Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

gode råd før køb af 300-24 e

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af Bilglad, 16 November 2011.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hej gutter,

    så er tiden kommet til at opgradere fra min nuværende 300 e,

    Jeg skal ud og se på en på fredag og ville i den forbindelse have nogle råd til ting jeg skal tjekke har self selv en ide om hvad jeg skal kigge lidt på men en tjek fra nogle mere erfarene brugere er helt sikkert guldkorn for mig,

    sælger sagde i telefonen at alt self er ok men det er jo ikke altid at den information er til at stole på.

    så en tjek liste ville være super med alm og særlige ting når man skal gennemgå bilen..

    på forhånd tak for hjælpen i er jo nogle omvandrene leksikoner :)

    VH Patrick
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    tag en med, der ved en masse om Mercedes, hvis du ikke selv gør.
    få den på en lift
    køb en god lang tur (kommer helt af sig selv...... :lol: )
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    kig også efter 280 E og 320 E modeller :heart:
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja puha, det er vist nemmere at tage en med der ved en masse...
    Men helt klart op på en lift samt få dig et rigtig godt billede af hvordan den køre, lugter, føles og mærkes i kødet :D
    Tjek den ikke har for meget oliespild omkring topstykkets foreste del, mærk hvordan den trækker ud i gearene og ikke mindst hvordan den skifter gear hvis autogear.
    Men ja meget nemmere at tage en med der ved noget om dem.
    jeg ville på nul komma fem, kunne sige RIGTIG mange ting om bilen hvis jeg tog en tur bare alene på følelsen af den om den var sund eller en udkørt bør og hvordan motor føles osv osv osv.
    Men tid er penge som man siger og jeg har meget travlt altid :lol:
     
  5. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Kig efter rust under de små klapper til donkraften, ofte et sted w124 kan være direkte rådne.
    Jeg kiggede på ca 10 stk w124 før jeg fandt min der kun har en lille rustplet under den ene klap.
    Mht rust. er op til midten af 93' de bedste, efter sommeren 93' begyndte de at spare og ofte er den faceliftede w124 ret rusten. Min fars c180 fra efteråret 93 er rød af svamp hele vejen rundt, selvom den har fået mange undervongsbehandlinger fra min far købte den i 97'. I slutningen af 93' begyndte de vist også at bruge vandbaseret maling/lak som Opel. . . .. og hvor mange opel'er fra dengang ser vi på gaden i dag :lol:
     
  6. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det kan også være en god ide at kigge på bærekugler, da disse ikke kan skiftes, det hedder nye bærearme på en 24V'er.

    Især hvis den er med Sportline undervogn, for så kan du kun få armene originalt og de koster... Jeg vil tro at BRABUS får nervøse trækninger hver gang han tænker på købet af sine bærearme. Især fordi at dårligt havde lagt pengene på disken hos Mercedes før vi så fik en god rabataftale... :-?

    Brian
     
  7. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    Min erfaring er helt i tråd med hvad andre skriver - du skal have én med forstand på denne model til at se den efter i krogene, og der hvor der kan vise sig gemte problemer. Min egen var en tur forbi en mekaniker som har lavet MB124 siden de kom på gaden. Det betalte jeg mig fra. Det er også helt korrekt som det anføres, at en del reservedele er anderledes - og væsentligt dyrere - på 24v modellerne. Vær også obs på, at styring og regulering af motor mv. er ret kompleks.

    Til gengæld: Når det hele er ok, så bliver køreglæde næppe meget bedre 8)

    Held og lykke
    chr.
     
  8. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Dette er helt klart også min erfaring, og har hørt det fra mange Mercedes pladesmede.
    Så hvis du går efter 280 / 320 så tag dem som ikke hedder E280 - men 280E ;-) (B-facelift og IKKE C- facelift)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Christian har en 280E med 1 facelift altså en Gen. 2
    Det er helt igennem en utrolig flot bil.

    Den der med at en 300E-24 skulle være kompleks hvad styringen angår, det passer ikke.
    Den er ikke meget anderledes en eks. den 12Ver samme mekaniske indsprøjtning og tændings system.

    Men derimod er 94 modellerne med 280er og 320ere en HELT anden sag, her roder du ikek bare selv lige med tændingen og indsprøjtningen osv. det er HELT overladt til elektronik.

    Men det er nu heller ikke her man roder mest på disse biler vil jeg sige, ah måske så er det faktisk på netop 280ere 0g 320ere her tænker jeg på tændspoler og motorlednigns net som kan være en ren dræber for elektronikken som koster boksen på dem.

    Jeg ser helt klart en 300E-24 som den mest pålidelige motore i forhold til 280 og 320
    Selvom den nye teknik er bedre i funktion, så giver det sig slet ikke nok til udtryk i en forskæl der er til at se, andet end på papiret. og ja så får man børne sygdommen med så som lednignsnet der formulder og tændspoler der går, langt før de gør på en 300E-24

    Vigtig er måske også lige at få tjekket olieforbruget på dem, det har det desværre med at være lidt højt på nogle, hvis de er kørt hårdt eller ikke er serviceret men blot kørt og kørt alt imens bilens ydre er pudset og plejet.
     

Del denne side