Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forhøjelse af udligningsafgiften for dieselbiler

Emne i 'Ordet er frit' startet af Nick, 12 Oktober 2012.

  1. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Har fået dette fra DBFU (Dansk Bilforhandler Union):

    Kære alle!
    Flere af Jer har undret sig over hvad det for en udligningsafgift for dieselbiler der nu bliver ændret. Nedenstående og meget oplysende artikel er planket fra Bilmagasinet, og jeg håber den giver svar på spørgsmålene.

    Regeringen samt Venstre og Konservative er enige om, at forhøje den såkaldte udligningsafgift, der en tillægsafgift for dieselbiler til den grønne afgift eller vægtafgift, med 52 pct.. Det får konsekvenser for de omtrent 565.000 ejere af dieselbiler i Danmark.
    Ifølge FDM bliver det i gennemsnit en merudgift på cirka 1 krone pr. liter diesel, når skattereformen i 2013 slår igennem.
    "De kunne lige så godt have lagt en krone mere på dieselprisen. Så det er en ret markant afgiftsstigning," siger afdelingschef i FDM Torben Kudsk til epn.dk.
    Ekstra afgift til bilister på 730 mio. kr.
    Hos FDM undrer man sig over den forhøjede afgift, der ventes at kunne indbringe et merprovenu på 730 mio. kr.
    "Det virker som et besynderligt initiativ, at man rammer dieselbilejerne, der for manges vedkommende pendler til og fra arbejde, når man er i gang med en skattereform, der skal gøre det mere attraktivt at arbejde. Man giver med den ene hånd og tager med den anden. Det er ikke særligt gennemtænkt," siger Torben Kudsk til epn.dk.
    Udligningsafgiften er en del af det miskmask af lappeløsninger, som den danske lovgivning for bilafgifter har udviklet sig til gennem de seneste årtier. Tanken bag afgiften er, at der skal være en vis ligestilling mellem benzin- og dieselbiler. Da diesel traditionelt er billigere og dieselbiler kører længere på literen, skal ejerne betale mere i afgift end ejere af benzinbiler. Når afgiften af benzin sættes op, sættes udligningsafgiften op, og når afgiften af diesel sættes op, sættes udligningsafgiften ned.
    For almindelige personbiler er udligningsafgiften beregnet som afgiftsbesparelsen ved at anvende diesel som brændstof frem for benzin ved en årskørsel på 16.000 km. Det betyder, at kører man 16.000 km om året, vil man alt i alt betale det samme beløb i afgift uafhængigt af om man kører i en diesel- eller benzindrevet bil.
    For en typisk pendlerbil som VW Passat 2,0 TDI fra 2006 med et angivet snitforbrug på 16,8 km/l er den årlige ejerafgift i dag 4.610 kr., hvoraf 1.980 kr. er udligningsafgift. Med skattereformen fra 2013 stiger udligningsafgiften til 3.010 kr., hvorfor den samlede årlige afgift vil være 5.640 kr.
    Ejeren af den syv år gamle diesel-Passat står altså over for en stigning i de årlige afgifter på 22,3 procent.
    Ifølge FDM svarer det for en gennemsnitsbil med en årlig kørsel på 22.000 km til, at man lægger 1 kr. til prisen pr. liter diesel.
    Forening undrer sig
    Aftaleparternes argumentation for at forhøje afgiften er blandt andet, at man ønsker at friholde elbilerne for afgifter frem til og med 2015, hvor antallet af elbiler i Danmark ventes at være vokset med 5.000.
    Ifølge Danske Bilimportører blev der sidste år solgt tre elbiler til private købere.
    "Her tager man fat i alle ejere af dieselbiler, hvoraf mange er folk uden for de større byer, der pendler langt på arbejde. Dem beder man betale 730 mio. kr. ekstra til næste år, så man kan få flere biler ud at køre uden afgifter i kommunerne. Det er lidt underligt at beskatte folk, der pendler på arbejde for at give kommunerne mulighed for at køre i elbil i hjemmeplejen," siger Torben Kudsk til epn.dk velvidende, at størstedelen af de knap 1.000 elbiler i Danmark benyttes af kommunerne.
    "Det er meget synligt, at det her handler ikke om miljø, det handler om provenu," siger Torben Kudsk.
    Det er ikke lykkedes for epn.dk at få en kommentar fra skatteminister Thor Möger Pedersen (SF).

