Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Generelle blandede tekniske spørgsmål til W124

Emne i 'Tekniske data' startet af philipchr, 20 Juni 2012.

  1. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Jeg har for noget tid siden byttet mig til en w124 som jeg nu er igang med at istandsætte. Derfor har jeg samlet lidt blandede spørgsmål op til alle jer inkarnerede w124 specialister :)

    1) Jeg har kastet mig ud i at montere nedenstående centrallåsanlæg, og jeg har læst div. andre forumemner på det, og jeg fik det ikke til at virke i dag trods længere tids forsøg.
    Det drejer sig om king arms kg-200
    [​IMG]
    Jeg har monteret det følgende:
    Mercedes org ledninger ved kompressoren er der de spændingsførende, rød/hvid (+) og brun (-). Derudover de 3 ledere blå, grøn og gul.
    Jeg har delt den blå i 2 og på kompressorsiden monteret grøn ledning (se diagram 4 i bunden), og på 'el motor'/dørsiden hvid.
    Der udover har jeg monteret ignition 12v (gul, se diagram4) og power 12v (rød) -> på den rød/hvide (+ ved kompressor), og så den sorte (stel) -> på brun (stel)
    Jeg håber i forstår hvad jeg mener, det virker ihvertfald ikke. - Er det mig der gør det forkert eller hvordan?

    - I og med jeg er igang med at gå den hele igennem har jeg også været ude i dørsiderne foran, da centrallåsen ikke virker 100% (periodisk fejl, men primært inaktiv), Her kunne der heller ikke konstateres spænding i den RØD/HVIDE ledning ?

    Kompressor er testet, og ved at kortslutte blå ledning til kompressor/pumpe til hhv 12v og stel virker alle døre og de låser op og ned.

    2)
    Jeg skal skifte kalibre bagved ,og jeg har erhvervet mig nogle renoverede.
    Der fulgte der en pose med noget fedt med (formoder jeg det er, jeg har ikke åbnet dem), hvad skal den fedt bruges til?
    Nu har jeg oveni købet været så heldig at knække en skrue til h bagkaliber, og jeg skal afmontere skiven. I midten sidder der en 30mm 12-takket lås. Jeg prøvede med en 3/4 nøgle og 2 meter vandrør, men nøglen gik i stykker. - Skal man bare volde denne for at få skiven af? (jeg er lidt bange for at lade den stå i Park/drive da det måske går udover trækakslen?

    3)
    Der har siddet klimaanlæg i orgså. blæser foran er frakoblet, slanger til radiator er pillet fra, de der 3 knapper i midten af konsol for 'optøning af ruder/bil' er ikke tilsluttet noget, generelt er meget af det frakoblet. Er det en dyr affære at få op at køre igen??

    På forhånd tusind tak for jeres hjælp, når jeg nu engang bliver færdig og får den på plader skal jeg nok gi' is til alle :)

    Vh Philip.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    For at få bremse skiven af, skal du have caliperen af 2 bolte på bagsiden
    en 5 mm unbrako ved hjul bolt hul
    løsne juster skruen gennem et hjul bolt hul



    det kan godt blive noget bøvl... og dyrt.... at få klimaen til at virke igen, med alt det der er pillet af
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det med klima anlæget burde kunne køre igen. Men i første omgang skal der laves en liste over hvad der mangler og hvad der er af defekter, for at prisætte opgaven 8)
     
  4. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for jeres svar
    jeg skal lige forstå det mht bremseskiven.
    Først skruer jeg umbraco-skruen ud, og så løsner jeg bare det der sidder bagved umbracoen? 'centerbolten', den 30mm 12-kantede møtik, den skal vel også af?

