Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp til klimaanlæg

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Bor, 21 November 2009.

  1. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hejsa!

    Jeg er helt ny herinde og synes allerede rigtig godt om stemningen og vejledningen. Det resulterede i, at jeg to dage efter at have oprettet min første tråd, købte en 230E 4d. Den skal nok få en tråd med billeder, forklaring og mangler (så I kan hjælpe igen).

    Mit første spørgsmål går på kølingen. Jeg kan forstå at det vil være fornuftigt at få et service med påfyldning når bilen er fra 1985, så det vil jeg naturligvis gøre. Men der er stadig noget som undrer mig. Der er flere tråde om debatten mellem klima og aircon, hvor jeg mener at have forstået pointen - klima er win! Jeg refererer til følgende tråd:

    http://www.124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=74&t=1115

    Typen er følgende:

    1. Konstant drift/affugter (knap inde = On = rødt lys i knappen)
    (symbolet er en firkant med 2 bølgede lodretter streger)

    2. Normal indstilling/klima anlæg (knap inde = On = rødt lys i knappen)
    (symbolet er et is krystal)

    3. EC (knap inde = Aircon Off = rødt lys i knappen)
    (symbolet er bare bogstaverne EC)

    4. Luftcirkulation/recirkulering knap sidder ved siden af katastrofe blink.
    (symbolet er en cirkel dannet af 3 pile)

    Mine spørgsmål er:

    1. EC = On, betyder det virkelig at køling er slået helt fra? Ikke bare at systemet ikke reagerer så hurtigt?

    2. Jeg kan slukke for alle knapper (ved at trykke en af knapperne halvt ind), så er systemet vil bare Off?

    3. Hvis jeg trykker på [|S|S|] knappen (1) og fyrer helt op, tager et 2-3 min før luften er kold som udenfor. Der er noget galt ikke?

    4. Min i den ene side og Max i den anden => Varmt i begge sider. Hvad kan det skyldes?

    5. Hvor kold kan den blive? 18 grader? Så er det jo svært at mærke om luften skal være koldere end udenfor. Så kan jeg kun teste i en opvarmet garage.

    6. Jeg er nybegynder. Kan jeg på nogen måde teste om diverse klimamekanik virker i motorrummet?

    Tusinde tak!
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Spm 4.Du skal kunne regulere temp i begge sider uafh af hinanden...
    Defekt douventil eller måsker ir i stikket til denne,eller sikringen til dem,de skal klikke når du drejer på temp hjul i kabinen(mener jeg),fabriksny ventil koster 130 euro i De
    Iøvrigt ved jeg ikke med sikkerhed om der sidder en douventil når du har klima eller om det kun er en monoventil(jeg har ikke selv ec nemlig)
    [​IMG]
     
  3. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det lyder pebberet. Jeg skal have tjekket freonniveauet snart, så håber jeg han også kan fixe det du nævner. Jeg er nemlig helt tabt! :-?
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg kunne sagtens lægge al den info op omk funktions test,temp tabeller osv..Jeg tror bare det vil forvirre dig mere end det gavner,iøvrigt er det også på tysk..
     
  5. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej.

    Kan da lige tilføje at også biler med klima har duoventil. Jeg ved dog ikke om det er alle modeller, men min har.

    Hilsen Orion.
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Monoventil sidder på klima sytemet med et temp hjul,fandt jeg lige ud af..
    [​IMG]
     
  7. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fik også instruktionsbogen med, men det er for mange år siden jeg har haft tysk!

    Jeg synes dog stadigvæk det er mærkeligt at begge indtag giver varm luft hvis det ene hjul står på 18 grader. Burde det ikke bare smide luft ind udefra, altså på 10 grader? Synes også der var noget galt med følerne, men nu virker det til at det fungerer hvis man ikke piller for meget. Nu står den bare på 20 grader hele tiden.

    Forresten har jeg følgende klima:

    http://www.124forum.dk/w124/files/download/file.php?id=482

    (Dog står der MIN på mit og ikke den lille prik)
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis vi ser bort fra dit ec anlæg..
    Så SKAL du kunne styre varmen i kanalerne uafh af hinanden,altså koldt i venstre og varmt i den anden..
    Iøvrigt mener jeg også midterdyssen har noget at sige i dit klima anlæg..
     
