Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Genstridig oliebundskrue

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Peter Q, 17 Februar 2007.

  1. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Så skulle der skriftes olie for første gang.
    Alt var klart. 2 dunke af min yndlingsolie Duchham 10-50 diesel og nyt oliefilter var indkøbt.

    Så blev både bundaftapningsskrue og oliefilterhus lokaliseret. Toppen på oliefilterhuset var nemt løsnet. Men så kom jeg til oliebundskruen. Ja, først skulle jeg lige at have et stort plastic-inderstykker (det sagde Haynes ikke noget om) af, og så var der adgang til skruen nedenfra. Dvs. liggende på jorden for jeg har ingen grav eller lift.

    Og så er den forbandede skrue ikke til at få af. 13er toppen passede fint, men smuttede over da skruen var en smule molestreret. En lukket 13 nøgle gjorde det ikke meget bedre.

    Hverken toppen eller den lukkede nøgle var sekskantede, men mangeflerkantede. Måske skal der en sekskantet top til. Fandens,
    hvad gør man så sådan februar lørdag og man godt vil ha noget ordentligt olie på sin nyindkøbte bil?

    Peter
     
  2. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Peter Q

    Øv øv, :( kender det godt, nu var man lige opsat på at få det lavet, så man igen kunne kører rundt med god samvittighed. :)

    Hvad du skal gøre:
    Venter til på mandag, hvor du køber en ny bundkarskrue.

    For at få den af skal du nok have fat i en rørtang, nu den er kværnet. Det måtte jeg, da jeg var ude for det.
    Den nye bundkarskrue spænder og løsner du med en sekskantede top eller stjerne-gaffelnøgle. der rigtige værktøj bla bla... du ved.

    Det sker fordi der er nogen der tror den skal spændes som en hjulbolt :oops: :oops:
     
  3. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Argh dælen! :x

    Det samme skete for mig sidste week-end. Stram bolt. Toppen smuttede da jeg lagde kræfter i, og rundede bolten så efterfølgende forsøg kun gjorde ondt værre. Olien var tilpas sort til, at jeg absolut ville skifte den. Jeg endte med, at suge den op gennem hullet til oliepinden med et hjemmelavet aperatur. :roll: Ny, orginal bolt købt hos MB for ialt 23,90 kr. inklusive kobberskive og 9500 km til at købe en ordenlig rørtang.
     
  4. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Thomas

    I "gamle" :shock: dage var der på nogle tankstationer en oliesuger til at suge olien op med, men jeg fik dengang at vide at det er en dårlig ide, :( fordi man får ikke det slam ud der ligger i bundkaret. :cry:
    Man får selvfølgelig ikke alt ud, men mere end ved at suge det op. :D
     
  5. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for de gode råd, som passer godt med, hvad min Moto Guzzi-ven Olie-Holger, rådede mig til efter at jeg havde skrevet min post. "Vent til på mandag med olieskiftet, få fat i en ny skrue og tag den gamle med en rørtang! Så kører det bare igen!", sagde han i telefonen i eftermiddags.

    Jeg tror ikke bundskruen har været brugt meget, jeg har hørt, at mange værksteder suger olien op (også MB?), og der er kun skruet på den for at forsøge at gøre den tæt: det kunne en ny skive gøre meget bedre.

    Peter Q
     
  6. Allan Tarp

    Allan Tarp New Member

    Joined:
    6 Januar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Birkerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Bundskrue

    Hej Peter.
    Jeg har aldrig hørt om nogen værksteder, der suger olien op, men det kan jo være, jeg ikke har hørt ordentligt efter.
    Hilsen Allan.
     
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja det kan forkomme bundproppe side meget fast, nok meste forbi ham der sidste har skifte olie har spændt den meget hårt,

    der er kun et at gøre som også er skrevt at en rørtang eller vandpumpetang løs den og husk så at ha en ny til næste gang du skifter olie for du kan jo roligt spænde den igen med en ny pakning i
    men det gør det jo en del lette at man kan tage den med en 13 mm nøgle
     
  8. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Re: Bundskrue

    Hej Allan,

    Jeg ved det heller ikke med sikkerhed. Men så en henvisning til det på et Audi(!!!, hvordan endte jeg der?) forum. Lad os håbe, du har ret.

    Peter
     
  9. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Lige et indspark fra Haynes bogen. :p

    På Benzin modeller skal olieaftapnings skruen spændes med:

    4 cyl. motorer: 30 NM (3kg)
    6 cyl. motorer: 25 NM (2,5kg)

    Diesel modeller: Her findes der 2 typer,

    M12 bolt 30 NM (3 kg)

    M14 bolt 25 NM (2,5 kg)

    På et tidspunkt sætter jeg mig ned og skriver de forskellige tilspændings momenter ind under tekniske data.
    Der er tilsyneladende brug for dem en gang imellem. :p :p
     
  10. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Og husk så lige, at såfremt den gamle kopperskive skal genbruges så skal den først udglødes. Der sker nemlig det med kopper at når det har været udsat for påvirkning så bliver det hårdt / stift. Det klares ved at man opvarmer skiven til den er kirsebærrød med en gasbrænder og herefter smides den i koldt vand. Vupti nu er kopperet blødt og medgørligt igen og vil være istand til at slutte tæt.

    Snafu :-D
     
  11. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Må man bande her?

    Ellers havde jeg sgu skrevet F***!!!!

    Gjorde klar til at fjerne den genstridige bundskrue, måtte endda løfte forenden af bilen op for at kunne komme til. Havde fået fat i en (forholdsvis) lille rørtang. Tog ved bundskruen uden resultat. Nu er den bare helt molestreret: Og ja, jeg drejede den rigtige vej!

