Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fortsatte problemmer med min 260 E

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af nenlen, 29 Oktober 2006.

  1. nenlen

    nenlen New Member

    Joined:
    29 Oktober 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nykøbing Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har haft vognen i ca. 3 år og har altid et problem, der skal løses. Dette seneste motorproblem er ved at tage mit ellers gode humør.
    Periodisk og uden varsel dør motoren og lader sig ikke genstarte, før efter ca. 2 timer.
    Mekanikerren konstaterer en for høj Co2 % og udskifter lampdasonden. Det afhjalp ikke fejlen. Nu er det luftmængdepotentiometeret i Jetronic styreenheden, der er under mistanke. Desværre er denne reservedel udgået og man henviser til en ny styreenhed eller et brugt potentiometer.
    Brugte reservedele tiltaler mig ikke. Styreenheden koster ca. Kr. 5000 og det tiltaler mig heller ikke.
    Ved at læse om andres lignende problemer på den tyske hjemmeside
    WWW.sternzeit-107.de er jeg overbevist om at mekanikeren er på gale veje og jeg kan derfor anbefale andre til disse udmærkede sider.
    Da jeg købte bilen, troede jeg det var kvalitet og høj service, der gjorde Mercedes til en mærkevare. Jeg har nu bittert erfaret, at man skal være kapatilist for at holde vognen kørende og derfor er det en præstige at køre stjerne
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej nenlen


    Det er et svært kedeligt humør du er i p.g.a. af din bil! :) ,- men forståeligt nok, det er altid irriterende når man har en fejl ved sin bil der gør at den ikke kan køre.

    Det jeg savner i dit indlæg er bl.a. : din mekaniker!? - er det en allround mekaniker, som sikkert laver mange ting fint og flot,- eller er det Aut. mercedes mekaniker?

    Somme tider kræver det special viden at finde en fejl, dette gælder forøvrigt også andre mærker,- jeg kender eksempler på andre mærker, både tyske og mere østprægede biler, som gør at jeg (og min bankkonto) er superglad for at køre "præstigemærket" mercedes.

    Jeg havde et lignende problem tidligere engang for længe siden, med en Volvo 240,- jeg fik aldrig løst problemet,- da bilen iøvrigt ikke var værd at reparere videre på. Herefter købte jeg min første MB.

    Nå men der hvor jeg ville hen var at: Få en specialist til at se på det, man har før hørt om en eller anden banal ting der skulle skiftes, hvorefter bilen kører som en drøm.

    Måske er der en benzin specialist her på forum :shock: - hvem ved.

    Update: 30/10

    En lille bonushistorie om fejlfinding:
    Jeg havde på et tidspunkt et problem med min ABS, der opførte sig fuldstændig tåbeligt, og jeg var ved blive alvorlig træt i hovedet. Først kontrollerede jeg følerne, som ikke gav nogen impuls, og skiftede dem, men uden resultat, forslaget fra én, herefter var så at skifte selve ABS enheden pris i omegnen af 17000 + montering !!!!!???,- uden garanti for at det hjalp! - det gik jeg og spekulerede en del over, indtil en dag jeg besluttede at køre ind forbi værkstedet hos Gørløse Autoimport, og forelagde problemet. Efter at have forklaret problemet, hvad bilen gjorde og hvad jeg havde gjort, kom svaret prompte: du skal bare skifte hjulnav'ene i begge sider! - stort spørgsmålstegn lignede jeg, men forklaringen var den at der sidder nogle "tænder" rundt om navet som følerne registrerer impulser fra, og hvis de tænder er rustede væk kan den ikke føle impulser.

    Jeg skyndte mig at drible over i reservedels butikken og hente 2 brugte nav i fin stand + lejer (når man nu skulle skille det ad alligevel),- og monterede dem,- og hvad skete der? - ABS'en virker perfekt igen. - og så tænker bagefter: tænk hvis jeg var hoppet på den galaj med at skifte enheden,- og så fejlen stadig var der? - minus 20.000 på kontoen til ingen verdens nytte!

    Moralen er: Hvis ikke man kan finde fejlen på rimelig hvis, må man søge andre med specialkendskab til bilen. Hvis man bare skifter stumper ud fra en side af og så håber på at ramme fejlen på et tidspunkt,- ja - så skal det blive dyrt.
     
  3. nenlen

    nenlen New Member

    Joined:
    29 Oktober 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nykøbing Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Bjarne!
    Tak for dit indlæg.

