Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gløderør, gløderørslampe

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Thorgrimm, 31 August 2007.

  1. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Når jeg drejer nøglen i min 93'er MB med 185.000 km på tælleren, lyser indikatoren for forvamning af gløderørene ikke. Jeg venter den sædvanlige forventede tid til gløderørene er forvarmet, med at starte motoren, der går i gang, omend noget ujævnt de første 30 sekunders tid. glødelampen(indikator for forvarmning) begynder derefter at lyse. det gør den så i et minut eller 2. Er der nogen, der har en ide om hvad der kan være galt? Kan det tænkes, at den slet ikke varmer for ? I så fald ville den vel slet ikke kunne starte eller hvad ? Eller kan det tænkes, at der er tale om et eller flere gløderør der er færdige og at den derfor ikke lyser op inde i kabinen når jeg drejer nøglen når den er kold ? Jeg har købt 5 nye gløderør til den, men det ser skisme noget kompliceret ud at skifte dem - nogen gode råd til en nybagt 124-ejer? :roll: :idea:
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
  3. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Thorgrimm.

    Der er 2 åbenlyse ting at tjekke..... : Gløderør og forvarmer-relæ

    du kan tjekke gløderør ved at pille det store stik på forvarmer-relæet af og måle modstanden mellem hvert ben (et ben for hver cylinder) og motorblokken.... jeg mener at modstanden skal være under 1 ohm :roll:

    Forvarmer-relæet sidder på højre inderskærm i motorrummet når du står foran bilen og kigger ned.

    Hvis modstandsværdien ikke overstiger det tilladte ville jeg nok prøve at skifte relæet......

    M.v.h.
    Morten
     
  4. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej med jer Morten og Henrik L.
    Det var dog en befrielse, at se alle disse gode og brugbare svar og hints og tricks. Nu tør jeg godt gå i gang med at skifte de gløderør. Jeg har ellers aldrig rodet med dieselmotorer før, altid kun TÆNDRØR og BENZIN...med venlig hilsen og tak fra et gammelt "petrolhead".
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    En god idé når man aligevel roder i de områder er, at tjekke/udskifte overløbsslanger mellem dysser da de tit bliver utætte når man roder omkring dem. Det samme gælder de sorte T-stykker fra ånderøret, de har det med at blive møre. Ingen af delene koster mange kroner...
     
  6. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu har jeg så skiftet gløderørene. Alle 5. Det var mere besværligt end jeg havde regnet med. Jeg afmonterede først plastiklåget over dyserne og derefter indsugning og indsugningsmanifold. Gaskabler og diverse kabler/og en stang der sidder på samme anordning som gaskablerne. Da jeg aldrig har rodet med dieselbiler før, begyndte jeg med at løsne samtlige dyser, da jeg fejlagtigt troede, at det var gløderørene der sad dér. Det fandt jeg dog ud af det ikke var. På med dem igen, og så i gang med det nørklearbejde det er, at afmontere de gamle gløderør. Skal ellers lige hilse at sige, at det ikke sådan lige er til at komme til med almindelige toppe og topnøglesæt. Der er virkeligt pakket dernede med alt muligt lort der sidder i vejen for alm. størrelse værktøj og hænder. Men til sidst lykkedes det altså. det hele blev samlet igen, og spændingen var stor da jeg drejede nøglen. Ville glødelampen lyse og vise at den forvarmede som den skulle. Ja, sandelig om den ikke gjorde. Den slukkede efter den forventede tid og jeg vred nøglen helt om.....bilen sprang i gang på alle 5 cylindre. Som en mis. Nu spinder den virkelig. Som den skal. DEJLIGT! Tak for hjælpen alle jer der er kommet med vejledning herinde. Men hold da op, hvor var det bøvlet. Men bøvlet værd i sidste ende. Jeg brugte vel 3½ timer på det.
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Når det virker til sidst ,gør det ikke så meget at det var lidt besværlig at komme der!! :mrgreen:
    Chr
     

Del denne side