Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forvarmer lampe

Emne i 'Dieselmotorer' startet af amstaffs, 8 Juli 2008.

  1. amstaffs

    amstaffs New Member

    Joined:
    8 Juli 2008
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej jeg har et problem med min forvarme lampe den tænder overhovedet ikke jeg har skiftet pæren men det var ikke den. Hvor sidder forvarme relæet?
    Vh. Lars
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej amstaffs

    Forvarmer relæ sidder på venstre inderskærm i maskinrummet,- det er sort boks med et multistik som indeholder ledningerne der går til gløderørerne.

    Er det bare lampen der ikke lyser, eller vil den heller ikke forvarme?
     
  3. amstaffs

    amstaffs New Member

    Joined:
    8 Juli 2008
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Når jeg starter om morgnen så venter jeg ca. 10 sek. også starter den uden problemer så jeg håber bare at det er relæet der er def.
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej


    Ok- hvis den starter fint, og går rent på alle cylindrer med det samme så fejler det tilsynladenden ikke noget,- det kan måske være noget med forbindelsen til lampen, som jeg ikke lige kan gennemskue,- men måske en anden kan det.

    Hvis forvarmerrelæet er stået af kan du ikke starte bilen,- dvs. det kan du måske godt,- men det kræver et godt batteri og lang tid med starteren igang.
     
  5. amstaffs

    amstaffs New Member

    Joined:
    8 Juli 2008
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Okay ja så ved jeg ikke hvad det er.
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Menner at det på 300d vil forvarme lampe ikke lyse hvis der er gået 2 gløde rør! Prøv lige at måle gløde rør igennem!
    Chr
     
  7. amstaffs

    amstaffs New Member

    Joined:
    8 Juli 2008
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hvordan måler man dem?
     
  8. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Prøv lige at søg på forum jeg er på arbejde og har ikke meget tid :oops:
    Chr
     
  9. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Du kan bruge en multitester, og tage multistikket af sætte den ene ledning fra testeren på stel, og den anden på et ben af gangen,- på den måde kan du se om der er gennemgang med " buzzer" funktionen i testeren.

    Hvis den ikke giver lyd fra sig på en eller flere ben, er gløderøret på den pågældende ledning færdig.
     
  10. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Man kan sagtens starte bilen sevlom den ikke forvarmer, dog er det tydeligt og høre at den ikke går lige rent på alle cylindere.
     
  11. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej.
    Jeg vil da lige give mine erfaringer med i denne tråd.
    Normalt vil gløderørslampen virke modsat når der går et rør. Det er uanset hvormange rør der er gået. Dvs, den er slukket når der sættes tænding på og når bilen er startet begynder den at lyse. Herefter går der ca.20-30 sek. inden den igen slukker.
    Mit bedste bud må være at der er en dårlig forbindelse et eller andet sted når du siger at bilen starter med det samme og går rent.
    Dog kan det godt være dit glødestrømsrelæ.
    Igår kørte familien fra Fredericia til Odense og retur. Da jeg kom hjem rullede damen direkte i seng(garage) og der blev lukket. Her til morgen da der skulle hentes rundstykker til familien var motoren stadig lidt varm. Min pointe er så, at her er jeg sikker på at motoren ville have startet uden at den havde været forvarmet og at den ville have gået rent fra start.(temp. i min garage her ttil morgen var 21grader).
    Så få målt det hele igennem og testet alle forbindelser.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En oplysning.

    Jeg har før læst andet steds på forum at alt efter årgang opførre Forvarmer lampen sig forskælligt.
    På de gamle er der ingen hjælp at hente, her lyser den altid som normalt uanset fejl.
    De mellemsete modeller op til 93 her lyser den hvis nogel rør er gået.
    De nyeste efter 93 der virker den omvendt som Orion beskriver.

    Men det kan man nok læse nærmere om i sin instruktionsbog hvis den fulgte med bilen.
    Ellers må en ejer af en sådan årgang kunne be/afkrafte dette :)

    Til sidst vil jeg sige en diagnose tester selvfølgelig også kan "se" hvilke rør der er gået eller hvad årsagen kan være på de nyere modeller efter 90 mener jeg.
    Jeg kunne læse koder ud på min fars den lange E250 Diesel hvor der var dårlig forbindelse til et rør, den var så en 94 model godt nok.
    eller kan man følge Bjarnes fremgangs måde, mulighederne er mange :)

    mvh.
    BRABUS
     

Del denne side