Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Generator og laderelæ igen...

Emne i 'El-system' startet af Anonymous, 3 Januar 2009.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har problemet med manglende elektricitet på min W124.193. Batteriet bliver ikke ladet op på normal vis.
    Jeg har opladet batteriet med oplader et døgns tid. Herefter er der 14V m. slukket motor og 13V med motoren kørende. Jeg gætter på at årsagen kan findes i generatoren/laderelæet.
    Hvor finder jeg laderelæet? (kan se i tidligere indlæg at relæet/kullene skulle kunne skrues ud, og at de sidder med 2 skruer på bagsidden af generatoren).
    På forhånd tak.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    14V med slukket motor og 13V med motor i tomgang ?

    Hvis du har et multimeter så prøv at måle det igen, fordi der skulle meget gerne ikke være 14V på dit batteri når bilen er slukket.
    Du har sikkert målt på det lige efter opladningen er afsluttet og det giver et lidt skævt billede.

    Det der er vigtig at finde ud af er om din generator lader og om den lader nok.
    Og så er det også vigtigt at finde ud af om forbruget under kørsel har noget at gøre med at generatoren ikke kan lade nok.

    Så når din bil har stået mindst 1 time, så prøv og mål spændingen på batteriet. Skulle gerne være mindst 12 volt og ikke over 13 volt.

    Herefter starter du den og lader den gå i tomgang, så skal du straks se spændingen stige på dit multimeter til min. 13.2/13.4 Volt. men gerne mere op til ca. 14.2 Volt.

    Her efter skal du have et ampere meter i serie med din stel ledning for at måle dit forbrug i tomgang, hvis det er meget højt kan det være at det er årsagen til den ikke lader nok, og så er der måske en strøm tyv et sted.
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Dit laderelæ sidder bag på generatoren med en skrue i hver side,der er umuligt at overse......
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    BRABUS: tak for det hurtige svar.
    Jeg har målt spændingsforskellen igen. Nu, nogle timer efter opladningen.
    Med motor slukket er den knap 13V. Og, når jeg starter motoren falder spændingsforskellen til ca. 12.5V.
    Jeg må lige have fat i en hjælper før jeg måler strømforbruget. God pointe med evt. strømtyve.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Alex: tak for det... men hvor finder jeg generatoren..?
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Din generator sidder på siden af motoren i pas siden og bliver trukket af remmen foran...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Alex: tusinde tak, så har jeg fundet den.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Se evt på dit laderelæ hvilket spændings nivaou den lader med.
    Hvis der står 13,2 så lader den med det og så er det det du skal kunne måle ca. når bilen lader.

    Men med de kun 12 volt du nævner når du starter bilen så lader den 100% sikkert ikke, så ja tjek dit lade relæ er næsten 100% det der skal skiftes.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg satte et amperemeter i serie mellem batteriets minus-pol og tilhørende kabel. Stømforbrug ca. 4.5 ampere...
     
  10. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Mens bilen kørte?????
    Chr
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Nej. med slukket motor, og jeg har ingen heftige forstærkere eller lignende:) så jeg undrer mig over hvad der trækker så meget strøm
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så er det bare igang med at hive sikringer ud indtil du ser forbruget forsvinde, så har du fundet frem til det kredsløb der suger strøm.

    Har du haft problemer med din elantenne for nylig?

    Den kan godt stå og masse derud af mens bilen er slukket hvis der er løbet vand ind til styre kredsløbet, det gjorde min og brændte kredsløbet af, men 4,5 A det lyder af temmelig meget.

    info: 4,5A svare til et forbrug på 54 Watt ved 12 Volt.

    Det vil sige der bliver godt nok brugt noget effekt der :D
    Den med sikringerne er bedst ellers,
    Tjek din radio og el antenne, det er faktisk "næsten" de eneste komponenter som "får lov" til at bruge strøm med nøglen taget ud af tændingslåsen.
    Ellers Alarm og centrallås selvfølgelig.

    mvh.
    BRABUS
     
  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Her
    Er der el ruder (orginal) for og bag?
    Eller kun for?
    Chr
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Her
    Er der el ruder (orginal) for og bag?
    Eller kun for?
    Chr
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    flychr: Mig bekendt er der kun (synlige) el i bagrude.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Med amperemeter i serie (og slukket motor) har jeg taget en sikring ud af gangen. Da jeg tog sikring mærket "C" (i den tyske oversigt på indersiden af sikringslåget) ud, var der bid, strømforbruget faldt betragteligt. I følge oversigten dækker "C" bla. loftlampe, lys i bagagerum, el-antenne... Det pudsige skete da jeg startede motoren, for el-antennen skød i luften som sædvanligt. Og der er stadig lys i loftet etc. Umiddelbart kan jeg ikke se hvad "C" så dækker. Oversigten passer i hvertfald ikke med bilen.
    Jeg har endnu ikke splittet laderelæet af, men jeg fik konstateret at batteriet ikke blivet ladet under kørsel. Spændingsforskellen over batteriet falder en del efter ca. 30 min kørsel.
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvilken loftslampe lyste?
    Normalt mener jeg det er den bagerste som hænger sammen med antennen, så den foreste skal stadig kunne lyse.

    Men ja det er underligt den godt kan bruge antennen, måske er der noget galt eller lavet en bypass løsning som gør din sikring ingen funktion har.

    Mvh.
    BRABUS
     
  18. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Der el rude hejs jeg mener 8)
    Havde samme problem som dig på kones 230te og der er der elrudehejs i for døre(orginalt) og ikke i bag døre, men noget? af lednings føring til el rude hejs under bagsæde var klar til el rude i bag døre og satte man stik på kontrol box under bag sæde (kontrol enhed til el ruder og Andet?)
    var der et forbrug selv når nøgle er ude!
    Chr
     

Del denne side