Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gløderør knækket... æv!

Emne i 'Dieselmotorer' startet af asgerhallas, 23 September 2007.

  1. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa

    Så skete det alligevel... gløderør nr. 2 knækkede, da jeg forsøgte at få det ud. De sidder dælme godt fast... de har vist heller ikke været skiftet i årevis.

    Nå, men jeg ville lige høre alle jer kloge hoveder, om nogen har været igennem det samme og ved, hvad der er bedst (billigst) at gøre nu? Jeg sidder i Århus, så hvis nogen kender et godt værksted til det i nærheden, så vil jeg da meget gerne høre om det :)

    Med venlige hilsner
    Asger
     
  2. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Asger.

    Jeg har lige haft samme fornøjelse for et lille års tid siden, havde 3 af slagsen, med venlig hilsen fra sidste ejer.
    Tror du er nød til at bide i det sure æble og tage den til cylinderservice eller lign og få det boret ud, koster lidt men er noget l... at gøre selv.
    Men heldigvis er der god plads på 606 og 605 maskinerne så det skulle kunne gøres uden at pille toppen af..

    Jeg måtte slippe 6000,- for at få boret 3 ud æv æv æv mon ikke du slipper billigere med kun et.

    Til en anden gang tror jeg det kan betale sig at køre en tankfuld eller 2 med redex inden man går igang også skulle det også være en god ide at gøre det med varm moter og med masser af tålmodighed og forsigtighed.

    Mvh Emil.
     
  3. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Suk... der er vist ingen vej uden om, at få dem boret ud.

    Tak for svaret! Nu har jeg så en hel del mere erfaring og viden til næste gang... Redex, tænk det hade jeg aldrig tænk på i den sammenhæng...

    Med venlig hilsen
    Asger
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Redex ? hvad er det og hvorfor skulle det lige hjælpe, når man er ramt af en tidligere ejer, der har voldspænd et gløderør ?
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Der vil ofte være lidt koks på den nederste ende af røret, det kan Redex være med til at fjerne.
    Nu er det ikke nødvendigvis fordi de er voldspændt, har de siddet i mange år, har de det med at gro fast ligesom dysserne.
    Har man skruet er rør med en god koksklat på enden ud, vil man sandsynligvis have skadet gevindet så meget at man får problemer med at skrue den ud om X år, derfor er det vigtigt at have et godt gevind når man monterer.
    Samtidigt kan man jo give gevindet lidt keramisk pasta, så glider de godt når de skal af igen.
     
  6. Nermin

    Nermin New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    102
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hjørring
    Ratings:
    +0 / 0
    hej asgerhallas
    det er anden mulighed det er nemt at komme til nm 2 prov at varme den med svejse aparat og svejs en skrue på den gamle gløderør så kan du skrue den af., så sparer du også masser af penge med at køre til service og bore den ud..virker 100 %
     
  7. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej nermin...
    det lyder da faktisk som en ret god løsning... så skal jeg bare lige finde en med et svejseapperat --- samt undgå at knække de sidste to (3 og 6, og de sidder jo ikke helt så godt) :)
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg har lige lavet det på en bil der havde gået 450.000 km, vi blev enige om at tage toppen af da den havde gået så mange km. toppen blev renoveret planslebet, trykprøvet gløderør udboret og så videre.
    alene renoveringen af toppen kostede 9500 kr incl moms.
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvor i landet bor du ? Måske er du nabo med en venlig sjæl fra forumet :wink:
     
  10. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Dammit... det var dyrt! altså hvis det kan lade sig gøre på anden vis, så lyder det helt sikkert til at være bedre.

    Jeg bor i Århus, så hvis der bor en ivrig svejser i nærheden, skal han da ikke holde sig tilbage :)

    Ellers så tager jeg den med ud til merecdes benz service på mandag og hører hvad de har af forslag... De sagde i telefonen at en fuldstændig renovering ville koste omkring 12000 alt inkl. (bortset fra moms, går jeg ud fra), men det er jo også en del penge.

