Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Guide til sikringsrep varmeapperat w124

Emne i 'Guldkornsamling' startet af monzta, 10 Februar 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej folkens.

    Ja så blev jeg simpelthen for træt af den sikring til varmeapperatet. Soklen var totalt smeltet efter 1000 vis af timers strøm velsagtens :)

    Så hermed er den måde jeg lavede det på.

    Prisen på reperationen løber op på hele 34.- dkkr hos T-Hansen for 1 stk sikringsholder + en pakke med 5 stk 20amp sikringer.

    Jeg valgte at lodde ledningerne sammen, men ellers skal man også påregne at man skal bruge et par kabelmuffer eller lign samlemateriale til ledningerne.

    [​IMG]

    Den sikring det drejer sig om er den brune længst til højre i anden række fra neden. For at komme til ledningerne skal sikringsboksen skilles let ad og her skal bruges en stjerneskruetrækker. Der sidder 3 skruer lige foran sikringerne, 2 lige bag ved sikringerne og 2 helt oppe ved forruden da dækslet du skruer af også dækker de relæ´er bilen har.

    [​IMG]

    Når inddækningen er fjernet som vist herover kan man tage hele sikringsboksen op. Der sidder en masse ledninger neden under som er skruet med stjerneskruer i soklerne til de forskellige sikringer. Der er ingen grund til at afmontere sikringer eller andet, du skal ganske enkelt løfte sikringsboksen op og vende den så du kan komme til ledningerne.

    [​IMG]

    Her er de to ledninger det drejer sig om. Det er en sort med grøn stribe og en lyserød med grøn stribe. Disse afmonteres fra sikringsboksen.

    [​IMG]

    Jeg valgte at afisolere de to ledninger og flette dem sammen med de nye i sikringsholderen, lodde dem sammen, og give dem en gang krympeflex bagefter. Bruger man samlemuffer eller andet vil jeg tro det også er fint, de hele skal jo tilbage i kassen igen og får ikke vand.

    [​IMG]

    Ude i højre side som vist på billedet er der rigtig fint plads til den nye sikringsholder, også så den er til at få op igen hvis man skulle poppe en sikring. På billedet er inddækningen monteret igen, og slutteligt skal låget bare på sikringerne igen.

    Det er en meget nem operation som ikke kræver særlig meget fingersnilde. Det er NEMT noget man kan lave selv.

    Det tog mig ca 10-15 minutter fra start til slut.

    Håber i kan bruge guiden :)

    Mvh
    Ruben
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er en super "elektrisk" reparations du har lavet der 8)

    Men rent fysisk, så er det noget klam i mine øjne, men ja hvordan hulen skulle man ellers gøre :|
    Ja man kunen jo købe den originale sikrings holder indsats hos mercedes som Gørløse har en pris på her i linket
    :arrow: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/item/1245402050/

    Men ja den koster jo langt mere 643 Kr. måske godt 600 med forum rabat, dog ikke skræmmende meget og fordelen kunne være man dermed også fik helt nye kontakt flader på alle de andre sikringer :gr8: ;)
    Så skal man bare holde sig til messing/kobber sikringer så der ikke skabes det herunder forklaret fenomen:

    Grunden til den smeltede sikring er dårlig forbindelse skabt af korrosion mellem sikring og sikrings holder, det skaber modstand og en modstand afsætter effekt = varme = nedsmeltning pga. den store strøm og dermed effekt der blvier afsat i denne overgangs modstand.

    Det har jo nok vist sig at være umuligt at lave da både sikrings holder og sikringsholder huset i plast også er smeltet.
    Så på den fysiske side, puha, ja der kunne jeg ikke leve med sådan en løsning, men på den elektriske side har du fået dig en rigtig solid og meget mere bærdygtig løsning end den originale nogen sinde har været.
    Pinol sikringer er per difenistion noget LO.. da der ikke trykkes tilstrækkeligt hårdt på enderne og at man har fejlagtigt valgt 2 forskællige ædelmetaller der skaber elektrisk korrosion og dårlige forbindelser fra fabrikken side.
    Dette kan dog løses, men skal self. gøres i tide inden tjernobyl smelter ned :D

    Men god guide til dem der har brug for en løsning af problemmet.

    Jeg havde jo håbet på at man kunen finde en HELT ny Uorg. sikrings holder indmad som brugte de nye sikrings typer kaldet flad sikringer eller auto sikringer, frem for det gamle bæ med pinol sikringerne.
    Utroligt der ikke er noget som har lavet dette endnu, fordi det kunne da være en af de bedste opgraderinger man kunne forstille sig til disse ældre mercedeser. 8)
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
  4. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er fuldstændig enig. Jeg vil mene at en ny boks er spild af penge. På et tidspunkt er problemet der igen, og cobber sikringerne bliver sværere og sværere at få fingre i.

