Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hastighed vs. omdrejningstal på 230TE

Emne i 'Bagtøj' startet af tegnuj, 15 Februar 2010.

  1. tegnuj

    tegnuj New Member

    Joined:
    16 November 2009
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    260000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej,

    Min kone har siden december været den glade ejer af et fint eksemplar af en 230TE fra ´89. Den er udstyret med 4-trins automatgearkasse.

    Jeg har undret mig over, at den går så relativt mange omdrejninger for en given hastighed. Ved 120 km/t snurrer den 3700 omdr/min - kan det være rigtigt, eller sidder der et forkert bagtøj på bilen? Hjul/dæk er de korrekte størrelser. Hvis tophastigheden på opgivne 188 km/t skal nåes, svarer det til 5800 omdr/min, 700 over max effekt. Jeg har søgt på nettet for at finde tal for hastighed i topgear ved 1000omdr, men uden held. På forhånd tak for hjælpen.

    Mvh / Torben
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kunne det hjælpe med en tabel over hvilken hastighed gearkassen skifter gear ved???
     
  3. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej
    jeg ved ikke om det kunne hjælpe dig og kigge i tekniske data som er ude til højre
    kan se at en 230 kører med samme gearing uanset om den er manuel ell automat.
    men prøv og kig den igennem
    den yder sine heste ved 5100 omdr.
    måske det hjalp måske ikke :(
     
  4. UlrikM

    UlrikM Member

    Joined:
    11 November 2009
    Indlæg:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    370000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Kawasaki ZX10
    Bil nr. 2 Km:
    44000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    der findes mange forskellige opbygninger af drivlinjen på mercedes, kommer helt an på hvordan de er bestilt og til hva f.eks.om det er til taxi , osv...
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Det har været oppe før ! Konen har en magen til og den går det samme !
    Tror det er fordi den skal kunne køre op af Kassel bakker unden at geare ned ... med Camping vogn på :eek:
    Men er enig i at den går for mange om! Har man ikke camping vogn og 5 personer i virker det lift synd med alle de
    o/m 5-800 mindre havede ikke gjort noget til daglig!(støj/ benzin økonomi )
    Mener sedanen har lidt højre gearing!
    Chr
     
  6. tegnuj

    tegnuj New Member

    Joined:
    16 November 2009
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    260000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Chr og I andre,

    Tak for svarene, det er åbenbart bare sådan :-( En tur til sydeuropa bliver sgu dyr i benz, og temmelig støjende med 5000 omdr. hele vejen. Overraskende, at en tysk bil er lavet sådan, kunne forstå, hvis det var en Fiat. Nå, men den er jo fed nok på så mange andre punkter.

    /Torben
     
  7. FreCar

    FreCar New Member

    Joined:
    4 Maj 2007
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har altid selv syntes, dette er den helt store mangel ved ældre mercere i en moderne kontekst. Jeg gik selv specifikt efter en med manuel 5 gearkasse, da de høje omdrejninger på motorvej, var ved at drive mig til vanvid. Som du siger, er bilen jo ellers fed på så mange andre områder.

    Mærkværdigvis mener jeg samtidige BMW'er med automatkasse er ret højt gearet, hvilket egentligt er lidt pudsigt.
     
  8. UlrikM

    UlrikM Member

    Joined:
    11 November 2009
    Indlæg:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    370000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Kawasaki ZX10
    Bil nr. 2 Km:
    44000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    [/quote]

    det er også rigtigt, mine forældre havde en bmw 325 TDS med automat gear, den skiftede først op i 5. ved omkring 110 km/t og så gik den med 1700 omdr. , den høje gearing gjorde så også at når den kørte på motorvej, så kørte den, ja man tror sgu det er løgn, mellem 17 - 19 km/l men stadig med et jævnt godt tempo , det kommer en mercer sgu ALDRIG op på, om så det er i tomgang ned af kasselbakker... :lol:
     
  9. FreCar

    FreCar New Member

    Joined:
    4 Maj 2007
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    det er også rigtigt, mine forældre havde en bmw 325 TDS med automat gear, den skiftede først op i 5. ved omkring 110 km/t og så gik den med 1700 omdr. , den høje gearing gjorde så også at når den kørte på motorvej, så kørte den, ja man tror sgu det er løgn, mellem 17 - 19 km/l men stadig med et jævnt godt tempo , det kommer en mercer sgu ALDRIG op på, om så det er i tomgang ned af kasselbakker... :lol:[/quote]

    Nu er det self. lidt unfair at sammenligne med en diesel. Mønsteret jeg har iagtaget har været, at Mercerne har kørt med gearing 1:1 i topgear og BMW'erne 0,73-0,81:1 med nogenlunde sammenlignelige differentialer.

    Mener min W123 5-gears hed 0,82:1 i 5. gear med et 3,54 diff. Men det er sagt efter hukommelsen.
     

Del denne side