    Min MB havde kørt 45.000 km og, da jeg købte den for 3 år siden. Den er fra 1987 og prisen var Kr. 150.000,00 og jeg tilbydes nu ca.
    Kr. 60.000,00 ved køb af anden bil.
    Reparationerne til nu andrager Kr. 50.000,00 og den kan for nuværende ikke køre. Vognen fremtræder som ny og er helt uden rust. Den har nu kørt 100.000 km, med en månedlig benzinregning på kr. 2.500,00.
    Det koster mig således ca. Kr. 4,00 pr. kørt km. Mekanikeren påstår at det koster kr. 2.000,00 pr. måned i reparationer at holde en bil i gang.
    Jeg fornemmer, at jeg ikke har råd til at have bil og jeg elsker biler.
    Det skal tilføjes, at denne bil er den bedste køremaskine, jeg har haft.
    For nuværende har jeg 4 biler, men kun plader på 2.
    Det største problem er måske også at min søde kone ikke regner en bil for andet end et middel til at flytte sig fra A til B og det kan hun ikke i den største belastning i vores budget. Suk- suk.

     
  4. nenlen

    nenlen New Member

    Joined:
    29 Oktober 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nykøbing Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Og så glemte jeg forsikring og vægtafgift , så det ligner en 5 kr. pr kørt km.

     
  5. Michael

    Michael New Member

    Joined:
    22 Oktober 2006
    Indlæg:
    63
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg forstår frustrationen. Er fejlen blevet hyppigere med tiden? Har du tjekket benzintilførslen? Umiddelbart kunne din problembeskrivelse minde meget om en fejl på relæet til benzinpumpen. Et relæ kan blive træt med tiden, og det er væsentligt billigere end at skifte potentiometeret. Du kan måske endda skifte det selv med lidt fingersnilde - ellers prøv at nævn det for din mekaniker.

    Har udover min MB også en Volvo 245, som har haft præcis samme problem i år. Motoren satte uforvarende ud, og kunne ikke genstartes før efter et godt stykke tid. Somme tider startede den heller ikke kold. Problemet var et træt benzinpumperelæ...

    Jeg er i øvrigt langt hen ad vejen enig i din konklusion med udgifterne til at holde en ældre W124 kørende...

    - Michael
     
  6. JBN

    JBN New Member

    Joined:
    30 September 2006
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej nenlen.

    Til at starte med, må jeg sige det er imponerende med en MB 260E fra 1987 med kun 45.000 km på uret.

    Dernæst vil jeg næsten lægge hovedet på blokken, og påstå det er dit benzinpumpe relæ der driller. Hvis relæet ikke trækker når du sætter tænding på, bliver spændingen ikke ført fra pin 30 (plus ved tænding), til pin 87 (direkte til pumpen).
    Et godt råd er at sætte tænding på, kravl ned under vognen i højre bageste side. Oppe under et undervogns plastdæksel sidder pumpen sammen med filteret. Der vil du tydeligt kunne høre/mærke om pumpen kører. Hvis ikke pumpen kører, fås ikke positivt fødetryk til den mekaniske brændstof regulator på motoren, og derfor ingen start.

    Yderligere vil jeg lige skyde din MB kritik til skamme. Jeg har nu sammenlagt i 2 stk MB W124 diesel modeller, kørt knap 400.000 km, og jeg nyder det stadig, det er det bedste køretøj jeg har haft. Udgifterne er billigere end på min hustu's Ford Escort 1998, samt det faktum at jeg selv sørger for reperationer. Det skal nævnes at jeg dagligt pendler 160 km om dagen, bare på arbejde......skøn vogn.

    Op med humøret, når du får rettet din start fejl og virkelig kommer en tur på vejen, vil du ligeledes nyde den stilhed og komfort som vi andre.

    Mvh JBN
    :wink: ...en gang Mercedes, altid Mercedes.....
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Faldt lige over den her på den Norske MB side.

    http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm

    Så er det bare om man har mod til at handle på nettet.

    Fyren i Norge bestilte den ikke, der var en anden på forummet der havde en han kunne få. Så om det er noget seriøst vides ikke.