  9. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg må teste det i morgen på vejen til arbejde, 18 grader og MAX. Er desværre overbevist om at den ikke kan adskille varmen fra kulden (ikke med AC On).

    Desuden er midterdysserne kun til frisk luft på en W124 har jeg ladet mig fortælle.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    Jeg svare lige på dine spørgsmål.

    Du har det jeg kalder 1 generation af det halvautomatiske klima anlæg hvor det er med tryk knapper.
    2 generation kom i 90 og havde touch knapper i stedet for tryk knaper.

    Nå men her til dine spørgsmål:

    1. EC = On, betyder det virkelig at køling er slået helt fra? Ikke bare at systemet ikke reagerer så hurtigt?

    Ja når du aktivere EC (Economic) så den røde lampe lyser, så er dit klima slået helt fra og du kan således kun benøtte dig af varme funktionen som var den uden A/C

    2. Jeg kan slukke for alle knapper (ved at trykke en af knapperne halvt ind), så er systemet vil bare Off?

    Det er faktisk ikke meningen og det var bla. grunden til 2 gen. kom.
    Det der sker når du trykker en af dem halvt ind, så husker den blot den sidste funktion der var i kraft.
    Men det er ikke en egentlig finktion eller korrekt brug af systemmet.

    3. Hvis jeg trykker på [|S|S|] knappen (1) og fyrer helt op, tager et 2-3 min før luften er kold som udenfor. Der er noget galt ikke?

    Nej det er ikke helt unormalt, da bilen starter op med at dine duo ventiler altid er helt åbne og dermed lukker al varme ind (de skal have strøm for at lukke og dermed lave kold luft) uden strøm åbner de maks, dette er dog kun de 3-5 første sek. men dit køleanlæg skal jo lige starte kølekompressoren op og op i omdrejninger før det kan producere koldt luft til dig, men jo 2-3 min. er måske lige i overkanten (få tjekket dit kølemidel nivaue)

    4. Min i den ene side og Max i den anden => Varmt i begge sider. Hvad kan det skyldes?

    Det kan både skyldes en deffekt temperatur føler, men det kan også betyde at din ene duo ventil har sat sig hvilket de faktisk har lidt ry for at gøre, men det kan også betyde dårlig forbindelse til din duo ventil, ud og ryk lidt i stikket.

    5. Hvor kold kan den blive? 18 grader? Så er det jo svært at mærke om luften skal være koldere end udenfor. Så kan jeg kun teste i en opvarmet garage.

    Tja den slår vist fra hvis du kommer under frysepunktet da den så vil fryse til hvis den prøver at lave det koldere.
    Men du burde måle dig frem til det med et termometer., men ja har du mulighed for at køre et varmt sted hen så prøv det. Husk dog lige at det med opstartet bil i lukket garage det kan have dødelig udgang cute

    6. Jeg er nybegynder. Kan jeg på nogen måde teste om diverse klimamekanik virker i motorrummet?

    Jo selvfølgelig :mrgreen: du kan enten sætte en af mine testere på den 8) eller også kan du da starte med at kikke på kølekompressorens koblingshjul om det går i indgreb når du aktivere din knap (1) så skal du kunne se på den nederste remskive i bilens venstre side i højde med bunden af køleren at den midterste del inde i remskiven begynder at dreje med rundt når det slåes til. Du kan også høre det, men så skal du stå derude mens en anden trykker på knappen.
    Hvis ikke der er væske nok på systemmet så vil den ikke starte til din orientering.

    Jeg kan sagtens lave en test for dig hvis du ønsker det :gr8:
     
  11. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kære Brabus,

    Tusinde tak for din yderst omstændige hjælp. Jeg har i mellemtiden fået lavet en masse ting på bilen (desværre) og fået konstateret at der ikke er mere freon på anlægget, men at kompressoren fungerer. Det skulle dog ikke være helt billigt at få det fyldt op igen. Har faktisk ikke fået undersøgt om affugteren virker, det må komme når der er mere guld i kisten!

    Tak igen!
     

Del denne side