Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

forurening k-værdi hjælp

Emne i 'Udstødning, Katalysator, Euro normer, Partikkelfil' startet af peterrask, 3 August 2007.

  1. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    er dd. blevet kass. til syn pga for høj K-værdi. min MB 300 D blev målt til lidt over 5. hvordan for jeg den ned????
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Peter !

    Et nyt luftfilter kunne være et rigtig godt sted at starte....

    Men det kan måske også være det blanke rør der løber ind over motoren, samt din indsugnings manifold der er stoppet helt til.

    Prøv at afmontere røret i første omgang (det er let) Er det kokset helt til, er din manifold det sikkert også.
    En rens af ovennævnte giver en kæmpe forbedring af motorgang.

    Jeg har før set et manifold hvor der kun var gennemgang ca. som diam. på min tommelfinger (og det er altså IKKE fordi at jeg har fede tommelfingre :D )

    NB. En dieselmotor reguleres ved at ændre på mængden af indsprøjtet brændstof. Den skal altid have uhindret adgang til luft, og kan den ikke få luft, bliver luft/diesel blandingen for fed.
     
  3. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ok takker. har nu haft det blanke røt af. det var ikke overvældende sodet til, men sod var der da.
    hvad værre var, så var den ene studs i den ene ende skilt af. og mercedes i odense havde lige lukket, s håber det kan vente til mandag. ¨
    hvad kan jeg ellers gøre for at for den forb. K værdi ned
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    sørge for at den ikke tager for mange omdrejninger, det giver en hel del.
     
  5. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    for mange omdr. ??? har også hældt dieselrens i tanken. i syningshallen anbefalde de bell add i dieselen og bell add til indsugningen. og så skulle den ellers bare blæses igennem på motorvejen. i syningshallen knalder de den jo op til 5000 omdr. er det så ikke en god ide at blæse den ud på motorvejne også??
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej peter

    Det er jo altid en god ide at den er friftvarm OG på vej til synshallen blæse den godt igennem på motorvejen, gerne op omkring de 4500 omdr. , med de km kan det også være dyserne, som er trætte og ikke forstøver ordentlig og derved skaber dårligere forbrænding.

    Min fik skiftet dyser sidste år ca. 3 mdr. før syn og den lå fint i svinget på !!!? kan ikke huske tallet men i den nederste halvdel af måleområdet regne fra max tilladt,- jeg har skrevet det et sted i et andet indlæg i december måned.
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Peter.

    Hvor mange gange prøvede han at røggas teste den. :?:

    Hvis du i længere tid bare har lullet bykørsel og er kørt direkte til syn uden at den lige har fået en udblæsning, så bliver den helt sikkert kasseret, hvis han ikke prøver et par gange.
    Det er rigtigt det du skriver med at de giver den fuld hane i nogle sekunder, og så må tallet maks være 2,0 uden turbo og 3,0 med turbo.

    Sidste gang jeg var til syn med min havde den ikke set en motorvej i 2 måneder. Da han gassede den op første gang lagde den hele synspladsen total sort, og hans måleapparat's skala gik ''kun'' til 10, det ringede helt ud :shock:
    Han kunne se på mig at jeg var overrasket over dette og spurgte (med et lille grin om munden :lol: ) om det var længe siden den havde været blæst igennem på motorvejen. Det kunne jeg kun sige ja til.
    Efter 5 forsøg, hvor den blev bedre og bedre fra gang til gang lykkedes det at få den ned hvor den skulle være.

    Jeg har hørt at et par liter automatgear olie i en fuld brændstof tank og lidt rådden kørsel skulle rense systemet rimeligt godt.

    Det kan selvfølgelig også være at du skal få set dine dysser efter hvis det aldrig er blevet gjordt, og måske få tjekket pumpens indsprøjtnings punkt.
    Det har jo nok forandret sig lidt efter 720 000 km. :oops:
     
  8. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja den her sorte sky når man lige fyrer den af, den kender jeg også. :lol: :lol: Når fruen har ligget og lullet rund på landevejene i en 14 dages tid. :wink: Hvis den så kommer på motorvejen og man fyrer den af ned af rampen, så giver den et ordentligt sort pust. Det virker ligesom der har samlet sig en masse sod i udstødningen og når den så kommer op i omdrejninger bliver det hele blæst ud på en gang.
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Peter !

