Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forkammerkæde..???

Emne i 'Dieselmotorer' startet af sejleren, 24 Februar 2007.

  1. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa.


    Jeg har i sidste uge været til et meget satort service med vognen, og fik at vide at jeg nok burde over veje at skifte forkammerkæde og vakumpumpe.
    Begrundelse var at det bør man gøre for hver 300.000 km og da min har kørt 615.000 km var det jo ved at være tiden til bilens andet kædeskift.

    Jeg arbejder pt. i ålborg og ringede så til Ejner Hessel for at høre om havde tid til at udføre operationen, da jeg ikke kunne være hjemme på fyn hos min mekker. Her havde de dog aldrig hørt om nogen 300.000 km-regel hvad kæde eller vakumpumpe angår.

    Hvad har/gør i andre..??
    Nogen der har fået skiftet..?


    hilsen kenneth
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej Sejlren

    Nej han er helt galt på den ham eftersynsmanden der.... der er ikke noget decideret skifteinterval på kæden,- men en regel om at den skal kontrolleres for hver ca. 300-350.000 km. - oh derved menes kontrollere målet for hvor meget den har strukket sig, og man anbefaler at den skiftes når har strukket sig ca. 3 grader.

    Det måles ved at man piller topdækslet af, og drejer motoren til de 2 mærker er på kædehjulet eller akslen (kan ikke lige huske det) og på lejeoverfaldet, står lige overfor hinanden.

    herefter skal man kunne aflæse grader nede på remhjulet til krumtap aklsen, ala ligesom man måler tænding på en benzinbil, dog med den forskel at man blot skal lyse derned med en lygte.

    Her kan man se hvor mange grader den afviger.

    Vaccum pumpen !!??? - efter min bedste mening er det noget man skifter når den engang ikke kan mere,- jeg ved dog ikke lige hvad symptonerne er for at den skulle nærme sig skiftetid.
     
  3. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Forkammerkæde/vacumpumpe.

    Hej Sejleren og Bjarne.

    Jeg har før hørt om det med forkammerkæden som regel skal skiftes ved ca. 300 000km. Den har som regel strukket sig så meget at det er nødvendigt efter de kilometer.
    Jeg fik den skiftet på den gamle 250'er, og jeg ved at Sune her på forummet fik skiftet sin, også omkring de 300 000km.

    Med hensyn til vacumpumpen, så kører den på en ring som har 2 førhøjninger. det er denne køren op og ned som påvirker armen i pumpen. Jeg tror at det er denne ring som han mener skal skiftes, da den bliver slidt med årene. Selvfølgelig kan der også godt være slid på det hjul som køre på ringen, så pumpen også bør skiftes.

    Jeg mener at have hørt, at hvis først ring og hjul splintres på grund af slidtage, så har det alvorlige konsekvenser for resten af motoren når disse stumper flyver med rundt.
    Uden at være helt sikker, mener jeg engang at have hørt om en som måtte skifte motor på grund af dette, men er som sagt ikke helt sikker. :?
    Det kan jo være der er andre som har hørt / set noget ligende. :?: :?:
     

    Attached Files:

  4. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik.

    Det med pumpen og stumperne der "flyver" rundt var også hvad min fynske mekker sagde, ham fra Ejner Hessel var af en anden opfattelse og mente ikke den skulle skiftes medmindre den larmede eller på anden måde var def.

    Jeg ved ikke om jeg tør at lade være med at skifte dem, det er jo "kun" en operation til 5000 kr. og en ny motor er jo en del dyrer..!
     
  5. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Kenneth.

    Den er lidt svær. :shock: Hvis du nu vælger at kører videre uden at få skiftet den, og der de næste 100 000km. ikke sker noget, så kan du glæde dig over at du ikke hørte efter advarslerne. :p

    Men sker det noget, så kan du gå og sparke dig selv i r...., og være rigtig godt gal i hovedet over at du ikke skiftede / kontrollerede den.

    Nu ved jeg ikke hvorfor ham der har sagt den skal skiftes har sagt det. Har den en eller anden mislyd, eller er han ''bare'' bange på grund af de mange kilometer, og taler ud fra sin erfaring om at det er det de plejer at kunne holde til. :?: :?:

    Jeg ville under alle omstændigheder pille vacumpumpen af, og se hvordan hjulet / rullen på pumpen har det, og så tjekke ringen som hjulet kører på. Den gamle 250D'er jeg havde, fik skiftet ringen, men pumpen fejlede intet. Ringen derimod viste meget tydelige tegn på slid, der var nærmest hakker i den nogen steder, så der var et skift nødvendigt. Jeg mener at kunne huske at den havde kørt ca. 340 T.km. på det tidspunkt.

    Det skader ikke noget, hvis selve pumpedelen holder op med at virke, så har du bare ikke noget vacum på bilen. Det der er vigtigt er vippearmen med hjulet, som sidder på / i pumpen, og ringen det kører på er i orden, for de dele fortsætter ind i selve motoren hvis det går galt. :roll: :roll:
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja min har nu rulle 744 000 km :shock:

    men har da ro i sinde endnu,¨

    for mercedes forskriver kontrol for hver 350 000 km
    og bør skifte som bjarne skrive,

    men det er jo en besluting man selv tage om man ville skifte

    men vis men skifte kæde ville jeg nok tage pumpe med i samme omgang det ville være dumt andet
     
  7. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Uffe

    Jeg er lidt nysgerrig nu min har kørt 314.000 km, for jeg har overvejet om jeg skulle skifte forkammerkæden.