    Djaabo - Ja, det giver selvfølgeligt mening. Nu klarer jeg mig nok uden klima det første stykke tid, så det er ikke noget jeg ikke kan undvære. Jeg har også et benzinfyr og en fartpilot der skal installeres, når den kommer på plader kunne det være at de 3 overnævnte ting er noget jeg lige skulle få dig til at lave - De andre her snakker så pænt om dit arbejde jo :)
     
  5. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
  6. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det er jeg helt med på, jeg har fået kaliberen af, de 2 '6-kantede' skruer er bare knækket, så de skal bores ud. DERFOR skal jeg have skiven af. :)
     
  7. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    ang drivakslen det er det den store møtrik er til !. Hvis du ikke først banker låse dimsen væk kan du ikke løsne møtrikken , men den kan sidde fast du skal op i 3/4 tomme top sikkert :D :D :D
     
  8. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    ang park så har jeg aldrig brugt andet , også i min tid i taxa (10 år)
    og der er aldrig sket noget , og jeg har ikke været så blid som jeg nu er med min egen bil hehe
    :eek: :-D :) :-(
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Lige et godt råd når du får afmonteret skiven, HUSK grundig rengøring med bremserens og stålbørste, og brug gerne lidt for meget tid, det gør at skiven bliver monteret korrekt og så er sandsynligheden for at den bliver skæv og at bilen ryster meget mindre...
     
  10. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Altså, hvis du har fået caliperen af, så er skiven vel lige til at trække af?
    Nu er min en 201 og ikke en 124'er, men sidder der ikke en lille stjerneskrue inde mellem to af hullerne til hjulboltene som blot skal fjernes for at man kan trække skiven af?
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så bliver du desværre skuffet :(
    Boltene kan du ikke komme til fra bagsiden, uden at afmontere din ankerplade - og for at afmontere ankerpladen, skal du afmontere baghjulslejet, som kræver specialværktøj.

    Tag istedet og svejs en stor møtrik på stumpen - det plejer jeg at gøre ;)
     
  12. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Argh pis. Jeg krydser nu fingre for at der er nok gevind ude til at svejse en møtrik fast :-D Ellers er jeg i seriøse problemer. Ok nu har jeg så også en undskyldning for at købe en svejser. De er jo meget gode at have alligevel. Ved svejsning på bil, skal poler på batteri så lige pilles af først?

    Og er der nogen der kan blive kloge på fjb centrallåssystemet, og hvordan det skal kobles ind på eksisterende kabling?

    Mange tak for den fine hjælp indtil videre :)
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Altid polerne fra inden der svejses i bilen 8)

    Skal du ud og købe en svejser, så få nu fat i en der kan bruges...

    Mange steder sælger billige svejsere, som er på få ampere og eventuelt tråd med flusch i.
    Det skal helst være en en Co2 svejser på min 150 Amp, ellers er der ikke styrke nok til at varmen kan trække ind i metallet og binde rigtigt...

    Især opgaver med rustne bolte eller lign, kræver en ordentlig svejser
     
  14. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så fik jeg svejset boltene af.
    Jeg lånte en co2-svejser. jeg brugte dog ikke argongassen da jeg ikke magtede at tygge mig igennem manualen. Derfor blev det bare elektrodesvejsning. Dette var første gang jeg svejsede, som det også fremgår af billedet :D
    [​IMG]
    10 forsøg lykkedes det for begge.
    Så nu tænkte jeg helt sikkert, nu skal jeg ud lige at trille en tur med nye bagkalibre og det bliver super. Dog blev jeg lidt overrasket da jeg skulle skifte bremsevæske, og så der stort set ikke var noget tryk. Jeg pumpede (næsten sparkede på pedalen for der skete noget) og når jeg gjorde dette kom der en masse bobler. Samme problem på den anden side. Jeg blev ved i lang tid, men jeg kunne ikke udlufte dem så det var gode. Der skete næsten intet når jeg trykkede. Kunne det være en hovedcylinder der er træt af livet?
    mvh
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    For lav væskestand i beholderen under udluftning. Den skal være fyldt HELT op.
     

Del denne side