    PS. Har også lagt linket ind under tråden ''Benzintilførsel'' da luftmængdepotentiometeret også spøger der. :D
     
  8. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Nenlen,

    Jeg havde en lignende oplevelse på en tidligere Mercedes jeg havde. Også jeg havde den til rep adskillige gange uden succes. Så en dag hvor jeg igen gik i stå havde jeg en mærkelig oplevelse. Ser du jeg var i tvivl om mit stop var fordi mit sædvanlige problem viste sig igen eller det var fordi jeg var løbet tør for benzin ( jeg havde kørt på reserven et stykke tid). Nu havde jeg en resvedunk så da jeg tog benzindækslet havde jeg svært ved at dreje det og der kom en tydelig lyd af vakum da jeg fik det løs. Nu viste det sig at der var monteret en ny benzintank af den tidligere ejer og vedkommende havde ikke fjernet en prop i udluftningsrøret til tanken. Det medførte at efterhånden som benzinpumpen sugede steg vakummet indtil der var lige meget sug på begge sider, hvilket var lig med ingen benzin til motoren hvorefter den gik i stå. Når den så havde stået lidt blev der trods alt trykudlignet så motoren kunne starte igen.

    Så næste gang du går i stå så prøv lige at løsne dit brændstof dæksel hvem ved?

    Snafu :roll:
     
  9. erecords

    erecords New Member

    Joined:
    12 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Nelnen,
    Jeg har ligesom du har haft humør problemer ifm motorustabillitet med 260 og er derfor meget interreseret i om du har fundet en løsning?

    Gode påskehilsner, Troels..
     
  10. nenlen

    nenlen New Member

    Joined:
    29 Oktober 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nykøbing Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Troels!

    Ja - problemet er løst. Åsagen var strømfordeler.

    - men undervejs ny lambdaføler = bedre benzinøkonomi og et nyt
    potentiometer til luftmængdeføleren = bedre og jævn tomgang.

    Bilen går nu som en drøm, der kun forstyrres af en lille mand med en hammer. Hvis han kom væk var jeg rigtig glad. Ny knast, vibbearme og ventillyftere ca. 25.000 Kr. Jeg har valgt at nye ham lidt endnu.

    mvh
    Niels
     
  11. nenlen

    nenlen New Member

    Joined:
    29 Oktober 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nykøbing Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Troels!

    Ja - problemet er løst. Åsagen var strømfordeler.

    - men undervejs ny lambdaføler = bedre benzinøkonomi og et nyt
    potentiometer til luftmængdeføleren = bedre og jævn tomgang.

    Bilen går nu som en drøm, der kun forstyrres af en lille mand med en hammer. Hvis han kom væk var jeg rigtig glad. Ny knast, vibbearme og ventilløftere ca. 25.000 Kr. Jeg har valgt at nyde ham lidt endnu.

    mvh
    Niels
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    lille mand med en hammer ?? tømmermænd :D en synsmand med en rusthammer :( eller noget helt 3.
     
  13. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Konge
    tror han mener en ventil der er træls og høre på men ved det ikke :?: 8)
     
  14. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    aha,
    så piller man ventildækslet af. her chekker man for slid på knastakslen ( der er kommer "kanter" på en eller flere knaster ) hvis der ikke er det kan man nøjes med at skift de hydrauliske ventilløftere, de er faktisk ikke særligt dyre.
    hjælper det ikke, kan det være en toppakning der har en defekt olie kanal. ( ny toppakning)
     
  15. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Du burde forfremmes til over alt vidende vismand NU :D
     
  16. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg er udlært hos mercedes i 1996 og har arbejdet der siden som svend, MEN jeg ved ikke alt, til gængæld vil jeg gerne hjælpe. :)
    i øvrigt har jeg en passion for mercedes og især 124, som jeg mener er den bedste mercedes der er bygget til dato

    men tak for roserne :)
     
  17. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Vi er lykkelige for din viden og du deler dem med os
     
  18. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Der findes en MB-guru ........ Kongebiler, han skal have stjerne stjerne stjerne af dem her :)
     
  19. nenlen

    nenlen New Member

    Joined:
    29 Oktober 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nykøbing Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for jeres kommentarer.
    Mit håb er også, at det drejer sig om ventilløftere.
    Når jeg har mod til det, vil det blive undersøgt.
    Rust er det eneste der ikke plager min bil.

    mvh
    Niels
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    jeg har selv haft erfaring med en 260E, men jeg mener altså ikke de har hydrauliske ventilløftere?

    Mine kilder siger mig det kun er på de 24V modeller der er hydrauliske ventilløftere,men jeg kan jo tage fejl.

    Mine de gamles havde helt sikkert ikke hydrauliske ventilløftere.

    Men det står der nok noget om i din instruktionsbog måske :)
     

Del denne side