Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp til forhjulsleje

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af sommer124, 28 Oktober 2011.

  1. sommer124

    sommer124 New Member

    Joined:
    28 April 2009
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vrønding
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 220cdi
    Km:
    440000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Polo GT
    Bil nr. 2 Km:
    112475
    Bil nr. 2 Årgang:
    1983
    Hvordan får man det inderste hjulsleje ind på plads...?
     

    Attached Files:

  2. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    med den gamle lejering..
    bank stille og roligt på den gamle..når du holder den op imod det nye leje..
    skil det gamle leje af..

    Mvh Michael.
     
  3. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej den lejering på dit billede skal af da det vist er en del af det gamle leje 8)
    jeg gør som følger- afmonter navet, har du gjort , fjern gammelt fedt , og de koniske lejeringe kan bankes forsigtigt ud med en dorn, husk rengøring,

    det bagerste monteres i omvendt rækkefølge , først lejering bankes FORSIGTIGT i , må ikke tilte, brug en passende top at slå på , så selve rullelejet når det er smurt godt ind i kuglelejefedt, og til sidst pakdåsen, 8)

    det yderste er samme fremgangsmåde , først den koniske lejering der bankes på plads i navet, monter navet på spindelen , smør lejet og skub lejet ind over spindelen , skru klemmen ind til der kun er næsten ingen slør tilbage og stram umbracoen, der skal være en anelse slør , ellers kan lejerne brænde fast på spindelen , og det kan betyde tab af hjul rules .

    Der er sikkert andre måder at gøre det på men sådan gør jeg og det virker.MVH.
     
  4. sommer124

    sommer124 New Member

    Joined:
    28 April 2009
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vrønding
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w202 220cdi
    Km:
    440000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Polo GT
    Bil nr. 2 Km:
    112475
    Bil nr. 2 Årgang:
    1983
    Ja så gav det jo mening... :oops:
    Takker for hjælpen.. 8) 8)
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Mht. Justering: Jeg gør det helst med en stålfælg på bilen, og når jeg så ellers har gjort som Mirakelsmeden så tydeligt beskriver, smider jeg lige en stålfælg på justere til jeg mærker lidt modstand, drejer lidt med hjulet, og løsner max en 1/4 omgang på bolten(klemmen) . Fordelen ved stålfælgen er at man kan mærke hvornår sløret er væk, og samtidigt giver det mulighed for at justere mens hjulet sidder på, det kan man ikke med alufælge på, de fylder for meget...Men som Mirakelsmeden skriver, så skal de lige løsnes lidt når de er spændt.
     
  6. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg snakkede med en som var mekaniker ved MB,han sagde at man skal spænde møtrikket fast i første omgang og derefter løsner man en halve omgang og spænder indtil man kan mærker lidt modstand,han mente at der må overhoved ikke være slør ,selv om jeg havde altid fået at vide at der ikke gør noget med lidt slør.
     

Del denne side