Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fra 420 til 500 eller E50 ???

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Bendix, 27 Maj 2014.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har en E50 motor med en elektrisk 722.6 gearkasse stående på ønskesedlen til min E420.

    Men hvad er egentlig forskellen på en 500 og en E50 ?

    Tager jeg en 500 er det bare flip flop, jeg kan endda gennruge ledningsnetten fra 500'eren, tager jeg en E50 kræver det en større ombygning, og jeg skal finde et ledningsnet ved siden af.

    500'eren holder sig også inden for de 20%.

    Kom med argumemter for og imod.

    Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    E50eren er en ren AMG motor. D.v.s. stempler, krumtap, plejlstænger, knast, topstykke, udstødning o.s.v er performance dele fra AMG.

    Motoren er noget anderledes i forhold til en almindelig 5.0 motor. Den er mere rap i det og har en noget bredere moment kurve. Det svare lidt til at sammenligne en 300-24v med en 320. De har nogenlunden samme hk, men 300-24v motoren er bygget til ræs og det kan mærkes på optræk og respons.

    E50 motoren har dog lidt flere hk i forhold til 5.0eren, men det er måden den bruger dem på, som gør den til en noget anderledes motor.

    Ulæmpen er dog som du selv er inde på, der følger ikke noget ledningsnet med og ilægningen af denne motor er langt langt fra plug and play i forhold til en almindelig 5.0 fra en W124er.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så hellere en E60 motor, eller en E63 i stedet for E50 motoren. Den ligner næsten :whistle:
    Men E60 motoren er klart det mest påfaldende og rigtige valg, de kan vel godt findes fra en SLer som der var en del flere af end der var af E60ere

    En BRABUS 6,5er finder man jo nok ikke lige :lol: eller skal vi spørge Inge om han vil bytte :lol:
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    E60 eller SL60 motoren er bare ikke lige til at finde for menneskepenge
     
  5. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Ja det kan jeg godt huske. JTC havde faktisk fundet en E60 motor, (dengang min 400E motor døde) men den ville sprænge mit budget på 100k. så det blev "kun" til en E50. :wink:
    Og den E60 motor JTC havde fundet, var hurtigt solgt derefter. :eek:
    Jo. de bliver revet væk, når der en sjæden gang bliver en udbudt en til salg. :eek:
    Bendix: Du kan beholde din E420'er og købe JTC's kompressorkit. Så kan du mænge dig med os i 380HK klubben. :lol: :evil:
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvad med ecu og andet elektronik, hvis jeg smider en 500 i, skal det flyttes med over eller ?
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det passer lige over
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det må du lige skære ud i pap for mig, skal det flyttes over, så jeg nærmest skal have en donorbil?

    Eller skal jeg bare have selve motoren og genbruge ECU mv. fra 420'eren?

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal bare havde en motor. Ecuén kan omprogrameres til den større motor via en star tester
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: Fra 420 til 500 eller E50 ???

    Eller bare købe tuningschippen til 500'eren fra eBay ikk' ?

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Nej det er ikke nok, chippen går kun ind og giver lidt ekstra brændstof ved fuldlast.

    Ved tomgang og dellast, ville motoren køre med for høj AFR og ville kompensere ud over de 20% via dyserne. Det gør at den kan gå i nødprogram i tide og utide
     

Del denne side