    Med venlig hilsen

    Dansk Bilforhandler Union
    Direktør
    Karl-Ove Pedersen
     
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Gid vi havde Lee harvey Oswald. Til at likvidere visse politikere :lol: :lol:
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej og der ER vedtaget?
    Som jeg forstår det bilver det 1500kr(+5% på hele vægt afgiften) MERE per år for en 300d?
    Med start hvornår?
    Chr
     
  4. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Så vidt jeg kunne forstå, så er det når den nye skattereform slår igennem i 2013.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er det kun mig der undre sig over, hvorfor man ikke bare "sænker" afgifterne på benzinbilerne i stedet.
    Så skaber man jo samme udligning mellem benzin og diesel biler :lol:
    Ja jeg har ikke forstand på politik, men jeg er bare mere og mere glad for at jeg aldrig er hoppet på diesel vognen trods mit relative store kørselsbehov :love:


    offtopic
    Og hvorfor skal Cola koste mere end benzin per litter... :| det satme da dyre at lave en litter benzin end at producere en litter Cola :mrgreen:

    Cola tappes bare fra grundvandet og tilsættes nogle gift stoffer og komme på flasker bum ud i butikken til forbrugeren.
    BEzin skal hentes op ad jorden, og på rafinaderi og skal så forarbejdes så den rå benzin er tilbage.
    så skal der nogle aditiver i som sikker er sundere end dem man kommer i cola.
    Bagefter fyldes det i store tanke for dernæst at fyldes på store tank biler for dernæst at fyldes i tanke i jorden ved benzin stationerne for dernæst at blive tanket over i vores biler... :p
    Så at man betaler 20 Kr./l for en Coca Cola og 13 Kr / L. benzin det fortæller mig at Coca Cola er ALT for dyrt :lol:
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Ro på...

    Ingen w124 modeller betaler udligningsafgiften. Udligningsafgiften er et tillæg til grøn ejerafgift, og w124 modellerne kører årgangsbetinget på vægtafgift istedet.

    Endnu en grund til at holde w124´eren kørende mange år endnu
     
  7. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,256
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Forhøjelse af udligningsafgiften for dieselbiler

    Du skal nok ikke spørge dem på borgen. For så begynder de bare at bestemme prisen ud fra colaens pris.

    Cola pr/l + div. brændstofsafgifter + udligningsafgift i forhold til fanta

    Sendt fra min ST18i med Tapatalk2
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989

    Aarhhh - ka det nu og pas :??

    Nedenstående er gaflet fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143291

    Se § 10

    I lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 788 af 2. juli 2012, som ændret ved § 16 i lov nr. 513 af 7. juni 2006, § 2 i lov nr. 1337 af 19. december 2008 og § 3 i lov nr. 1386 af 21. december 2009, foretages følgende ændringer:

    1. I § 1, stk. 2, ændres »2012« til: »2015«.

    2. § 3, stk. 1, affattes således:

    »Af personmotorkøretøjer og af påhængs- og sættevogne til personbefordring svares afgift af køretøjernes egenvægt efter nedenstående satser. Af campingvogne svares afgift med 32 pct. af vægtafgiftssatserne under A, men ikke udligningsafgift. Af sættevogne svares afgift som for påhængsvogne.



    Vægtafgift kr. .....................Udligningsafgift

    Motorkøretøj
    kr.

    Påhængsvogn
    kr.
    A. Personmotorkøretøjer bortset fra busser (rute-
    og turistbiler m.m.) og hyrevogne. Påhængs- og sættevogne til personbefordring.

    I. Egenvægt indtil 600 kg
    Motorcykler.
    Afgift pr. køretøj:

    12 måneder 710 520

    Andre personmotorkøretøjer.
    Afgift pr. køretøj: 6 måneder 1.040 + 760

    II. Egenvægt 601-800 kg
    Afgift pr. køretøj: 6 måneder: 1.280 + 940

    III. Egenvægt 801-1.100 kg
    Afgift pr. køretøj: 6 måneder 1.740 + 1.240

    IV. Egenvægt 1.101-1.300 kg
    Afgift pr. køretøj: 6 måneder 2.300 + 1.580 + 250

    V. Egenvægt 1.301-1.500 kg
    Afgift pr. køretøj: 3 måneder 1.530 + 1.010 +250

    MB 300D = 2790,- dansk penge pr. kvartal. = 11.260 kr / år.

    VI. Egenvægt 1.501-2.000 kg
    Afgift pr. køretøj: 3 måneder 2.080 + 1.350

    MB 300 TD = 3680,- kr. pr. kvartal. =14.720 kr / år.


    VII. Egenvægt over 2.000 kg
    Afgift pr. 100 kg egenvægt: 3 måneder 118 + 76


    ...----- fik jeg sagt at min bliver synet for sidste gang her i efteråret,- :whip: :rofl:
     
  9. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    a fy og føj da for en skrækkelig afgiftsside !!!!! og her gik man og troede at moms stort set var den eneste skat der er på alt :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

    dybt uoverskuelig må man sige :cry: :cry: :cry: :cry:
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Alle Dieselbiler betaler desværre udligningsafgiften... også MB 124. :cry:
    Ellers ville de koste præcis det samme som en benziner, i samme vægtgruppe.
     