    De "nyere" klik sikringer er 1000 gange bedre, og det ville som du siger være en opgradering der ville være at føle på hvis man kunne skifte til dette. Men indtil det sker, vil jeg nyde at jeg ikke skal tænke på min sikring til varmeapperatet igen de næste rigtig mange år :cool:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja så længe du ikke skifter dine sikringer ud fra alu-modellen, så vil det være 100% spild af penge ;) :D
    Og hvordan finder du rundt i dem, den dag alle sammen har været udskiftet til flyvsk herreløs sikringsholder på vildfarne ledninger :lol:

    Disse sikringer er ikke svært tilgængelige, men klart du får dem ikke længere på tankstationen, men det er også kun der man leder efter dem når det ér gået galt.
    Så din næste opgradering du med tiden vil få endnu større glæde af, er udskiftning af sikringerne ;)

    Jeg fandt end videre en side der også beskriver samme problem her, der findes faktisk sådan et kit fra en tysk producent.
    Men det er en side fra USA, så der skal man selvf. ikke købe dem :D

    :arrow: http://www.mbcluster.com/Products_Fuses.htm

    Her er "forhandleren" af disse sikringer i den rigtige kobber/messing udgave til vores biler, som helt sikkert vil være en af de sidste i DK der kommer til at opretholde forhandlingen af disse sikringer ;)
    Så disse link vil være gyldige lige så længe vores biler lever er jeg sikker på 8)

    8A Hvid :arrow: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/124031_1990-1993/54/54-050/072581008101O/
    16A Rød :arrow: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/124031_1990-1993/54/54-050/0005458334O/
    25A Blå :arrow: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/124031_1990-1993/54/54-050/0005458334O/

    Bendix har pointeret man skal huske at sige til Gørløse Autoimport at det skal være messing sikringerne, meeen mon ikke de også er bekendt med problemmet og derfor ikke sælger de direkte forkerte løsninger i alu mere... :|
    På billederne er man i hvertfald ikke i tvivl om det er de rigtige ;)
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Re: Guide til sikringsrep varmeapperat w124

    Måske ved alle det i Gørløse, de burde ihvertfald, men det var ikke tilfældet, da jeg købte sidst for et par år siden, og der havde de begge typer.

    Men jeg er jo doven af natur, jeg gider kun gøre ting en gang, så er det nemmest, at gøre det rigtigt.

    Så hjælp Gørløse med at levere de korrekte, så er man fri for at sende retur igen. Vide er trods alt bedre end tro. :smile:


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  7. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg er velsignet med noget nær fotografisk hukommelse så den problemstilling du kommer med der er til næste ejer af min Mercedes :lol: :lol:

    Nu var mit problem at sikringsholderen var død, dermed kunne problemet ikke længere løses med nye sikringer af den korrekte slags. Iøvrigt ser de andre sikringsholdere ud som nye, det er kun og alene den til varmeapperatet der er totalt nedsmeltet.. Når det er sagt så kald mig bare doven eller nærrig, men at give 600 kroner for ny sikringsholder fordi en latterlig 20amp sikring driller, det får du mig aldrig til. Det bliver simpelthen verdenshistoriens dyreste reperation af en sikring :D

    Nu vil jeg også gerne gøre opmærksom på at ovenstående guide er til andre med samme problem som jeg selv (som også er nærrige og ikke vil ofre så mange penge pga en latterlig sikring) der kunne tænke sig en hurtig og fiks løsning der er langtidsholdbar (guderne må vide hvor mange w124´ere der kører rundt med sølvpapir på den sikring).

    Jeg fornægter ikke at jeg måske en dag skifter sikringsboksen hvis jeg falder over en der ser ud som ny ved huggeren eller lign, men før jeg når så langt har jeg lige 3 rusthuller der skal laves, nogle sommerfælge der skal dæk på, fjedre og støddæmpere der skal skiftes, en ny bagdør, rust i bagskærmkant, rust i bagsmæk, en blå kabine der skal findes osv osv.. Med andre ord står en ny sikringsboks pga ovenstående lille nemme og yderst billige reperation så uendeligt langt nede på prioriteringslisten over fremtidige reperationer at det næsten er svimlende. Der er andre ting på min bil der kunne have bedre nytte af at få ofret 600 kr på sig :mrgreen:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Uh, jeg kender skam sagtens din tilgangs måde, jeg havde "lidt" næsten usynlig korrosion i bagerste skærmkanter fra da jeg købte min bil, men pga. andre ting der blev prioroteret højere og tilstødende projekter og problememr der skulle klares, så blev det bare VED med at blive udskudt, til sidst da jeg endelig fik det lavet, var det bestemt ikke bare "lidt" længere, men nu er hun rynkefri om anklerne igen den kære dame, så mangler vi bare overarmene :D

    Men klart du har lavet en problemfri løsning der 8) til billig billig :)
     
  9. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja min gamle dame har så hvad der svarer til åreknuder. Men de skal væk her til foråret, og så skal hun lige forbi Dr Ege og have nogle ordentlige forlygter fordi den ene hænger lidt i forhold til den anden. :lol:
     

Del denne side