Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

God kvalitet - men alderen må trods alt trykke?

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af svendsen, 29 April 2010.

  1. svendsen

    svendsen New Member

    Joined:
    2 Marts 2009
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Leder stadig ...
    Årgang:
    1990
    Hej forum

    Jeg kigger stadig på W124'ere, og skal nok blive ejer af en på et tidspunkt. :coolguy:

    Men nu er de fleste W124'ere efterhånden mange år gamle. Rust er naturligvis bilens fjende nummer ét, men hvad med alle de gummebøsninger, led og affjedringsdele der er i undervognen - risikerer man at skulle bruge en masse penge på dette indtil det hele er skiftet? :gasp:

    F.eks. kan gummidelene have siddet dér i mere end 15 år, og derfor være møre, og hvad med alle undervognskomponenterne, forestiller mig at de er avancerede i denne type af bil?

    Eller skal jeg ikke bekymre mig om at en W124'er er ca. 20 år gammel, at motoren har kørt mange kilometre, bare den er velholdt og service overholdt?

    Mvh Svendsen
     
  2. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Svendsen

    Køb du bare en 124er du kan li. Du fortryder ikke..
    Jeg havde en 300Der fra 87 der fik nye bøsninger over hele linien og det er ikke ret dyrt. Så vit jeg husker, kan man købe bøsningerne uorginalt
    men lad være med det. Orginal MB stumper koster ikke ret meget mere end uorginal .. og tror faktiks det er sådan med de fleste slid dele til dem.
    Bremser (køb aldrig uorginal..de dur ikke ret længe), udstødning (orginal holder 5-6 år,uorginal 2 år) osv....har selv erfaret det..
    Og når du så skal skifte bøsninger og bære arme, så får du jo fornøjelsen af at lære vognen at kende og det er ikke særlig advanceret på 124ern :)

    Men pas på med rust. De er beklæt med gummihud over det hele og hvis der er et lille bitte hul og der kan komme fugt ind bag ved, ja så ruster de og du aner
    det ikke før det er galt, så check den grundigt.

    Du kan nemt mærke hvis den skal have nye bøsninger. Feks med automatgear,er det ligesom bagenden "sejler" ud til den ene side når den skifter gear (jo jo, den kommer
    tilbage igen), styrtøjet skal være fast og ikke være for meget slup i tandstangen (kan dog justeres hvis det ikke alderede er gjordt)

    Men altså, hvis vognen er 15 til 20 år og aldrig har fået lavet noget nævneværdigt, skal du nok på regne lidt udskiftning her og der....men du bliver glad for det i længden :-D

    Og tag så lige at gøre dig selv den tjeneste at køre i nogle stykker..så du ligesom kan mærke forskellen...

    Nok for nu, held og lykke med bilkøb. Jeg er sikker på Brabus, Lasse, Aksel, Djaabo og alle de andre nok også skal give dig gode råd med på vejen.

    Venlig hilsen

    Anders
     
  3. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Køb du trygt en 124'er. Jeg har selv lokket flere på vognen, og ingen har fortrudt købet. :D
    Du får rabat ved Gørløse igennem forummet så sliddele er ret billige. Ellers står der en del på autoophuggernes lagre. Er du lidt handy og kan skifte dele selv koster det peanuts at holde din bil ved lige. Ellers må du forhøre dig ad herinde hvem der laver god service til en fornuftig pris. Laver alt selv, så kan ikke kommentere på autoværksteder. Jeg nyder at lave min egen bil og stoler ikke på at andre laver det. :lol:
    Få svejst hullerne til hvor den originale donkraft går ind i karrossen, metallet bliver træt omkring røret, så det vil ruste hvis det bliver brugt for meget. Smid den originale donkraft over højre skulder og køb en flaskedonkraft. Få svejst gummiproppernes huller til i det meste af vognbunden. Dog ikke i bagagerummet. Der vil være en smule rust omkring dem. Svejser selv i en 93'er hvor der var rust ved propperne.

    Anders. Der er jo ikke tandstang i en 124'er :rofl: vi er velsignet med kuglestyring i et styrehus, der kan stilles en smule. :)
     
  4. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Spaceraver

    Du har jo helt ret ja ja og det giver håne retten til dig :-? ha ha..men hva, alle ved jo hvad jeg taler om.
    Muligt jeg skulle overveje at svejse hullerne til donkraften..

    Anders
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Ja Svendsen, hop du bare med på vognen. Det er her vi morer os over folk der betaler vanvittige værkstedsregninger på biler som er to tre år gamle. Vores 124 eventyr startede i en gammel 200 Diesel fra 88, med ukendt kilometer på bagen. Men den var helt klart for motorsvag, men vi havde den alligevel i fem år, og 150.000 km, uden nævneværdige reperationer. Efter den fik vi tvillinger og købte en sprit ny Peugeot Partner HDI :p Føj i helvede til lorte bil, den var på værksted hele tiden, ok garantien betalte men alligevel.... Så den blev solgt lige så snart det hang sammen økonomisk. Derefter købte vi en 300 Diesel fra 92 med 275.000 på klokken. Den har vi så kørt cirka 165.000 km i uden nævneværdige problemer. I dag har vi faktisk netop købt vores tredie 124er, en 300 Turbodiesel fra 1990 med 141.000 km på klokken, og det har vi ene og alene gjort af den simple grund, at jeg ikke gider holde til grin på værksteder med nyere biler. Som andre skriver i tråden reservedele er billige, og man kan lave meget selv hvis man er lidt finger snild, så ingen grund til at betænke sig mht mærke og model, men der står mange "møddinger" rundt omkring som ligner noget der er brugt til hestetransport, dem skal man selvfølgelig gå langt uden om...
     
  6. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    He-he Svendsen

    Prøv at spørge på tomatforum.dk om det er en god idé at spise tomater...... :nakkal:

    Mercedes lavede verdens bedste bil med 124'eren.

    :love:
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg har kørt Ford i rigtig mange år. Godt forhold til værkstedet osv. Var egentlig ret godt tilfreds.
    Konen sagde altid at når vi blev ældre kunne vi bare få en mindre og billigere bil. Syntes at Focussen var en stor bil.
    Hver gang rettede jeg og sagde niks. Den er for lille, jeg vil have en større.
    Det er for dyrt sagde hun.
    Så må den bare være ældre sagde jeg.

    For et år siden fik jeg min MB 250 D stationcar og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Simpelt hen bare det lækreste at køre langt i. Noget undermotoriseret, men kører derfor længere på literen end mine 2.0 benzin Forder gjorde.

    Og når man først ligger på marchastigheden 130-140 stykker tænker man ikke over det. Motorstøj er der ikke meget af. Mest vind og dækstøj, dog ikke helt på højde med moderne limosiner lave niveau.

    Men find en uden rust. Og prøv nogen. De lægger op til helt egen kørestil, og bevæger sig meget harmonisk når man kører pænt. Og man kan virkelig køre pænt i en w124. Hvis alt ellers er i orden.

    Den bagerste affjedring er selvregulerende og min forhandler måtte vist se sit overskud ved handlen forsvinde i det blå, efter at han havde skiftet det, og ordnet airconditionen. Der var nyt ABS system i, så det slap han for at rode med.

    Skulle have en ny føler på kølevæskebeholderen her forleden. Det løb op i 128 kr. tror jeg det var, for en original. Kunne også have valgt en uoriginal for nogen og 70 kr. !!! Hos andre mærker ville det koste mindst 4 - 500 kr,
     

Del denne side