Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fyrringsolie fra Tyskland

Emne i 'Alternativ brændstof, additiver til brændstof & ol' startet af superclaus232, 3 April 2013.

  1. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej

    Har lige for en sjælden gangs skyld læst en reklame fra Fleggaard i tyskland og ser at de sælger fyrringsolie til 7,7kr/l.

    Er der nogen der har erfaring med dette? - syntes ikke google gav nogle særlig gode svar, andet end at man ikke må tage særlig meget med over grænsen.
     
  2. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    din bil kører sikkert fint på det
     
  3. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Har googlet det lidt, jeg synes umiddelbart kun at man må indføre 20 liter i en reservedunk :-( Det giver vist ikke megen varme i parcelhuset :-( .. Jeg fandt tillige en dom fra skat hvor der var "smuglet" 9 såkaldte jerrycans med over, dvs 180 liter, og der anså man kun en (1 jerrycan) som afgiftsfri indførsel... Så det er nok ikke sådan at du kan smutte ned med en palletank og fylde den.... Så kommer du jo også ud i noget ADR transport, dvs transport af farligt gods, som kræver transport dokument, uddannelse og udstyr rules
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Åh ja, den gamle 300 D, vil sikkert elske det, tankede noget meget fedtet stads i Østrig på et privat tankstelle, godt nok ikke med "Uganda Dollars" :D Hold da op den gik langt på det olie....
     
  5. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Fandt godt dommen omkring de 9 jerrycans. Det interesserer mig ikke så meget - jeg tager også gas med over grænsen, men bliver man taget er bøden/afgiften til at overse.

    Tænkte at fylde tanken dernede, hvis ellers det er muligt. Vil lure hvad andre gør næsten gang jeg kommer over grænsen. Har fundet en artikel om en der blev taget af de tyske politi fordi han tankede fyrringsolie direkte på tanken. Det var dog en overkommelig bøde på 4-500kr. Alternativt kunne man nøjes med en 20L dunk - det er 40-50kr besparelse og uden risiko - ikke meget at spare, men lidt har også ret.
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    motoren elsker det,

    alt hvad der hedder larm fra dyserne forsvinder også :)

    jeg har det fint med at du køre på fyringsolie og sparer lidt, alle som køre 300D overbetaler i forvejen en hjernedød vægtafgift...
     
  7. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kører selv på Tysk fyringsolie, du skal bare vide der nogle steder er farve tilsat så myndighederne kan se det er fyringsolie. Min 300D kører lige så fint på det som alm diesel fra ok. Der er er så ikke addjektiver i som man får på de dyere tankstationer her i dk.
     
  8. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ok - jeg prøver det. Kommer ikke så ofte til tyskland, så min etiske side lider ingen overlast hvad det angår.

    Er der nogen der kan svare på om det er normalt at tanke fyringsolien direkte på bilen? (med risiko for at blive filmet af de tyske myndigheder altså?) - eller står folk og fylder på dunke? Tænker umiddelbart på at handle ved Fleegaard hvor jeg har læst reklamen fra.
     
  9. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    nu vi er inde på og fyre !! så har min bror købt briketter i tyskland ! to paller vist . og fået en vognmand dernede til at fragte dem men alligvel var der overskud !!! hvad med et helt træk sammen med naboerne hmmmm nå jeg fyrer med halm så :D :D :D :D :D :D :D :D :D
     
  10. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ja - man kunne godt "go large", men jeg vil nu helst nøjes med en tankfuld og så lidt i en dunk! Så bliver en evt. bøde også til at overse, hvis man bliver taget.
    Der er en artikel på nettet om en gut der smuglede flere lastbilfulde fyringsolie over grænsen og så er en evt. bøde ikke sjov længere.

    Kommer kun til tyskland ca. 2 gange om året, så det er ikke fordi det gør den helt store forskel, men kan man spare 200kr mere ved at tanke en gang fyringsolie, så tager jeg også det med!