    Ved du om kæden aldrig har været skiftet. :?: ....744.00 km :shock: :shock:

    Har du målt på om, hvor meget den har strukket sig. :?:
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej frank

    nej jeg har endnu ikke fåde målt den

    men jeg og bjarne hade i somme plan om at måle begge biler men tide gå stærkt herude op landet,

    men skal ha den målt den her i foråret der er det jo 750 000 km services :shock:

    den gammel 300 D jeg hade hade kørt ca 1 200 000 km indes dens død
     
  9. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Frank

    Hvis man er i tvivl er det jo bare at kontrollere hvor mange grader den har strukket sig,- som ovenfor beskrevet, det er forholdsvis simpelt at gøre.
     
  10. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Tak Bjarne... "BARE".... tiden løber også her i Tårnby, som den gør for Uffe og dig på landet. :p :p Også er der lige et turborør mere på min, der skal afmonteres. :D :D
     
  11. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja du har det ikke let frank med den turbo

    kunne jo starte lidt før med at afmorter det trykrør til lufte fra turboen,

    :oops:

    du bor i i læ derinde :shock: :shock: :shock:
     
  12. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Uffe

    I læ :shock: :shock: ja, og det regner heller aldrig her, fordi der er så mange flyver fra kastrup lufthavn. :roll: :roll:
     
  13. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hvor må det være dejligt frank at det aldrig regner ,
    sådan er det ikke herude på landet, :shock:
    :D 8) :oops: :lol: :cry:
     
  14. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa.

    Jeg tror nok at jeg vælger at ofre de 5 kilo, det koster at skifte vakumpumpe og kæde, er stensikker på en motor er dyrere :roll:

    Min fynske mekker sagde at det var hans erfaring at de skulle skiftes omkring 300.000, og at der var ikke nogen tegn på slid eller mislyde ved min pumpe. Så det var ud fra hans erfaring(pavegydens auto) der sagde ham at det er nemmere at forebygge end at helbrede.
     
  15. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej sejleren

    men hvornå er det så man forbygge eller smider penge ud af vindue :shock:
    kæde koster ca 1300 kr og pumpe omkring 2000 kr

    hvad men sådan nogen som stødedæmper de skifte du måske og for hver 30 000 km og alle andre del ,

    ville da anbefalde at købe en ny bil :D :D

    for hvornå er det forbygge og hvornå er der rep. :shock:
     
  16. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle,

    Hvis kæden ikke har strukket sig er der ingen grund til, at udskifte den. Grunden til, at den strækker har meget, at gøre med måden bilen er blevet kørt på. Hvis bilen altid er blevet kørt astadigt ( I ved gammel dame. en ejer, kun tilb bageren om søndagen ) så ken jeg garantere den ikke har givet sig en tødel.
    Hvis den derimod har været i hænderne på "Brian" ( Barnebarnet ) ja så er det værd at overveje.
    Den store forskel på forkammerkæde og på mange andre biler Tandrem er, at en kædes levetid er markant større og den bliver ikke mørnet af olie og andre kemikalier.
    For så vidt vakumpumpen kan jeg ikke lige få øje på, hvorfor det skulle ødelægge motoren. Men det kan være der er andre her i forummet der har en god teori??

    Snafu :-D
     
  17. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    hejsa.

    Så er kæden skiftet, og pumpen mente mercedes ikke der var nogen grund til at pille ved, så den blev der. Kæden kostede 1000 kr. plus moms, og det er billig sikkerhed og så vide den ok og kan holde 300.000km igen.
    MEN... en lille sidegevinst var der dog ved det. Motoren havde en lidt speceil tiggelyd som om den ene ventil klaprede eller lign., dette er dog forsvundet fuldstændig og motorn virker mere rolig på en eller anden måde.
    Til dette skal det dog lige siges...TRO FLYTTER BJERGE, og måske derfor har jeg den opfattelse.
    Men det kan jo godt være at kæden har strukket sig så meget at ventilet ikke åbner/lukker på nøjagtig det rigtige tidspunkt.. eller????? nogen der ved det???


    Snafu: den forklaring jeg fik hos pavegydens auto var, at hvis den gik i stykker ville de små kugler der er i lejet "falde" ned i kæden. Det ville der ikke være plads til dernede og kæden kunne/ville sprænge. Mere præcist svar kan jeg desværre ikke give.

    Uffe: Jeg skifter ikke ting på bilen som ikke er def., men kan jeg "se" at der skulle være en fornuftig grund til at gøre det, så gør jeg det gerne. Det bedste må være at få tingene skiftet INDEN det går i stykker, med et driftstop til følge. Jeg køre ca. 1500 km om ugen og har ikke tid til at den går i stykker eller holder stille.
    Om jeg burde købe en ny...??? tjah, måske.! men hvis jeg skal afdrage 5000 kr. på en bil om mdr. har jeg ikke råd til også at vedligeholde den, derfor mener jeg der er sund fornuft i en brugt bil og jeg er IKKE typen der på nogen måde går på kompremis med hverken bilen eller familiens sejlbåd...... som der iøvrigt bliver skiftet mange ting på som er 100% iorden, men som jeg ikke er sikker på kan holde en hel sæson og måske med en storm sidst på sæsonen som river det helt i stykker. Det vil være en katestrofe for både mig og min familie.
    Denne sikkerhed er nok smittet lidt af på den måde jeg holder bil.
     

Del denne side