Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

hjælp min bil siger gonk! fra undervognen

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af 2sim, 3 Marts 2012.

  1. 2sim

    2sim New Member

    Joined:
    3 Marts 2012
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    336000
    Årgang:
    1992222
    Bil nr. 2 Km:
    0
    når jeg kører siger den gonk nogle gange når jeg accelere.. men problemet er når jeg drejer så siger den det meget! tror det er stød dæmperne for det ligner den er faldet helt ned foran... og den skraber også på nogle gange foran

    ved ikke hvordan jeg skal forklare det helt men håber i stiller mig spørgsmål så jeg kan uddybe det noget mere :D


    tak på forhånd ;-)
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej velkommen til, faldet ned :?: det kan støddæmperen ikke, men er forenden af bilen faldet ned i den ene side, eller begge sider er det temmelig sikkert det er omkring fjeder- fjederskål , det er tosset, hvad og hvor skraber det på :?: er det skærmkant, ved fuldt ratudslag , eller inderskærm ? mvh.
     
  3. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Enig.

    Kig på dine fjedre + skål. Der er nogle der kører i årevis med knækkede fjedre uden at vide de er knækkede. Du er måske en af dem hvor den ikke bare er knækket i den nederste vinding men højere oppe. Det kan nok være pænt skidt at køre rundt med. Men ned og kig. Med fuldt ratudslag kan man se en del.

    For god ordens skyld - Hvis du skal skifte fjedre er der RIGTIG MEGEN FORNUFT i at skaffe / låne det specielle MB-fjederværktøj. Alt andet er livsfarligt.

    http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... /KA-7308K/
     

    Attached Files:

  4. originalW124

    originalW124 New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    400000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lyden af klonk kunne lyde som en knækket fjeder.
    Skiftede selv en fjeder i lørdags.
    Med org. værktøj som det fra autoimport.
    Selv med det værktøj er det en meget spændende operation :shock: .

    Har talt med flere mekanikere der udføre den med nogen ærefrygt.

    Jeg tror jeg få en mek. til at skiften den næste gang.
     
  5. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Hvis det er en fjeder, så brug værktøjet vist i ovenfor...... alm. fjederspænder på en w124 er sku for farligt.
    En kollega skiftede en fjeder på en c180 på 14 min med det værktøj. . . . den anden prøvede han uden, det tog ham meget meget længere tid. :D
     
  6. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Hvis du ikke selv kan skifte det, så prøv http://www.jtcmb.dk/ i Greve.

    Meget flink ung mand, der er sikkert kan give en fornuftig pris og er ret erfaren med w124.
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan også være krængningsstabilisatorens ophæng der er knækket.

    Symphtomer er at bilen kan dykke lidt ved det knækket ophæng, der gives merkant metaliske lyde ved bestemte køremønstre og bilen kan sejle mere med forenden når man køre ud af sving eller vindstød på motorvejskørsel.
     
  8. Pelle

    Pelle New Member

    Joined:
    24 August 2011
    Indlæg:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124, 230E
    Km:
    474000
    Årgang:
    1987
    Nu er det nok et dumt spørgsmål - men hvorfor er det så farligt netop at skifte fjedre? Hvad kan der ske? Og hvorfor kun (eller især) på en w124?
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Fordi at fjederen er presset sammen og holder på en masse energi. jeg kan sige så meget at jeg har set en fjederspænder knække og fjederen fløj ca 10 m gennem luften og ramt en betonvæg som slog revner :eek:

    Hvis man bliver ramt at den den i hovet er der meget lille sansynlighed for at overleve :oh:
     
  10. R3kord

    R3kord Member

    Joined:
    18 Februar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Udkantsdanmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 208
    Km:
    28700
    Årgang:
    2018
    Man kan godt skifte fjederen med en kraftig gevindstang + 2 tandhjul fra en knallert. Men det bliver aldrig helt godt.

    Siden har jeg købt det rigtige værktøj for kr. 1.100,- inkl. levering fra Tyskland, det er næsten magen til det fra Gørløse, men noget billigere.

