg lavet olieskift. men den bruger ikke mer. underligt. men med de km den har kørt vil det være helt okay

    og de fleste biler jeg har haft har brugt 1l olie pr1000 km. og det er helt normalt. selv en helt ny transpoter tdi174 bruger 1liter på 1000km og det er longlift. koster en bondegård. vw siger det er meget normalt. så hvis hans bruger en liter på 15000km. vil jeg ikke brokke mig :-D


    med 1000 tak for hjælpen... det er fandme iorden. super forum :mrgreen:
     
  19. littau

    littau New Member

    Joined:
    21 Februar 2010
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 c220 cdi
    Km:
    505
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hov olie skift. går jeg ved 10-15000. da den får lov til og lave noget...
     
  20. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jae...det var så det jeg ville hen til, olie skal nemlig ikke derned, for så vil det nemlig blive brændt af, og derved opstår det højere olieforbrug.......og ifølge mercedes skal olie forbruget helst være nul.......og min opfattelse er osse , de ikke bygger biler, med det formål at man skal gå og fylde olie på, det ikke logisk for mig, ihvertfald....og så vil der osse opstå sod og koksaflejringer i større omfang end det normalt ville være med nye olieringe/stempelringe, for det kunne godt tyde på at Åsteds olie ryger ned i forbrændingskammeret....og forsætter man så med at køre i den tro, at det er ok med så højt et forbrug, så kunne det godt komme til at koste dyrt i den sidste ende, og det med 2taktsolien, der skal jeg da ikke sige din frue imod :lol: :lol: men hvor tit går man lige rundt og spekulere, på at få skiftet sine olietyve, der simpeeltthen en årsag til det olieforbrug, og jeg sammenligner jo osse lidt med de biler,jeg selv har haft, og den eneste, bil jeg har haft problemer med, hvad olieforbrug angår, opel vectra 16v 1997 model,,,,,,den brugte dælme meget olie på et md.....ca 3L pr md..... og det blev jeg ret træt af...ned på værksted, nye olietyve /ringe...og så forsvandt det forbrug af olie igen.....så fik jeg et andet problem....og så var den solgt..... :lol: :lol: :lol: .....

    så jeg forholder mig jo til at der en grund til det høje olieforbrug....men der åbentbart forskellige og delte meniger med det. heldigvis for det..... :lol: og så fik littau jo osse noget at læse om.... :lol:
     

Del denne side