Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gummi knirkelyd når jeg drejer

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af skeffen, 24 August 2007.

  1. skeffen

    skeffen New Member

    Joined:
    23 August 2007
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej med jer!

    Jeg får en lyd sådan ligesom noget gummi der støder på noget når jeg drejer. Jeg tror lyden kommer fra venstre forhjul (hvor jeg lige har fået skiftet en styrekugle hos en mekaniker). Nogle der har en ide om hvad det kan være ?
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Skynd dig at kontrollere din forfjeder !!!!

    Det er nemlig almindeligt forekommende at fjedrene knækker helt nede ved bærearmen.
    Jeg vil faktisk gætte på at mindst 5-10 % af forummets medlemmer, kører rundt med mindst een knækket fjeder - uden at de ved af det. :shock:
    Normalt er det helt udramatisk, og opdages først i forbindelse med et syn. Men indimellem kan fjederen gå på dækket, og det KAN være det du er ude for.
    Når dette sker, er det fordi at fjederen er drejet helt ud af sit leje, og så er der overhængende fare for at den "popper"
     
  3. skeffen

    skeffen New Member

    Joined:
    23 August 2007
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Okay.. tak for svaret. hvordan får jeg checket det ?
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du drejer hjulet helt til den ene side og kigger ind.
    Fjederen skal stå nede i en kraftig rille, i bærearmen. (kan du se rillen står fjederen ikke nede i den) :)
    Ofte ligger den stump der er knækket af, stadig på sin oprindelige plads.
    Er det fjederen, eller stumpen der går på hjulet, er det let at se.
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har haft en tilsvarende lyd, det gik over da bærekuglen røg ud med det resultat, at hjulet flåede forskærm og kofanger og panel blev ødelagt da det ramte vejen :( Heldigvis kun med 40 km/t.
    Det skete kun 2 uger efter syn, men da bærekugler er meget sværre at tjekke på en 124'er havde synsmanden ikke set det.
    Jeg har netop skiftet bærekugler på min nuværende (ca 300.000 km) , da jeg fik lyden igen. Det viste sig at der var meget slør i begge kugler. Nu siger den intet.
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er sikkert din bærekugle der er ved at gå trægt, den skal skiftes snart (hvis det er den) få den skiftet hos mercedes, de har værktøjet til at skifte den uden at afmontere bærearmen, det er meget billigere.
     
  7. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    bærekugle??

    Er der nogen derved, hvad Mercedes skal have for at skifte bærekugler på en 124????
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej peter


    Bærekuglerne koster småpenge ca. 150 kr + moms pr. stk.

    tidsforbrug på værksted ca. 1½ time, hvis det er en der kan finde ud af det. Jeg ved at uffe fik skiftet en hos Mercedes i Holbæk, jeg tror det tog ½ time for èn.

    Men det var også en gammel 124 ræv der gjorde det :D
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej peter jag gav 732 kr med mons for at få skifte en bærekulde Hos Mercedes i holbæk
    den anden skifte jeg selv :)
     
  10. skeffen

    skeffen New Member

    Joined:
    23 August 2007
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Problem Løst

    Det var cylinderen der sidder under bilen der går ind i hinanden når man drejer på rettet (kender ik navnet for den) der trængte til at få noget smørelse. Det hjalp en hel del.
     
  11. skeffen

    skeffen New Member

    Joined:
    23 August 2007
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Mit problem er nu at jeg skal til at se om det kan betale sig at få lavet det der skal laves inden den skal til syn eller om den skal skrottes eller sælges. Nogle der har et godt råd ? Det er en 220 E Benzin fra 1993. Den har kørt 572.000 km (er en udkørt taxa), den har rust i skærmene og en del i dørene. På forhånd ta.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Til orientering er en styre kugle til en 300E og op efter ikke til at skifte.
    Den er lavet på en anderledes måde der gør man normalt skifter hele bære armen hvor styr kuglen er bygget ind i.
    Men det er kun på 300E og op efter.
    Det er hvad jeg har fået at vide, det kan også have noget at gøre med dem der har en sport line undervogn.

    Men det er ikke ens på alle w124er.
    De normale og fleste modeller kan man bare skifte kuglen uden videre, men de andre 300E og op og med sportline undervogn skulle være af en anden type som kræver hele bærearmen skal udskiftes.
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lyder som en 124'er der er nede i en pris hvor jeg godt kunne være interesseret.
    Jeg kunne nemlig godt bruge en billig benziner til 2'er bil. (man er vel ægte 124'er entusiast :) )

    Send mig gerne en PB, hvis du beslutter dig for at sælge.
     
  14. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Brabus

    du skriver at styrekulger ikke er til at skifte på 300E og frem ?

    på 300D skifter du også hele styrearm de koster jo ikke penge ,
    du skriver lidt om at hele bærearm skal skifte :shock: håber du her skrev forkert der :D styrekulger sider ikke lige på bærearme men jeg forstod hvad du mente, men det kan jo forviger noget her :D :D
     
  15. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg mener at på 300E-24V modellen kan man ikke pille bærekuglen ud af bærearmen.
    der er vist nok også et par mere med samme problem, men ikke mange.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er det jeg mener uffe :) hehe godt du ved hvad det hedder.
    jeg er ikke lige ekspert på dette område, jeg har bare noget viden om lige den kugle der :) hehe
    Altså at der er tale om den arm som holder styre kuglen også skal skiftes :)
    Om den kaldes bærearm/styrearm eller hvad ved jeg ikke men du har nok forstået mig ret uffe.

    Så jow kongebiler, du er også inde på noget af det rigtige.
    Men jeg må erkende jeg ikke kender navnet på den arm som kuglen styrekuglen er monteret på/i.
    Jeg ved bare at skal jeg skifte styre kugler skal jeg skifte hele armen den sidder i også.

    Sådan er det på alle 300E-24er og 400E E420 500E E500 osv.
    Jeg mener også det er sådan på en 300E men ikke på en 260E.
    Nogle siger også at det er tilfældet hvis den har sportline undervogn, at den så har disse styre kugler der er bygget ind i styrearmen.

    De skulle ikke være helt vildt dyre, men i forhold til styrekyglen alene, så skulle det være noget dyre.
    Jeg mener godt 800 Kr pr. side.
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Der er vist ved at gå kugleforvirring i denne tråd. Styrekugle og bærekugle er 2 vidt forskellige ting, styrekuglen sidder normalt på sporestangen der kommer fra styrehus (hjælpestyrearm i højre side) kuglen er forbindelsen til hjulet. Styrekuglen siger normalt ikke knirkelyde men giver slør i rattet når den er slidt.
    Bærekuglen er den der sidder nederst i hjulophænget og som hjulet drejer omkring. Den er presset i bærearmen, som er den trekantede arm fjederen står på.
    Da både fjederen og bilens vægt presser kraftigt på den, er det meget vanskeligt at konstantere slør i den. Knirkelydene kan være et af symptomerne på slid og så gælder det om, at få en kyndig til at undersøge den, da det kan være katastrofalt hvis ryger under kørslen, da hjulet ganske enkelt falder af!! Jeg har prøvet det med ca 60 km/t og kan sagtens forestille mig hvad der sker hvis det sker på en motorvej :shock:
     

Del denne side