    Jeg har en anden tråd herinde, som jeg også lige skal have afklaret, det kan jo være der er flere gode grunde til at gøre noget ved hele toppen: http://www.bgjohansen.eu/w124/forum/vie ... =6975#6975

    Mange tak for de gode svar!
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    glæder mig til at høre enden på historien.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    dyrt

    9500 Kr. ??? damn det er jo helt vildt. hvis det kun indebære renovation af toppen.
    Hvor mange ventiler var der på den top 24?

    Jeg har da set priser på renovation af topstykker for 4500 Kr plus moms for 24 ventilet top, med adskildelse af topstykket inkluderet i prisen også.
    Men det var også uden udboring af gløderør.
    Men allgievel så lyder 9500 Kr meget dyrt for bare en renovering af toppen.
    Hvem udførte arbejdet hvis jeg må spørge?
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Kan man ikke komme ned i sådan en knækket fyr med en.... jeg ved ikke hvad den hedder her... men... på jysk hedder den en ornepik...
    der er sådan en med "omvendt gevind" man skruer ned som så vrider skruen/røret med op når den sætter sig fast?
     
  14. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svarene alle sammen!

    BRABUS: Jeg synes også det lyder af meget med 9500. Har du et godt bud på hvor man kan få det gjort billigere? Gerne i Jylland... :)

    larzen: er det ikke sådan "de" gør, når de siger de vil bore den ud? Det er vel den eneste måde at "bore" uden at ødelægge genvindet?

    Jeg overvejer selv at tage toppen af, men jeg ved ikke om det kan svare sig? Jeg kan forstå det kræver sin mand / sit værktøj at få det hele justeret korrekt, når man sætter den på igen? Nogen der vil råde / fraråde mig til dette?

    Venligst, Asger
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har kun kedskab til en der kan gøre det på sjælland.
    desværre,
    jeg er dog sikker på at hvis du finder et fusker værksted hvor de tit plejer at skulle trylle med tingene for at få det til at virke, så kan de helt sikkert hjælpe dig.

    Jeg har før haft umulige opgaver som fast sidende bolte der ikke var til at komme til, hvor de så lige lavet eet speciel værktøj til opgaven og vupti går alt legende let.

    Jeg tror også det med at påsvejse en større bolt/møtrik kan gøre det, sammen med lidt gas og ilt.
    At tage toppen af, ville jeg mene er anden udvej og ikke første.
     
  16. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nå... så fik jeg endelig gjort noget ved de hulens gløderør. En tur til Ejner Hessel i Horsens klarede resten. Indrømmet ikke det billigste værksted, men de gør sgu deres arbejde godt og god stemning :)

    De fik så boret det knækkede rør ud. Det kostede 2000 ex. moms. Så skulle de selvfølgelig have manifolden af og så skiftede de også lige de to sidste rør, som jeg ikke havde fået skiftet inden det første knækkede. Det kostede 2500 ex.moms. Plus materialer løb det op i 7500 :( ... Dyrt men rart - så længe det varede...

    Nu er mit næste problem opstået, men det kræver vist en tråd for sig.
     
  17. c.sørensen

    c.sørensen New Member

    Joined:
    25 Marts 2008
    Indlæg:
    66
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    prøv drastrup auto service ved assentoft nær Randers
    tlf 86496460
    han kan pille dem ud uden at skulle bore eller noget pjat
    at selv arbejdet der i nogle år
    men har ikke værkstøjet her hjemme til at gøre
     
  18. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej asgerhallas

    Det er rart at høre du har fået udført et tilfredstillende stykke arbejde, - selvom jeg var ved at få kaffen galt i halsen da jeg så hvad du har betalt.

    Jeg tænker bare gløderørerne koster jo ikke noget særligt, så vil det sige at de har brugt en hel dag på det? :)
     
  19. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Harald Nyborg kalder den for skrueudtrækker og koster - tadaaaa...... 25 kr. :) Fik engang bugt med fastgroet oliebundskrue med sådan en.
     
  20. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    det er vel det der i "fagsproget"kaldes for en ornepik,..en snittap med lingsgevind,...den kan dog også volde problemer,da den samtidig udvider/trykker den evt.fastsiddende bolt ud til siden og sætter den i spænd...men fint du fik din bundskrue ud,.der findes specielværktøj til denne procedure,..
     

Del denne side