    Igen - er der nogen der ved om det er "normalt" at tanke direkte på bilen hos Fleegaard?
     
  11. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Apropo Fyringsolie..

    i skal ikke være bange for den tyske farve der er i fyringsolie da den er rød og Diesel er jo gult så en smule diesel til hver tank og det er umuligt at se :)

    for det andet kan jeg sige fra en ekspert fra Shell's side at Fyrings olien er renere end Diesel, den eneste forskel er at der ikke er additiver i Fyrings olie hvilket man nemt selv kan anskaffe.. og som det sidste så hold øje med brændstof filteret da der nogle gange opstår mere vand end normalt :) en bekendt holdte ikke øje med det og endte med at måtte skifte dyser fordi vandet var gået i dem :/ men det er jo en vane sag hvis man vil spare gryn :lol: :cool:
     
  12. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Har nu prøvet det og det fungerer fint. Hos Fleggard kan man godt tanke direkte i tanken uden de store problemer men der er selvfølgelig risikoen for at de tyske toldvæsen står og tager billeder af en. Der var en tysker der tankede samtidig og spurgte til om den kørte ok på fyrringsolie, men det vidste jeg jo ikke da det var første gang - da han spurgte lidt mere til det og fortalte om at det var farvet, fik han at vide at det var en 3,0 hvilket returnerede i svaret "Kein problem" ;o)


    Har kørt ca. 500km nu og der er ingen problemer med hverken start eller kørsel - farven kan dårligt ses i et glasfilter fra Harald-skrald, men dog tydelig i de dunke jeg også havde med.
     
  13. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    lyder godt! har du prøvet at "af-vande" dit filter? for at se om der evt er dannet vand? :)
     
  14. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    - og når du skriver afvande, så mener du ???
     
  15. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    på de fleste Diesel filtre jeg har set på bilen i sig selv er der en lille "hane" til at åbne hvorpå den hælder vandet der er udskildt fra hele "massen" det ses ihvertfald på de lidt nyere biler, går ud fra en ældre Mercedes os har det? :) men selvf kan jeg jo ikke være 100% :p
     
  16. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det tror jeg ikke min MB har - så vidt jeg lige har googlet det er det noget der sidder på nyere citroner og lign. biler. - og det er ikke noget man behøves at bruge hvis bare ellers skifter brændstoffilter reglmæssigt.

    Tvivler på at der er problemer med vand i fyrringsolie.
     
  17. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ved der sidder en "sådanne" tap på en Citroen Jumper XL, men hvis der intet er på din MB så er det vel irelevant :D

    men at sammenligne en Fransk vogn med Tysk Kvali er vidst nok heller ikke så smart :..| :lol:
     
  18. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    næh - ved det ikke - har også googlet det til at sidde på landcruisere, men de kan jo ha' andre grunde til at få vand i dieselen...

    Anyway - jeg har tanket en tankfuld fyrrinsolie og spæder den op med alm. dieselolie fra DK. Tvivler på at jeg får nogle problemer med vand. Faktisk er jeg mere bekymret for vandindholdet af dansk dieselolie efter de har tilsat xx% rapsolie eller hvad de nu kalder det. Hvis jeg får problemer skifter jeg brændstoffilteret og hvis det ikke hjælper er det jo grund nok til at købe en nyere MB ;o) (Win-Win)
     
  19. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Vil man kunne tanke fyringsolie herhjemme direkte på bilen også?
     
  20. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Mht rapsolie er det vidst kun filtermæssigt så vidt jeg ved da rapsolien har til vane for at løsne skidt og møg i tanken, men der findes jo biler derude som fx Golf Bluemotion der max kan kører på raps / fyrrings olie i en måned hvorefter de vil brænde af pga den lave tolerance, så du skal nok ikke være bange for at mixe, med det sagt ved vi jo at MB vogne's tolerance for brændstof er ENORM! så den skal nok tøffe derudaf som en lille færge :D
     

Del denne side