    Sidste udvej kunne jo være at finde tråden her på forum om hvordan man skruer pumpen OP.... Men så selvfølgelig skrue den anden vej i stedet. :)
    (Måske der er nogle af de andre der kan huske hvad tråden hed)

    Nu ved jeg ikke om du selv havde bilen ved forrige syn, eller om man kunne forestille sig at en tidligere ejer har skruet pumpen op ?
     
  10. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    har nu renset indsugningsmanifolden ( der hvor luftfilteret sidder å) med en flaskerenser. Den var temmelig sodet til. Tænkte så på de 6 rør der går videre over til motoren, kan jeg uden videre rense dem med flaskerenser også og for at undgå at det løse sod ryger med ned til stemplerne, om jeg så kunne rense det ud med trykluft. virkede fint på luftfiltersiden?? nogen ideer
     
  11. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej peter
    vedr tråden om justering af pumpen står under drivline turbotryk der er vist billeder
    og link til den tråd kan jeg så ikke lige finde ud af og lave sorry
    Men var det ikke nemmere med 25 liter bio diesel oven i den alm så ryger den ikke sort uanset hvor hårdt du går til den og heller ikke selvom konen har lullet den i søvn 8) 8)
     
  12. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    hvor skulle manden lige købe biodiesel(RME) henne ? i DK ?
     
  13. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej peter

    har lade mig fortælle at vis man tilføre 5 liter Petroleum til en tankfuld diesel skulle den være ren nå de teste den i synhalen 8)

    den må være 2,5 uden turbo
    og 3,5 med turbo

    sidst jeg syne min var den på 2,0 og det var med gammel dysser og 690 000 km på klokke
     
  14. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Uffe
    Var de 2,0 fordi du havde tilført Petroleum ?? eller var det uden ??
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Peter !

    Det kan du godt.

    Jeg kan fortælle hvordan jeg gjorde, men det er ikke sikkert at du behøver at gå så grundigt til værks.

    Jeg afmonterede chromrøret og manifold, og lagde det i blød i noget kradsbørstigt gulvsæbe fra sparmesan.
    Alm. grundrens kan sikkert også bruges.

    Imens det lå i blød fik ventilstammer en ordentlig omgang med en "flaskerenser" (fra et sæt beregnet til det)
    og en spray fra bell add (ligeledes beregnet til det) Dette med startet motor :shock:
    Den skyder og sprutter, og man får det hele i hovedet. Sikke et svineri.(tag regntøj på :) )
    Ved denne procedure ryger der også meget koks ned i motoren.

    Når ventilstammerne så er helt rene, damprenses manifoldet, og det hele samles.
    Forvent en markant bedre motorgang, og trækkraft.
     
  16. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    vedr. de 6 rør fra indsugningsmanifolden over på selve motorblokken. For at undgå at skille hele skidtet af, kan jeg så ikke føre trykluft så langt ned mod ventilerne som muigt, tænde trykluften og samti´dig rense med en flaskerenser. på den måde vil trykluften vel skyde alt skidtet ud af de 6 rør eller hvad?
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hmm...Det skader da ikke at prøve.
    Normalt sidder koksen desværre bare rigtig godt fast.
    Hvor tykke belægninger sidder der ?
     
  18. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Jeg tænkte på min gamle motorcykel...
    På den fik jeg højpoleret alle skyle kanaler m.f.
    Ville det ikke også være en fordel her ? at få disse rør poleret indv. ? Det gør jo at der er mindre der kan sætte sig fast igen !!
    Og nu hvor det jo alligevel er adskildt ?
    Man kan jo gøre det selv, med slipol på en roterne klud, (f.eks. med boremaskinen) Der var ihvertilfælde rigtigt godt på min MC !!!
     
  19. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Peterrask
    Og hvordan har du tænkt dig at koltrolere at den ventil du "puster i" ikke er åben ? Du skal jo være meget mere end sikker på den er lukket...
    Indrømmet, jeg er motormongol, men jeg turde det ikke !!!
     
  20. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej hosmir


    det var uden Petroleum at jeg syns min

    men har lade mig fortælle at den kan komme helt ned på mellem 0 og 1 med Petroleum
     

Del denne side