Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gearskift

Emne i 'Automatgear' startet af Skabelund, 10 Maj 2007.

  1. Skabelund

    Skabelund New Member

    Joined:
    31 Marts 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2791
    Ratings:
    +0 / 0
    Kandet have sin rigtighed at der skiftes fra 1. til 2. gear ved ca 4000 omdr på en 260 benzin ved fuldgas??
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    ja hvis du træder speeder i bund, det er nok ikke noget man skal gøre hver gang og når den er kold :shock:
    Chr
     
  3. Skabelund

    Skabelund New Member

    Joined:
    31 Marts 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2791
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er absolut heller ikke noget jeg gør når den er kold...
    Men det er sku irriterende at den skiftet lige når motoren har masser af moment :cry:
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    den skal først skifte lige omkring det røde felt på omdr. tælleren når du giver bundgas.
     
  5. Skabelund

    Skabelund New Member

    Joined:
    31 Marts 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2791
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Kongebiler!!

    Har du nogen ide om hvad som er galt??

    Morten
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det lyder som en justering af gearkasse styrekablet.
    du skal have luft filteret af, så kan du se hvilket kabel der går ned til gearkassen.
    ammonter det ved kuglen på speedertrækket. du skal stadig kunne give gas med speederen, så har du afmonteret det rigtige kabel.

    grundjustering: du skal trække let i kablet til du møder modstand, der skal det passe lige på kuglen på speedertrækket.
    finjustering, hvis den ikke skifter rigtigt nu, kan du dreje på skruen til yderkablet, en omgang, prøvekør så igen. bliv ved sådan til det passer.

    dette har også indflydelse på hvor langt speederen skal trykkes ned for at gå et gear ned. og om den skal slippes for at skifte op, men du kan jo gå og justere til den passer DIG.

    god fornøjelse
    MVH kongebiler.
     
  7. Skabelund

    Skabelund New Member

    Joined:
    31 Marts 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2791
    Ratings:
    +0 / 0
    Har brugt lørdag aften på at justere. Men det eneste jeg kan få den til er at bestemmme hvor meget speederen skal trykkes ned inden den skifter til et lavere gear. Men mellem 1. og 2. gear skifter den ved 4000.
    mellem de andre gear skifter den ved ca 5800

    Morten
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det lyder som om dit problem er inde i gearkassen, her skal vi nok spørge ham der er ved at lave en gearkasse aften.
    har hedder vist frank, ikke ?
    se tråd om gearkasse aften.
     
  9. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Kongebiler

    Ja jeg er ved at arrangere en gearkasseaften, hvor ikke jeg, men Auto Bent #231 vil være vores mentor, med hans 25 års erfaring 8) med automatgearkasser.

    :idea: Der vil være plads til de første 15 der tilmelder sig.

    Jeg ved ikke særligt meget om automatgearkasser, men jeg er meget nysgerrig om hvordan den fungere. :p
     
  10. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    ok, så må skabelund spørge auto bent,
    der stod bare frank så mange gange i den tråd, at jeg troede det var dig der stod for det.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hey folkens i er helt galt på den....
    Lad mig lige assistere med viden fra de gamles 260Eer fra 86.

    Det er HELT normalt den skifter ved ca. 40 Km/t altså ved ca de 4000 omd.
    Dette kan du jo også se på dit speedometer hvor der er en indikerings streg der viser at her skal bilen skifte til 2 gear :)
    Jeg har fået at vide fra flere pålidelige kilder at dette er noget mercedes har designet 260Eerne med fordi de ville skabe lidt støre afstand til en 300E rent prestations messigt. 0-100 tid.
    Det er en begrænsning som er lavet i selve gearkssen og man kan faktisk ved renovation få fjernet denne begrænsning som mine de gamle fik, det er vist en dyse som styre trykket hvor ved den skal skifte i de enkelte gear.

    Men igen det er altså helt normalt din gear kasse gør dette.

    Men lad mig give dig et lille trix hvis du insistere på at få det hele med, der findes nemlig en metode at snyde den på :)

    Du lægger gearvælgeren helt i bund i stilling "2" så starter bilen i 1 gear automatisk også selv om du ikek giver fuld gas, men her lader du den blive mens du accelerere i 1 gear og når du så kommer op til de 4000 Omdrejninger så bliver den i 1 gear indtil du har vredet de sidste 2000 omd ud til de 6000 normale max.
    Her skifter den så automatisk uden du skal gøre noget.
    Når du så er kommet i 2 gear. så skal du selvfølgelig skynde dig at flytte gear vælgeren op i "D" igen inden du når til der hvor den vil skifte til 3 gear. ellers går den på begrænseren og så er det hele tabt og intet vundet da du så møder begrænseren som siger stop :)

    Men dette er altså måden at snyde dig til de sidste omdrejnigner i 1 gear.
    Det er helt normalt, så gør endelig ikke mere ud af dette helt normale fenomen.
    Selv mercedes har til tider intet forstand på disse små detaljer ved en w124er.
    Jeg har selv snakket med mercedes om dette og nogle aner det faktisk ikke, mens nogel af de gamle kendinger nikker genkendende til fenomenet.
    I dag ved de mest om de nye W210 og W211.

    Hvor er det dejligt man har haft kendskab til w124er og flere modeller så man kan hjælpe med detaljerne her inde :)
    Skriv endelig tilbage når du har prøvet dette lille trix :)
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Håber ikke du har brugt for meget tid på at finde en fejl som ikke er der :)
     

Del denne side