    Der er vist ikke andet at gøre end at søge professionel hjælp og ofre en værkstedstime på at få den forb****** skrue ud. Hvordan en prof. vil gøre det, ved jeg ikke, men det må da sgu kunne lade sig gør.

    Peter (der er sur)
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Peter. ( :evil: der er sur :evil: )

    Lige i det her tilfælde er det nok tilladt at bande på forummet. :D

    Jeg har selv prøvet to gange at tage molestrerede oliebundskruer med rørtang, og det gik nemt begge gange. Den ene af disse skruer var helt rund på grund ef ejerens mange forgæves forsøg på at få den ud. :evil:
    Men det gik alligevel.

    Jeg tror, at den rørtang du har lånt ikke er helt god i rillerne på kæberne, så den glider på skruen lige meget hvor hårdt du presser den sammen, eller også er den lige lille nok.

    Du skriver ikke i din profil hvor i Danmark du befinder dig, men er det i nærheden af kastrup er du velkommen til at låne min rørtang.

    Værkstedet gør det på samme måde, men hvis det ikke er muligt at tage den med tang, så er der kun tilbage at bore den ud.
     
  13. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak Henrik L, for opmuntringen. Jeg er i det midterste Danmark (Jylland) v. Viborg, så jeg kommer ikke til kastrup og låner din rørtang. Men jeg har adgang til andre (og større) rørtænger, så måske skulle jeg give det et forsøg til i morgen (når jeg har samlet ind for folkekirkens nødhjælp).

    Peter (der ikke er helt så sur længere)
     
  14. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Så blev det tid til olieskift igen. :shock:

    Denne gang købte jeg en spritny bacho rørtang specielt til formålet. Men kan pi***t få fat? - Næh. Og nu er hovedet helt rundt. :cry:

    Der er heldigvis et andet stykke værktøj vi kan prøve. En såkaldt skrueudtrækker. Den ligner lidt en snittap, men har konisk gevind. - linksgevind vel og mærke. Ud til Harald efter et sæt og igang. Man borer et hul ind i den genstridige skrue, slår skrueudtrækkeren i med et par lette slag. På med fastnøglen og drej til. Jo mere man drejer, jo mere borer skrueudtrækkeren sig ind i skruen og den har usandsynligt godt fast. Den, - skruen, flytter sig bare ikke ud af stedet, selvom jeg tilsidst slår så hårdt på fastnøglen, at den bøjer. Skrueudtrækkeren er heldigvis uskadt efter første voldelige forsøg. Nu tager jeg så en vinkelsliber og skærer hovedet af skruen, så tæt ned til kobberskiven som jeg kan komme til og derefter med diverse andre slibemaskiner. Det MÅ jo være kobberringen der er for hård og holder det hele fast, så væk med den. Selve gevindet er smurt i olie, bogstaveligt talt, og giver ingen problemer. I med skrueudtrækkeren igen, og ganske rigtigt - vupti! - Ud kom skruen langt om længe. :lol:
     
  15. Tropeøen

    Tropeøen New Member

    Joined:
    26 Maj 2007
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Dalmose-Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Et lille trick er at inden mand løsner en bolt, er at spænde den til lidt først.
    Hvis man bare skruer ud, følger skidtet med i gevindet. Ved at spænde først, bliver det presset lidt mere sammen, og så går det lettere.
    Jeg ved det af erfaring, efter et råd fra en maskinarbejder.
    VH Per (Tropeøens mand)
     
  16. Tropeøen

    Tropeøen New Member

    Joined:
    26 Maj 2007
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Dalmose-Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    I øvrigt. Et rundt hoved? Og en rørtang.
    Det lyder som nogle ikke mener at det passer sammen, men har I nogen sinde set en sned monterer et fir- eller sekskantet rør?

    Bare tag godt fat, selv om det føles som at det hele er ved at blive vredet skævt. Vender du tangen rigtigt har selv mine tynde elektriker-arme løsnet et 1" vandrør monteret i 1971. DET sad fast, men Bacho og jeg vandt.
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis man er så heldig at have adgang til et svejseværk, kan man også svejse en stor møtrik fast på bundproppen.
     
  18. Tropeøen

    Tropeøen New Member

    Joined:
    26 Maj 2007
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Dalmose-Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hvis man er så heldig at have et svejseværk, så ville jeg gøre noget helt andet.
    Hvis der er elektrode, så "lim" en ordentlig klat på. Det varmer det hele op. Et gammelt trick.
    Eller en gasflamme kan gøre samme nytte.
    En varmepistol er ikke kraftig nok, med mindre man har nerver til at lade den ligge uden opsyn i 2-3 timer. For der er vel ingen som har tålmodighed til at holde øje så længe?

    Noget helt andet er sikkerheden. At ligge under en bil og rive og flå i noget der sidder fast lyder usikkert. Sørg for at bilen er ordenligt sikret. Selv en W124 er mindre værd end ham den lander på.

    Jeg glæder mig til træffet.

    VH Per
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, man skal huske at en rørtang skal vende rigtigt for at "virke" selv klemmende.

    Den skal vende så man trækker tangen i retning af dens yderside og dermed klemmer/trækker på indersiden.
    Herved klæmmer den hårdere og hårdere jo mere man trækker.

    På den anden måde hvis man trækker den mod indersiden af tangen så er det kun trykket med hånden som spænder om møtrikken og ikke alle de kræfter som man også lægger i trækket.

    Håber det gav mening :)
     

Del denne side