Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

gearkassen hyler

Emne i 'Automatgear' startet af Mirakelsmeden, 18 Juli 2011.

  1. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej alle, 8) de sidste dage er der begyndt at komme en hylelyd som jeg tror kommer fra gearkassen, :cry: den starter ved ca 60 kmt, og bliver højere i takt med øget hastighed.

    Olienivo er kontroleret og i orden og den skifter som den skal :-| , skal jeg være bekymret for et hurtigt nedbrud, :shock: eller er det almindelig slidtage, ? den har kørt ca 650000, håber nogen har en ide, til hvad det kan være, på forhånd tak.
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Midterleje på kardan ?

    et skud fra hoften :|
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hvis det er gearkassen, så vil der måske være nogle gear den ikke gør det i, men følger det omdrejningerne på gearkassen og dermed også det gear du køre i, altså hvis du eks. 80 Km/t. i 3 gear, så kan man forstille sig hvis det er selve tandhjuls slitage at den så ville forsvinde i 4 gear, eller i det mindste blive en lavere frekvens hyletone alt efter hvilken tandhjul der hyler.

    Jeg ville også tjekke kadan først samt baghjulslejer, jeg havde selv en hyletone på et tidspunkt som opstod lige når jeg hodlte hastigheden ved 80 Km/t. og blev hurtigere derfra med hastigheden.

    Jeg var død sikker på mit bagtøj var færdigt, eller mangelde olie, eller gearkassen var synderen, blot for at finde ud af at det var mit højre baghjulsleje som var FLÆKKET i leje ringen, det kunne åbenbart frembringe hyle lys, underligt nok.

    Så jeg ville køre den op på en lift og så bare derud af, til du høre lyden og så få en elelr dig selv ned under bilen og lokalisere den mere precist.
    Lyd udefra kan forplante sig i bilen på de mest underlige måder så man tror de komemr et helt andet sted fra end de egetnlig gør.
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hvis du kan flytte hyle lyden ved og svinge lidt
    er det et hjulleje
     
  5. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Brabus og Smut25,
    har nu kørt nogrt mere ,ca400 km og har været mere ops på hvad den gør helt precist, kun i 4 gear, starter ved 60-65 km t ogkommer når den begynder at blive varm efter ca 10 km ,lyden er konstant, dvs den hverken stiger eller falder i styrke eller tone, og når farten kommer ned på ca 60 kmt stopper lyden brat, og det burte den vel egentlig ikke hvis det er slidtage på tandhjul i gearkassen.

    Kadanen har fået nyt midterleje og holder, pluds hardyskiver og et baghjulsleje er skiftet.
    Håber den holder til på søndag da jeg ikke har tid før, og i mellemtiden må jeg bare skrue tilpas op på radioen.
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Er du sikker på om olien i bagtøj klumpen er frisk?
    For min gamle Ford Pickup gjorde det også. hylelyd i et eller andet sted :?
    skiftede olien ud med frisk (den gamle olie så ellers klar og pæn ud)
    kort tid efter holdt bagtøjet "kæft" og har kørt lydefri siden :D
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er det mest påfaldene at tænke, men det kommer helt an på hvordan dit leje er gået.
    Jeg er helt enig hvis vi snakker alm. Slitage eller mangel på fedt i lejet.

    Men mit tilfælde viser tydeligt at sådan er det ikkealtid.
    Min yderste lejering var flækket midt over så alle kuglerne skulle forbi denne lille rævne.
    Dette gav sådan en lyd som man typisk uden tvivl ville sige kun kunne være fra gearkassen.
    Og dette blev netop understøtter af at der ingen forskæl var på om jeg slingrede fra side til side 8)
    Og lyden forsvandt ved motorbremsning og accelerationer.

    Men nu er det også ret sjældent at et baghjuls leje flækker vil jeg sige :mrgreen: vi plejer jo normalt at snakke leje slør eller slitage
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Ja os i en ikke så hidsig brabus oliefyrs racer :D
    der flækker vi ingen lejer
    næ vi slider dem op det er den eneste chance vi har for og reparer :lol: :lol: :lol:
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe, ja.
    Jeg ved ikke engang hvordan det var sket, men min mekanikker siger også at jeg er god til at bruge tingene :D
    Men jeg er endnu bedre til at komme og få udbedre de ting der bruges og sådan bør det jo være på en bil der er bevaringsværdig og værdifuld nok til at ofre lidt på :)
    Jeg har ofret flere penge på min bil i vedligeholdelse og udskiftning af ting som jeg synes jeg vilel skifte end jeg har på selve købet af bilen.
    Men ok, nu fik jeg jo også min bil for 49.000 Kr. :rofl: så det siger jo ikek så meget, men forhandleren oprindelige pris på 180.000 Kr. har jeg nok ikke indhentet endnu, men det komemr jo nok en skønne dag, indtil videre er jeg nok oppe omkring de 80 stykker og jeg har ting jeg ved jeg vil lave og forbedre så jeg ender på den anden side af 100 stykker.
    Men det synes jeg ligesom bilen fortjener når nu det er en lidt speciel model :)
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Om bagtøjsolien er frisk, :?: tjooo det mener jeg da, det har vel kørt omkring 30 000 km , så det kan godt være en god ide at få det skiftet alligevel :idea: selv om jeg ikke syntes lyden kommer så langt tilbagefra, men det skal da prøves. 8)
     
  11. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej jeg åbner lige denne tråd igen, fandt ud af at den huggende igangsætning skyltes nok ad den skiftede for blødt, så den fedtede i ryk, det blev justeret på kablet, og på dåsen på siden af pumpen, lidt mere kontant gearskifte og DET problem forsvandt, og har ikke vist sig siden.

    MEN, hyletonen, :evil: der blev skiftet olie og filter på gearkassen og bagtøj, (bagtøj havde kun kørt 10000km) siden sidste olieskift og hyletonen gik i sig selv igen, 8)

    men nu er der kommet en lyd der gør mig virkelig bekymret, :cry: det lyder som en tudelyd , der starter ca 2-300 m efter start og kan fortsætte on og of de næste 500m så forsvinder den og dukker først op igen næste morgen, eller som i dag, da jeg havde pakeret 3 timer i ringsted, hylede den ca 2 sek for derefter at køre perfekt hele vejen hjem ca 30km

    Om morgenen har den et par gange haft en lyd der mindede om et skrigende leje, men kadanlejet er nyt fra gørløse, så det kan vel udelukkes , men hvad fa.... er det så, den skifter fint syntes jeg,men lyden er konsentreret omkring gearvælger, vil jeg mene, skal jeg kigge mig om efter en anden kasse :?: :cry:

    I tilfældet af at løsningen er en anden kasse, er der nogen der har en 722 415 og hvad må man bløde for en sådan :?:
    men jeg håber det bare er en bagatel , der bare skal findes. på forhånd tak.
     

Del denne side