    Hilsen Poul
     
  11. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    De alm. fjederspændere går fint på en kadet på 900kg, men fjedrene på en MB der kan have en totalvægt på over 2 tons er en anden sag. Det gælder self. også andre tunge biler. Problemet er ofte at det alm. fjederværktøj ikke er bygget til så kraftige lange fjedre og det kan være svært at få plads til dem da de sidder udvendigt på fjederen. Dem der er vist her, er skiver der sættes ind og så en gennem gående kraftig gevindstang inde i fjederen.
    Jeg skiftede mine forreste fjedre på min w107 og måtte bruge 2 sæt af de alm. fjedre værktøj .. . . det gør jeg aldig igen!!! Bag fjedre opgav jeg med det samme, der var kun plads til det rigtige værktøj.
    Jeg har også hørt mange skræk historier om løsslupne fjedre og den skade de forvoldte.
     
  12. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hov der må jeg lige korrigere.

    Bagfjedre på en stationcar som min skiftes uden fjederspændeværktøj.

    Man løsner bare den ene bærearm, så vipper det hele ned, og så kan fjederen tages ud.
    Og den nye ligeså let sættes i.

    Det så jeg selv mekanikeren gøre :eek:
    Troede også at nu skulle vi til et større show.
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    På w124 og andre modeller kan man tage bag fjederen med at vippe bærearmen ned. Men der er stor forskel på dem!!

    Hvis bilen står i sin oprindelige højde, så er der altså tryk på de bærearme, så meget at selv en 300Kg gearkasse løfter ikke kunne få dem på plads. Har fået en 500Kg gearkasseløfter nu og den kan så godt..

    Men min pointe er at der er altså tryk på sådan en fjeder og man skal vide hvad man har med at gøre inden man kaster sig ud i disse opgaver 8)
     
  14. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja, det vil jeg tro man skal.

    Min var på lift, da mekanikeren tog fjederen ud.

    Så ikke hvor meget tryk der skulle til for at få bærearmen på plads igen.
     
  15. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    vi kørte engang en bil op på liften.. så hjulene var fra jorden.
    jeg gik rundt med luftnøglen for at pille hjul af bilen.
    havde lige taget de 2 forreste af bilen.. og stod ved bagenden af bilen.. da der lød et MEGET stort brag.. !!!
    og meget kort tid efter lugtede der af LORT !!!!!!! :shock:

    det var en forfjeder på en 124'er som var knækket i bunden.. og var smuttet af bilen.. havde banket døren op som var foran bilen, ind til vores wc... og havde smadret lokummet derinde i 8-10 dele !!!!!!! og havde lavet mærker i 2 af vægene derinde.. !!!!!!!!
    bare TANKEN om at man kunne ha stået i vejen for den fjeder... !!!! så var chancen sku for at man var lavet om til lirekasse mand sku nok stor !!

    så DERFOR brug det nødvendige værktøj.. og det tar UNDER 15 min. at skifte en forfjeder med det !!!!!

    Michael.
     
  16. 2sim

    2sim New Member

    Joined:
    3 Marts 2012
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    336000
    Årgang:
    1992222
    Bil nr. 2 Km:
    0
    tusind tusind tusind tak for de fede indslag drenge!!!! er fucking taknemlig over at i gider at svare så seriøst !!!!!

    men vis der nogle der kender en god billig mekaniker så må i gerne sige til da jtc ligger lidt for langt væk :D

    men tusind tak drenge :D
     
  17. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    hvis du syns JTC ligger for langt væk.. så er du da velkommen her..
    jeg bor midt i Vendsyssel !!! hehe

    Michael. bluestar
     
  18. 2sim

    2sim New Member

    Joined:
    3 Marts 2012
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    336000
    Årgang:
    1992222
    Bil nr. 2 Km:
    0
    troede greve lå langt væk :D men er selfølgelig åben for flere mekanikkere med gode tilbud....
    har en masse små der også skal laves nemlig...

    men ringer nok til jtc i løbet af den her uge :)

    tusind tak endnu gang :D blæst forum for mercer lovers !
     
  19. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    JTC har et rigtig godt ry herinde, eller er der noget der hedder Reimers Autoservice Sydmarken 35 2860 Søborg, tlf 44441661.

    Jeg kender ham ikke, men mødte ham i går hos Mercedes i Herlev. Han fortalte at han har været hos Bohnsted-Petersen og derefter Einer Hessel siden '72. Nu har han eget værksted.
    Jeg kender intet til timeløn eller andet, end han virkede flink og der står Mercedes specialisten, Aut. Mat. gearkasser, undervognsbehandling, mekanisk og pladearbejde på hans visitkort.
     
  20. 2sim

    2sim New Member

    Joined:
    3 Marts 2012
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    336000
    Årgang:
    1992222
    Bil nr. 2 Km:
    0
    helt sikkert tak for hjælpen :D
     

Del denne side