Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp til at forstå ABS system 230TE 1988

Emne i 'Bremser' startet af icepirat, 21 November 2016.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej alle,
    Så er den gal igen med mit ABS, ikke sådan at bilen ikke bremser for det gør den, endda meget fint.
    Nej, problemet er at ABS lampen (igen) er begyndt at leve sit eget liv, lampen tænder helt vilkårligt, det kan være efter få minutters kørsel, eller slet ikke, der er med andre ord ingen "system" i det.
    Mit spørgsmål er:
    Kan nogen forklare hvordan ABS virker, ikke i detaljer men f.eks. med en illustration, (pædagogisk) forklaring etc.
    Jeg er f.eks. i tvivle om systemet er rent mekanisk eller om der er noget elektronisk involveret i det.
    Kan der være noget med sikringer, vacum osv?
    Som sagt så er problemet ikke kæmpestort, mere et irritations moment.
    På forhånd tak for al hjælp.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Jeg havde tidligere en ABS lampe i min w201 der begyndte at lyse engang imellem. Men problemet var dårligt batteri! Dejligt nemt men ellers også dit ovp relæ. Hvad med dine ABS sensor ved calibrene? Er det lang tid siden de er blevet skiftet?
     
  3. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej

    Tror ikke du slipper for den tur ind til dit ovp relæ, som vi snakkede om før i dag :)
     
  4. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej mb230,
    Tak for svar, jeg var lige ved at tro at ingen gad svare :)
    Mit batteri er spritnyt (mindre end 1 år) og fin kvalitet (exide), generator skiftet næsten samtidig så jeg tror ikke på at batteriet skulle være problemet.
    Jeg kunne godt have OVP relæet mistænkt idet problemet "vist nok" opstod efter jeg byttede rundt på et af mine OVP relæer, så jeg skal nok have kigget på det i morgen.
    ABS sensorer er tjekket flere gange og der er ikke noget at komme efter, de (1 eller begge) kan naturligvis være defekte. Jeg har som nævnt flere gange tjekket dem og ligeledes haft navet af og renset tandkranse for rust og andet snask, ikke fordi der var noget men så var det gjort.
    Nu må du ikke misforstå mig, jeg er glad for svaret men havde håbet på nogle oplysninger om systemet som nævnt i mit indlæg, men det kommer måske ;-)
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  5. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej igen,
    Nå du vil altså have at jeg bevæger mig ud i kulden og brækker håndledet for at komme ind til relæet :)
    Ok, så må jeg hellere til det i morgen.
    Har du monteret vacumpumpen?
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  6. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Det tror jeg du må :)

    Den er monteret, jeg har skrevet på det gamle indlæg, kig derind. Det er mere så vi ikke overplaster dette ABS indlæg med centrallås problemer :angel:
     
  7. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Der er jo 20% rabat ved Gøerløse i dag, så vil jeg da købe et nyt så at du er sikker på at fejlen ikke ligger i et ældre ovp relæ.
    Men ang systemet i teorien Hvordan det virker håber jeg da at der er et klog hoved der vil forklare
     
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Der er lidt på Mercedessource's kanal på Youtube at kigge på, vedr. det gamle ABS...



    Og ellers har jeg vedhæftet et link til Mitchell's ABS-fejlfindingsdokument (post nr. 3) - en dejlig rar beskrivelse og fejlfinding af systemet. Jeg tror ikke, hverken beskrivelse og fejlfinding af systemet kan pensles mere ud, end den dejlige vejledning... http://mbworld.org/forums/e-class-w124/518607-e320-w124-abs-light-stays.html :)

    Jeg ved ikke om der er copyright på det dokument, så jeg tør ikke vedhæfte det direkte! Men ellers BURDE det ligge som en sticky, eller i et dokumentbibliotek på en eller anden måde.

    Mit har aldrig fejlet noget, så jeg kan ikke hjælpe mere i den afdeling, desværre! Men hvis jeg skulle undersøge noget, så ville det nok være spændingsforsyningen, når den opfører sig sådan. Evt. kan et voltmeter med min/max hukommelse kobles på, og køre en tur. Så kan man da udelukke dette...
     
    Sidst redigeret: 25 November 2016
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Lyser lampen kun når bilen er i fart, eller kan den også finde på at tænde når bilen holder stille?
     
  10. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej djabo,
    Den begynder først at lyse efter nogen kørsel men det er ikke altid det sker, som oftest skal jeg køre 5 - 10 minutter, andre gange lyser lampen næsten med det samme men aldrig når jeg holder stille..
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så kan det være følgende fejl:

    ABS ring ved et af forhjulene.
    Ledning til ABS føler foran.
    Metal spåner på ABS føler for eller bag.
    Dårlig ABS pumpe (En sjælden fejl!)