  11. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Citat Buster Larsen: LORTE LAND Citat slut..

    Jeg kan kun give den gode Larsen ret, det flyder med skatter og afgifter her i Danmark, og man svinger nu endnu engang pisken over de hårdt prøvede diesel biler.... Alt i mens den rådne regering råber om at arbejdsmarkedet skal være fleksibelt, vi skal blot pendle længere efter jobbene :p Jo jo men kører der Metro og S tog i Vendsyssel måske, her kører ikke engang tog... Så folk tvinges jo næsten til at tænke i ny bil, som er afgiftsbelagt med 180% :-( og hvad er vores vidunderlige 124ere så lige værd??? En busbillet hjem fra jern handleren, hvor vidunderet ender sine dage, hvor den så belaster det miljø endnu mere som den flok hipiere i regering brænder så meget for at værne om...Når så folk i udkants Danmark ikke kan finde et job, som de kan cykle hen på, bliver de arbejdsløse, alt i mens jobbene overtages af "fleksible" østarbejdere med EGEN bil på "Taliban nummerplader" som blæser endnu mere forurening ud i miljøet, uden at lægge så meget som en bøjet fem øre i afgift i dette LORTE LAND
    Min kones fætter fra Norge, fik mavepine af grin da jeg fortalte hvad det koster at have plader på min 124er... Jeg frygter da at han afgår ved døden hvis jeg siger at det nu stiger helt vildt igen....
     
  12. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Kære Bjarne, det bliver "kun" 11.160,- kr i samlet afgift for vores 300D, så der var lige en 100 lap til en spand afgiftsbelagt dieselolie... Men fint link der var med på de kommende afgifter...

    God weekend og God efterårs ferie til alle her på forum, dette lille regerings tiltag bør ikke spolere weekenden og ferien :p
     
  13. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Beklager fejlinformationen, jeg havde læst loven forkert.

    Nå men så er jeg da endnu mere glad for min 280 te ;-)
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man bliver bare mere og mere indebrændt på det danske system. Der er ikke andet end skatter og afgifter på alt.. Og aligevel kan de ikke få det til at hænge sammen der inde.
     
  15. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Tja. så kan man da kun være glad for at man er sluppet af med sin dejlige 300D (mens den var noget værd), og fået en 230E istedet = ½ vægtafgift, og forsikring det samme.
    Men ak og ve jeg savner den superdejlige dieselmotor og lyden af den (snøft) :(
    Bilen er jo den samme, og økonomien er der jo ikke den store forskel på, jo et par km/l mere i dieselfarvør, men den fordel er jo helt klart væk nu, og i fremtiden bliver det vel endnu værre med miljøzoner, der breder sig mere og mere.
    Skrevet af en der har kørt diesellastbil i over 30 år og persondiesel i 9 år :-D .
     
  16. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
  17. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hvordan er det lige med export?? Er reglerne ændret, og ved nogen hvor meget man cirka kan få retur hvis sin snart værdiløse :evil: 300 Turbodiesel sendes til udlandet??
     
  18. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    enig med JTC
    og ja en lille up bliver det nok men er medst til
    hvis bil skal være bil 2!!
    Der må kun side det antal personer der er seler til i bilen?, reglen blev lavet om for et par år siden?
    ellers var der nød regl (hvis passager ikke var i vejen for føreren?)
    Har nogle gange brug for at ha 3 i bilen og det går nok ikke mere!!
    chr
     
  19. MichaelMerce

    MichaelMerce Member

    Joined:
    29 August 2011
    Indlæg:
    511
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    KBH
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    Mercedes E500 W211
    Km:
    211000
    Årgang:
    2007
    De er jo sindssyge :twisted:

    Dejligt at man lige fik investeret sig i sin drøm en E300 Diesel 24V for så at blive taget så hårdt bagi at de fleste børnefamilier ville gå på røven økonomisk :cry:

    Men hvad..... enten tror jeg sku jeg finder mig et job og bopæl i Sverige og eksportere min fine 124'er og så kan jeg pisse Danmark højt op og ned af ryggen :evil:

    Eller hvis det ikke lykkes så sætter den på gule plader.

    Røde lejesvende i skulle skamme jer.....føj siger jeg bare :!:

    Den næste der kommer og beder mig om at slukke min bil fordi den diesel forurener for faeme en flad og besked på at skride. :lol: Jeg betaler jo også for det :p
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sluk det oliefyr!
     

Del denne side