    Føler og abs ring måles med et osciliscope for at se P/P spændingen, samt for at se se om sinus kurven er jævn.
     
  12. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Systemet aktiveres først ved kørsel, og over en vis hastighed. Så det er derfor at man allerede kan fejlsøge ud fra dette via lampen, som Djaabo indirekte henviser til.
     
    Sidst redigeret: 25 November 2016
  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    "Den begynder først at lyse efter nogen kørsel men det er ikke altid det sker, som oftest skal jeg køre 5 - 10 minutter, andre gange lyser lampen næsten med det samme men aldrig når jeg holder stille.."

    prøv at rens sensor på monterings bolt og anlægs flade (set i video minut 8,36 til 8,40) den trækker stel gennem dem
    Chr

     
  14. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har nu skiftet OVP relæet men det ændrede intet.
    I morgen vil jeg tjekke og evt. skifte føler/kabel da jeg kunne mistænke dette for at være synderen.
    Samtidig vil jeg, som foreslået af flychr rense anlægsfladerne for at sikre stelforbindelse.
    Når jeg er ved det vil jeg naturligvis lige kigge på følerhovedet, jeg har tidlige, for 2 år siden fundet at den ene føler var fuld af "spåner"
     
  15. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hvilken effekt havde det på dit startsproblem?
     
  16. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Det gjorde ingen forskel og i øvrigt er starten ikke det store problem, bare lidt længe om at starte.
     
  17. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Husker du har skrevet flere opslag omkring det her ABS problem - nu må du hellere få pengene op af lommen og få det fikset! :)

    Hvis navene/kransene ellers ikke er røde og intakte - så spar dig for yderligere frustration og køb to nye følere også virker det igen. Evt. brugte fra Gørløse hvis du føler dig lidt nærrig :) Der er garanti på dem og de kommer højst sandsynligt fra en lav-kilometers bil.

    Held og lykke med det!
     
  18. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Ja, du har ret, jeg har tidligere skrevet om dette problem, når jeg ikke har skrevet om det i meget lang tid skyldes det at problemet var løst, lige indtil nu hvor det er dukket op igen, og du ved "If it ain't broke, don't fix it

    Snøft, jeg er en fattig pensionist ;ill, nåe spøg til side, jeg er naturligvis interesseret i at få dette problem løst men helst uden det skal koste en bondegård.

    Jeg har søgt på Gørløse men ikke fundet disse følere, så kiggede jeg ude på nettet, milde moses, mellem 900 - 1.000 for et en føler, ikke her.

    Men jeg har nogle følere liggende, om de virker vil tiden vise, hvis ikke må jeg have fat i Gørløse.

    Tandkranse har været tjekket et par gange og i begge tilfælde var de uden rust eller andet.

    Og nej, jeg er ikke nærig, bare sparsommelig :llo

    Men tak for indlægget.
     
  19. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hmmm der er noget jeg ikke helt forstår, tilbage i august, havde du problemer med at din bil var længe om at starte og at den kørte op og ned i omdrejninger, der bliver forslået et nyt ovp relæ, du skriver så at du har monteret et nyt ovp relæ. Nu skriver du så at du igen har monteret et nyt ovp relæ, det bliver da dyrt i relæer, hvis det er brugte relæer er det vel svært at vide om de virker. Hjalp det på dine omdrejnings problemer.
     
  20. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Før du begynder at investere i nye følere, så prøv at teste dem efter PDF'en i det link, jeg lagde op. Den beskriver:

    Testing Internal Resistance Of Speed Sensor

    * Front Wheel 1100-2300 ohms.

    * Rear Differential 600-1600 ohms.

    Eller teste for kortslutning til stel i ledningerne, og trække lidt i dem samtidig...

    Og ja, det er godt at være sparsommelig og tænke sig om på de biler her. :) Ellers kan man hurtigt købe sig fattig i dele. Det er dog absolut ikke den dyreste bil at arbejde på - jeg har haft MEGET værre (f.eks. 1300,- for et firkantet frontblink-glas til en Mazda, som målte ca. 60x20 mm :eek:). Og på et tidspunkt vokser dit problem sig fra et irritations-moment, til et decideret problem. For hvis ABS'en ikke virker til syn, bliver den ikke synet. Så det er bare med at finde fejlen.

    For lige at samle en komplet vejledning i denne tråd omkring ABS på en W124, så vedlægger jeg lige denne.

    http://www.pelicanparts.com/techart...lacement/71-BRAKES-ABS_Sensor_Replacement.htm
     
    Sidst redigeret: 29 November 2016

Del denne side